Olen lukenut viestejä Byggahus-sivustolla ja erilaisilla kotisivuilla kuten Svenskt Trä ja Moelven. Jälkimmäisellä oli aiemmin mitoittamisohjelma, mutta se on ilmeisesti poistettu!?

Minulla on laajennustyö, jossa minun täytyy laskea, millaisia kattopalkkeja tarvitsen. Jänneväli on 4.3m (yhdessä kentässä) ja kaltevuus 20 astetta, ja kyseessä on lumialue 1.5. Etäisyys keskeltä keskelle on todennäköisesti 1200. Katto tulee olemaan peltiä esimerkiksi Byggmaxista.

Tutkin Svenskt Trä:n käsikirjaa, mutta sieltä puuttuu toiminto palkkien mitoittamiseen kattokaltevuuden perusteella. Käsikirjassa ilmoitetaan kaltevuudelle maksimi 5 astetta, mutta haluan vähintään 20 astetta.

Svenskt Trä:n kautta päädyn mittoihin 70x220, mutta silloin kattokaltevuus on maksimissaan 5 astetta. Mitä kattopalkkeja tarvitsen ja onko olemassa jokin ohjelma, jolla voin laskea itse? Tai käyttää kaavaa ja laskea manuaalisesti?

Kiitos, sitä en löytänyt itse! Tutkin sitä ja palaan mahdollisesti lisää kysymysten kera.

Mitoittava kattokuorma pienenee katon kaltevuuden kasvaessa. Mitat, jotka koskevat 5 astetta, eivät koskaan ole liian heikot 20 asteelle, mutta pienellä ylimitoituksella. Muussa tapauksessa voit kertoa laskemasi kattokuorman kulman kosinilla saadaksesi käytettävän kertoimen. Kosini 20 astetta on noin 0,94. Sitten se riippuu siitä, kuinka suurta taipumaa voidaan hyväksyä tai jos on mitoitettava murtorajan perusteella. Jos haluat taipuman pysyvän alle 1/300 jännevälistä, tarvitaan 70x220 C 24 (vaihtoehtoisesti liimapuuta 56x225), muuten riittää 45x220 C24. Eri sovelluksissa ei aina käy ilmi erojen lähtökohdat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.