18 216 lukukertaa ·
87 vastausta
18k lukukertaa
87 vastausta
Vaihtaa / vaihtaa palkkia
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Palkkien yhdistäminen pulttien ja litteän raudan tai lankkujen avulla on mahdollista, mutta se ei ole kaunista eikä hyvä ratkaisu tässä tapauksessa. Voidaan toki valmistaa puinen U-palkki, joka asetetaan alapuolelta, mutta se muodostaa varsin suuret mitat tällaisessa rakenteessa. Yksi vaihtoehto on sijoittaa palkki lattian yläpuolelle. Sen pitäisi olla mahdollista, koska lattian palkit eivät lepää palkin päällä.
Mielestäni paljon riippuu siitä, mihin tilaa aiotaan käyttää.
Mielestäni paljon riippuu siitä, mihin tilaa aiotaan käyttää.
se osa huonetta muuttuu olohuoneeksi, joten pilari on tänään keskellä sohvaa tai riippuu siitä, miten valitset kalustaa 
Yläpuolella on juuri valmistunut huoneisto, joten se ei ole vaihtoehto
kattoa pitää laskea hieman, joten osa häviää sen myötä ja voin peittää kaiken kipsillä ja maalata, se tulee olemaan noin 30cm paksu ja ehkä 20-25 cm alaspäin, joten se ei mielestäni haittaa.
Miksi se ei ole hyvä ratkaisu?
Uskotko, että ajatukseni toimisi?
Minulla on ketju sosiaalinen / projekti nimeltä kylpyhuone ja lghbygge, jossa voit nähdä enemmän kuvia ja uskon, että siellä on myös pohjapiirros.
Yläpuolella on juuri valmistunut huoneisto, joten se ei ole vaihtoehto
kattoa pitää laskea hieman, joten osa häviää sen myötä ja voin peittää kaiken kipsillä ja maalata, se tulee olemaan noin 30cm paksu ja ehkä 20-25 cm alaspäin, joten se ei mielestäni haittaa.
Miksi se ei ole hyvä ratkaisu?
Uskotko, että ajatukseni toimisi?
Minulla on ketju sosiaalinen / projekti nimeltä kylpyhuone ja lghbygge, jossa voit nähdä enemmän kuvia ja uskon, että siellä on myös pohjapiirros.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen tehnyt pienen laskuesimerkin. Jos tekee U-palkin, joka koostuu 2 kpl 100x200 mm sivukappaleista ja yhdestä pohjakappaleesta, joka on 370x50 mm, ja kaikki osat on ruuviliimattu, niin se palkki kestää linjakuorman 12 kN/m taipumalla noin L/600. Varaudutaan mahdolliseen virhelaskentaan kiireessä. Sen täytyy silloin saada tukea pilareilta kummassakin päässä. Mutta on tärkeää tarkistaa katto- ja seinäkuormat. Se, että se on kestänyt tähän asti, ei ole tae.
Voiko nykyisen palkin vaihtaa?
Miten tällainen työnkulku on?
Onko esimerkkisi U-palkki, joka pujotetaan yli? ei ruuvattu olemassa olevaan palkkiin?
75x200 on siis liian heikko? toimiiko 2-osainen pohjakehys? eli 50x185
ajattelin välttää liimapuun ostamista, jos ei voi vaihtaa nykyistä palkkia, mikä olisi paras vaihtoehto.
Miten tarkistan katon / seinien kuormitukset?
Miten tällainen työnkulku on?
Onko esimerkkisi U-palkki, joka pujotetaan yli? ei ruuvattu olemassa olevaan palkkiin?
75x200 on siis liian heikko? toimiiko 2-osainen pohjakehys? eli 50x185
ajattelin välttää liimapuun ostamista, jos ei voi vaihtaa nykyistä palkkia, mikä olisi paras vaihtoehto.
Miten tarkistan katon / seinien kuormitukset?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On selvää, että nykyinen palkki voidaan vaihtaa. Ensin tuetaan kunnolla (miten tarkalleen, sitä on vaikea sanoa etänä), sitten sahataan irti seinän kohdalta. Sen jälkeen otetaan alas talttaraudalla jne. Ei pitäisi olla liian vaikeaa, koska se on melko raskas.
U-palkin idea on, että osat toimivat yhdessä. Saadaan suurempi teho pienemmällä puumäärällä. Kaksiosainen pohjapala ei toimi, mutta voit liimata sen itse.
Kun kyse on katto- ja seinäkuormista, on tärkeää, että seurataan rakennetta alaspäin, jotta nähdään, miten voimat siirtyvät eteenpäin. Jotta kattokuormat voidaan laskea, on tiedettävä katon muoto, kaltevuus ja koko, kattoristikoiden rakenne ja millaisilla seinillä kattoristikot lepäävät.
U-palkin idea on, että osat toimivat yhdessä. Saadaan suurempi teho pienemmällä puumäärällä. Kaksiosainen pohjapala ei toimi, mutta voit liimata sen itse.
Kun kyse on katto- ja seinäkuormista, on tärkeää, että seurataan rakennetta alaspäin, jotta nähdään, miten voimat siirtyvät eteenpäin. Jotta kattokuormat voidaan laskea, on tiedettävä katon muoto, kaltevuus ja koko, kattoristikoiden rakenne ja millaisilla seinillä kattoristikot lepäävät.
Ok, ajattelin, että sen alas saamisessa olisi hirveä työ... Täytyy miettiä, miten tekisin sen tai jos antaisin jonkun toisen hoitaa tämän kurjuuden.
Mitat limittäiselle palkille sitten, jos minun pitäisi purkaa vanha? Nykyiset ovat noin 160x200 massiivipuuta.
Mitat limittäiselle palkille sitten, jos minun pitäisi purkaa vanha? Nykyiset ovat noin 160x200 massiivipuuta.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos kattokuorma on 12 kN/m, mikä ei ole vielä varmaa, ehdotan 165x225 liimapuupalkkia. Se antaa siinä tapauksessa taipuman L/300 palkkiin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
90x315 liimapuulla saat hyvät marginaalit, ainakin verrattuna nykytilanteeseen. Jos aiot halkaista liimapuuta korkeussuunnassa, sinun on käytettävä homogeenista vaihtoehtoa. Yksinkertaisemmassa tyypissä on puutavaraa, jonka lujuusluokka on alempi keskellä. Valitettavasti juuri se on se, jonka Byggmaxilla on hyvä tarjous.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos sinun kuitenkin täytyy tilata, on parempi valita 165x270 kuin kaksi 90x270. Jos sinulla on kaksi palkkia, sinun on varmistettava, että kuorma jakautuu tasaisesti kummallekin, mikä voi olla vähän hankalaa juuri tässä tapauksessa.