Olen parhaillaan remontoimassa yläkertaamme ja alamme nähdä loppua. Alla oleva projekti on kuitenkin vielä jäljellä. Tuntuu täysin mahdottomalta tällä hetkellä ja tarvitsen neuvoja siitä, miten minun pitäisi edetä.
Kyseessä on 13 kattokannatinta eli yhteensä 26 "aukkoa", jotka pitäisi saada siististi kuntoon. Olen kokeillut tiivistenauhaa (8x33), mikä toimii jollain tavalla, mutta kesti noin 20 minuuttia saada yksi kattotuolin puoli kuntoon. Ylhäällä on todella ahdasta ja koska kyseessä on puu, emme voi liimata (epätasaisuus) ja jos yritän naulata reunoihin, tiivistenauha halkeaa sen sijaan. Sitten kulmat eivät ole täysin selviä eli 45 astetta ympäriinsä, vaan jonkun ollessa hieman vinossa voi kulma olla esimerkiksi 42 astetta, mikä tarkoittaa, että jokainen täytyy erikseen räätälöidä=saa paljon hukkaa.
Havainnollistan kuvassa.
Onko kellään ideoita, miten voisin tehdä? kaikki ideat ovat tervetulleita tässä vaiheessa
Meillä oli sama ongelma, mutta huomasimme, että köysi oli erittäin mukautuva.
Vasemman yläkulman kohdalla voi nähdä köyden päät. Sidoimme ne yhteen narulla ja naulasimme kaiken kiinni naulalla, jossa oli hieman hienompi pää.
Vaimon vanhemmilla puusepät ovat leikanneet listoja ohuemmasta mdf-levystä. Näyttää erittäin hyvältä. Sitten osa on vain maalattu valkoiseksi. Voin arvata, että lista on noin 3-5 mm ohut ja noin 25-35 mm säännön ympärillä.
Onnea!
kioskdavid: Kötösvariaatiota en ollut ajatellut! juuri tuollainen köysi ei kuitenkaan sovi juuri meidän yläkertaan, mutta ajatus on erittäin hyvä! katsotaan jos löydän jonkin vaihtoehdon.
fgo: figuurisahaaminen vaatii kyllä osaavan puusepän, jotta siitä tulisi kaunista. Minulla on pistosaha käytettävissä, ja tuntuu siltä, että tarvitsen vähän hienomman sahan (paitsi parempaa tekniikkaa), jos haluan saada sen näyttämään hyvältä. Toden totta vie kamalasti aikaa sahata kaikkien listojen ympäri eli 26 kappaletta. Lähden siitä oletuksesta, että kuvailet vähän kuten kioskdavid, eli heidän palkit ovat katon rajassa. Kuten kuvassani näkyy, lista on kierrettävä katon tukipalkin ympäri, koska katto menee koko matkan harjalle. Silloin minun on silti luotava "kansi", mikä aiheuttaa ongelmia.
On itse asiassa parempi, jos laastin sauma on leveämpi, koska saat suuremman leveyden, joka on joustavampi. Valitse pehmeä saumauslaasti, jolla on paras joustavuus, yleensä ilmoitetaan prosentteina tuubeissa, eli ei halvinta maalarin tiivistettä, jolla on yleensä melko huono joustavuus. Ja pohjusta ennen kuin laitat sauman, niin se tarttuu paremmin.
Jos käytät valkoista pehmeää saumausmassaa ja se on valkoiseksi maalattu, et todennäköisesti näe mahdollisia halkeamia maalissa ylhäällä kattopalkkien kohdalla. Jos taas saumaat jälkikäteen, voi sen sijaan syntyä värimuutoksia, ja ne näkyvät selvemmin, sekä saumausmassa että maali vanhenevat eri tavoin ja voivat aiheuttaa värivaihteluita. Joten aloita pohjamaalaamalla, saumaamalla ja maalaamalla, sillä saumaus on melko yksinkertainen ja nopea työ suorittaa. Jos myöhemmin huomaat, ettet ole tyytyväinen, voit miettiä kehittyneempää ratkaisua, jos se osoittautuu tarpeelliseksi.