14 684 lukukertaa ·
22 vastausta
15k lukukertaa
22 vastausta
Valaa alusta ilma-/vesilämpöpumpulle
Aion valaa levyn lämpöpumpulle tyyppiä CTC EcoAir 614M ja löysin joitakin vinkkejä erilaisista vaihtoehdoista foorumista. Joku suosittelee valutuubeja/levyä, joku paksumpaa levyä. Ajattelin vaihtoehtoa, jossa kaivetaan noin 40 cm, laitetaan noin 20 cm 8-16 makadamia sekä 19 cm betonia raudoitusverkolla 130x70 cm kehyksessä. Onko nämä tarpeettoman paksuja kerroksia? Muuta vinkkiä, ajatuksia tai neuvoja joltakin, joka on tehnyt samankaltaisen?
Se tuntui todella, että lämpöpumpulle tarvittiin niin paksu levy, täyttäisin lisää soraa ja valaisin vain 10cm, se on varmasti tarpeeksi vahvaa ulkoyksikölle.
Kun kaivat kunnolla ja täytät soralla, sinulla on myös kivipesä kondenssia varten.
Kun kaivat kunnolla ja täytät soralla, sinulla on myös kivipesä kondenssia varten.
Vertailuksi valoin 12 cm levyn saunallemme, siitä tuli niin paksu saven takia, joten halusin vakaan levyn, jos se liikkuisi pakkasen vuoksi.
Joten kaivat 40 cm ja täytät 30-35 cm 8-16:lla ja valat siihen 10 cm levyn, niin siitä tulee loistava.
Kaiva ainakin 20 cm lisätilaa ympäriinsä, jonka täytät soralla.
Olisit varmasti päässyt vähemmällä vaivalla vain poistamalla nurmikon ja valamalla levyn, mutta hieman kaivuutyötä ei ole niin kamalaa, vaikeampaa korjata jälkikäteen.
Joten kaivat 40 cm ja täytät 30-35 cm 8-16:lla ja valat siihen 10 cm levyn, niin siitä tulee loistava.
Kaiva ainakin 20 cm lisätilaa ympäriinsä, jonka täytät soralla.
Olisit varmasti päässyt vähemmällä vaivalla vain poistamalla nurmikon ja valamalla levyn, mutta hieman kaivuutyötä ei ole niin kamalaa, vaikeampaa korjata jälkikäteen.
Savi on erittäin herkkä syville routakerroksille, kostealla syksyllä ja sitten kylmää ilman lunta, jolloin se liikkuu.
Mitä suurempi alue laatan ympärillä on kaivettu ja korvattu soralla, sitä parempi.
En tiedä missä asut, mutta en usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi siitä, että liikkuu, jos toimit edellä kuvatulla tavalla. Jos olet kuitenkin huolissasi, voit aina eristää laatan niin, ettei routa mene niin syvälle.
Silloin korvaat 10 cm soraa solumuovilla tai kaivat vielä 10 cm. Kun olet kaivanut laattaa varten, täytät soralla kunnes olet 15 cm maanpinnan alapuolella ja sitten eristät koko soratun alueen. Rakennat muotin solumuovin päälle ja valat.
Laatta tulee 5 cm maanpinnan yläpuolelle, ja voit laittaa maata hieman kallistettuna laatasta poispäin ja peittää sen solumuovin, joka on alla.
Minä annoin solumuovin ulottua vain 30 cm ulos saunaltaan.
Vain tavoitteet asettavat rajat, varmasti voi tehdä monimutkaisemmin, jos haluaa. Mutta en usko, että sinun pitäisi ylitulkita asiaa liikaa.
Mitä suurempi alue laatan ympärillä on kaivettu ja korvattu soralla, sitä parempi.
En tiedä missä asut, mutta en usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi siitä, että liikkuu, jos toimit edellä kuvatulla tavalla. Jos olet kuitenkin huolissasi, voit aina eristää laatan niin, ettei routa mene niin syvälle.
Silloin korvaat 10 cm soraa solumuovilla tai kaivat vielä 10 cm. Kun olet kaivanut laattaa varten, täytät soralla kunnes olet 15 cm maanpinnan alapuolella ja sitten eristät koko soratun alueen. Rakennat muotin solumuovin päälle ja valat.
Laatta tulee 5 cm maanpinnan yläpuolelle, ja voit laittaa maata hieman kallistettuna laatasta poispäin ja peittää sen solumuovin, joka on alla.
Minä annoin solumuovin ulottua vain 30 cm ulos saunaltaan.
Vain tavoitteet asettavat rajat, varmasti voi tehdä monimutkaisemmin, jos haluaa. Mutta en usko, että sinun pitäisi ylitulkita asiaa liikaa.
Luulen, että valoin noin 7 cm ilmalämpöpumpulleni. Se painoi noin 160 kg. Ei ongelmia.
Naapurin ilmalämpöpumppu samankokoisena asetettiin pari puutarhalaatalle.
Kannattaa miettiä kondenssivettä, jotta et muodosta jääkiekkokenttää. Tukholmassa on usein plussaa talven aikana, joten sitä ei ehkä tarvitse liikaa työstää, mutta syntyy paljon jäätä, jos on miinusasteita parin viikon ajan putkeen.
Naapurin ilmalämpöpumppu samankokoisena asetettiin pari puutarhalaatalle.
Kannattaa miettiä kondenssivettä, jotta et muodosta jääkiekkokenttää. Tukholmassa on usein plussaa talven aikana, joten sitä ei ehkä tarvitse liikaa työstää, mutta syntyy paljon jäätä, jos on miinusasteita parin viikon ajan putkeen.
Eräs tuttu työskenteli aiemmin perustusten parissa Tukholman alueella ja valoi laattoja varastoihin ja vastaaviin. He poistivat vain päällimmäisen kerroksen ja sitten eristivät 10 cm ja valuivat sen päälle, eivätkä koskaan saaneet palautustöitä tästä.
Kaivoin pois multaa, noin 20cm. Sitten laitoin lähes maanpinnan tasolle soraa, niin että laatan yläosa jää vähän maanpinnan yläpuolelle. Tiivistin soran vain jalkojen avulla.F Fuga sanoi:
Se on varmasti liioittelua, mutta se ei maksanut monta euroa tehdä.
Muista, että perusvesien ohjaamiseksi konfensvattnet tai vastaava on otettava huomioon.
Valoin sisään kuivatusputken, jonka yhdistin hulevesijärjestelmään.
Valoin sisään kuivatusputken, jonka yhdistin hulevesijärjestelmään.
