Hei,

Valitettavasti en saanut vastauksia kylpyhuoneosiossa, joten kokeilen täällä sen sijaan.

Olemme rakentamassa vessaa yläkertaan. Vain käsienpesuallas ja wc, ei märkätilaa.

Vessa sijaitsee vinojen kattojen alla, jossa sisäseinä on 140 cm korkea (ullakkotilaa ulkopuolella). Tälle matalalle seinälle ajattelimme asentaa seinään kiinnitettävän wc:n, ei vain siksi, että se on käytännöllinen ja tyylikäs, vaan myös siksi, että minun piti vetää viemäri ullakkotilan ulkopuolelle. En voinut vetää viemäriä suoraan alas ilman, että olisin joutunut rakentamaan koko alakerran uudelleen, ja 4-5 metriä sivusuunnassa ei voinut vetää viemäriä ilman, että olisi pitänyt sahata niin paljon lattian tukipalkkeja, että koko talo romahtaisi.

Seinä, johon wc kiinnitetään, on tehty tavallisesta 2"x3" ja runko on 60 c/c. En halua, että tavarat heiluvat, kun 120 kg painava lankoni tulee ja heittäytyy siihen. Mitä mieltä olette ratkaisustani, onko se tarpeeksi vakaa?

1. Kotitekoinen puinen kiinnitys, liimattu ja ruuvattu.
6183059996_b37f5c9362_z.jpg
6182540369_48651ba740_z.jpg

2. Tukevasti kokolattia ja vahvistettu. Ennen paikalla oli vain kolme pystysuuntaista tukia.
Kaikki uudet tuet ovat sekä liimattuja että ruuvattuja 100mm ruuveilla.
6182541227_89127b49a0_z.jpg

3. 21mm P30-luokiteltu rakennusvaneri, joka on sekä liimattu että ruuvattu kaikkiin tukipuihin.
Tämä kuvittelen tekevän rakenteesta todella vakaan.
6183062062_534f297613_z.jpg

No, riittääkö tämä seinään kiinnitettävän wc:n (IFÖ) asentamiseen ilman heilahtelua tai, suojelkoon jumala, haljenneita laattoja?

Voin melko vaivattomasti poistaa takapuolelta asbestilevyn ja lisätä pari pystysuoraa 2"x8" seinään, lattian tukipalkkeihin ja kattotuoleihin kiinnitettynä, mutta kysymys on, onko se tarpeellista?

En usko, että etupuolella tarvitaan vaneria. Ilman sitä olisin halunnut enemmän tukirimoja taakse.

Miksi ei käyttää tarkoitukseen suunniteltua valmista fixtuuria?

hakaner sanoi:
Miksi et käytä tarkoitukseen suunniteltua valmista fixturia?
Useita syitä.

1. Se on syvempi kuin olemassa oleva seinäni, joten minun olisi pitänyt rakentaa koko seinä uudelleen.
2. Se maksaa 800 kr.
3. Minulla oli reglar kotona, mutta ei fixturia kun aloitin tämän.
4. Tuntuu jostain oudosta syystä paremmalta käyttää puuta kuin terästä?

Corre on oikeassa. Se on ruuviton vaneri, joka tekee koko seinästä yhtenäisen. Toivottavasti et ole unohtanut kiinnittää itse seinää kunnolla vinokattoon. Siellä voi muuten saada suurimman "svågermomentet" :)

titanium sanoi:
Corre on oikeassa. Se on ruuviliimattu vaneri, joka tekee koko seinästä yhtenäisen. Toivottavasti vain unohdit kiinnittää itse seinän kunnolla vinokattoon. Siellä voi muuten tulla suurin "vävymomentin" :)
Seinä on ollut siitä lähtien, kun talo rakennettiin, ja se oli aikaisemmin naulattu (todella järeillä nauloilla) molempien koolausten läpi kattotuoleihin (2 kpl tällä osalla). Olen jälkeenpäin ruuvannut 3-4 jämäkkää 120 mm ruuvia lisää. Uskon myös, että molemmat kulman suorassa olevat seinät, erityisesti kuvan vasen seinä tekevät paljon vastustaakseen voimaa takaseinässä ulospäin.

Olen kuvan ottamisen ja kirjoittamisen jälkeen vahvistanut vielä muutamalla koolauksella, vetänyt sähköt valmiiksi, eristänyt ja ruuviliimannut vanerin. Lisäksi olen laittanut takapuolelle (ullakolle) 2 kpl suurimpia kulmarautoja, joita löysin, tueksi lattian ja seinän väliin, ruuvannut läpi lattialastulevyn ja alas lattian koolauksiin (45x210 mm).

Kaikki tämä yhdessä (etenkin vaneri luulen) teki koko rakenteesta erittäin vakaan tuntuisen, tuntuu melkein kuin betoniseinälle hakkautuessa, kun lyö seinään.

Kuulostaa hyvältä :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.