5 464 lukukertaa ·
14 vastausta
5k lukukertaa
14 vastausta
Vaihtaa upotettu ovi?
Hei,
Meidän on vaihdettava talon ovi, joka avautuu väärään suuntaan. En ole aiemmin itse vaihtanut kokonaisia ovia, joten tunnen oloni vähintäänkin epävarmaksi tämän työn suhteen, vaikka olenkin remontoinut koko keittiön itse.
Tässä tapauksessa se on hieman monimutkaisempaa, koska vanha karmit on rakennettu seinään seuraavasti:

http://i.imgur.com/Dwt2I2p.jpg

http://i.imgur.com/IxzqFai.jpg
Näin se näyttää toisessa paikassa, jossa minun ei tarvitse enää karmia. Kuten näet, itse kehys on asennettu osittain seinään, luultavasti asennettu ennen kuin seinälevyt laitettiin.

http://i.imgur.com/YIMEVs2.jpg

http://i.imgur.com/FpmPS22.jpg
En halua asentaa pienempää ovea kuin mitä siellä jo on.
Samaan aikaan haluan vaihtaa kaikki ovet talossa, mutta koska muita ei tarvitse kääntää, toivon voivani säilyttää karmit. Voiko ostaa suoraan sopivia ovia? Vai täytyykö ripustus ja vastaavat muuttaa?
Ennen kaikkea, miten vaihtaa karmi silloin, kun se on välttämätöntä?
Meidän on vaihdettava talon ovi, joka avautuu väärään suuntaan. En ole aiemmin itse vaihtanut kokonaisia ovia, joten tunnen oloni vähintäänkin epävarmaksi tämän työn suhteen, vaikka olenkin remontoinut koko keittiön itse.
Tässä tapauksessa se on hieman monimutkaisempaa, koska vanha karmit on rakennettu seinään seuraavasti:

http://i.imgur.com/Dwt2I2p.jpg

http://i.imgur.com/IxzqFai.jpg
Näin se näyttää toisessa paikassa, jossa minun ei tarvitse enää karmia. Kuten näet, itse kehys on asennettu osittain seinään, luultavasti asennettu ennen kuin seinälevyt laitettiin.

http://i.imgur.com/YIMEVs2.jpg

http://i.imgur.com/FpmPS22.jpg
En halua asentaa pienempää ovea kuin mitä siellä jo on.
Samaan aikaan haluan vaihtaa kaikki ovet talossa, mutta koska muita ei tarvitse kääntää, toivon voivani säilyttää karmit. Voiko ostaa suoraan sopivia ovia? Vai täytyykö ripustus ja vastaavat muuttaa?
Ennen kaikkea, miten vaihtaa karmi silloin, kun se on välttämätöntä?
Se on vain ottaa esiin tigersågen ja sahata pois joku cm seinästä, esim. samassa tasossa koolausten kanssa.
Nuo ovet eivät ole suoraan seinään upotettuja, meidän kellarissa karmit asennettiin samanaikaisesti kuin seinät muurattiin ylös ja ennen kuin 2-3 ylin cm valettiin, sekä sisäänkäyntitaso, jossa ovenkarmit ovat osa seinäkoolausta.
Nuo ovet eivät ole suoraan seinään upotettuja, meidän kellarissa karmit asennettiin samanaikaisesti kuin seinät muurattiin ylös ja ennen kuin 2-3 ylin cm valettiin, sekä sisäänkäyntitaso, jossa ovenkarmit ovat osa seinäkoolausta.
Ei ole aivan helppoa nähdä, miten se on kiinnitetty. Mutta eikö se ole vain tavalliseen tapaan, että karmit on naulattu joka puolelta koolauksiin? Siinä tapauksessa sinun pitäisi pystyä paikallistamaan naulat ja katkaisemaan ne rautasahan terällä tai tiikerisahalla. Se tekee siitä hieman monimutkaisempaa, koska se on jo gyproc-paneeloitu, mutta se voidaan varmasti ratkaista.
B-suunnitelmana: ota pyörösaha ja käytä "ful-klinga" ja sahaa gyproc-reunan suuntaisesti molemmilta puolilta niin, että leikkaukset kohtaavat keskellä. Kulmissa sinun täytyy käyttää käsisahaa.
B-suunnitelmana: ota pyörösaha ja käytä "ful-klinga" ja sahaa gyproc-reunan suuntaisesti molemmilta puolilta niin, että leikkaukset kohtaavat keskellä. Kulmissa sinun täytyy käyttää käsisahaa.
Vaikea selittää, mutta karmin muoto on kuin T, jossa itse pohja työntyy seinään. Pohja on sääntöä vasten ja on myös ruuvattu siihen. Pohja on sitten ympäröity seinälevyillä (puu ja kipsi) ja ulkoreunassa karmi kasvaa ja siitä tulee enemmän tai vähemmän yhtä paksu kuin itse seinä (seinälevyineen) ja siellä on sitten ovi.
Tämä tarkoittaa, että seinälevyt on kiinnitetty karmin pohjaan, eli siihen osaan, joka työntyy seinään. Jotta sain karmin pois, vedin nämä niitit ulos toiselta puolelta ja toisella puolella oli ruuvi, jonka annoin jäädä. Käytin sorkkarautaa saadakseni karmin pois. Karmia ei voinut ottaa ulos kokonaisena, vaan se piti jakaa, ensin pohjalevy, sen jälkeen pystyi taittamaan sivupylväät sisään.
Vanhan karmin poistaminen ei oikeastaan ole suurempi ongelma, vaikeampaa on luultavasti saada uusi karmi, joka mahdollistaa yhtä suuren oven kuin aiemmin? Toivoin välttäväni seinän sahaamisen, tässä tapauksessa nimittäin jotkut levyistä ovat kiinnitetty melko kauas ulos, joten riski on poistaa ne. Tietenkin uusia ruuveja voi laittaa pitämään sitä paikallaan, mutta jos sen voi välttää, se on suositeltavaa.
Tämä tarkoittaa, että seinälevyt on kiinnitetty karmin pohjaan, eli siihen osaan, joka työntyy seinään. Jotta sain karmin pois, vedin nämä niitit ulos toiselta puolelta ja toisella puolella oli ruuvi, jonka annoin jäädä. Käytin sorkkarautaa saadakseni karmin pois. Karmia ei voinut ottaa ulos kokonaisena, vaan se piti jakaa, ensin pohjalevy, sen jälkeen pystyi taittamaan sivupylväät sisään.
Vanhan karmin poistaminen ei oikeastaan ole suurempi ongelma, vaikeampaa on luultavasti saada uusi karmi, joka mahdollistaa yhtä suuren oven kuin aiemmin? Toivoin välttäväni seinän sahaamisen, tässä tapauksessa nimittäin jotkut levyistä ovat kiinnitetty melko kauas ulos, joten riski on poistaa ne. Tietenkin uusia ruuveja voi laittaa pitämään sitä paikallaan, mutta jos sen voi välttää, se on suositeltavaa.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 037 viestiä
normaalisti seinät levytetään niin, että mahdolliset karmit voidaan paljastaa. Riittää, että kehyksessä on normaali aukko säätövaraa varten ja sitten levyt kehyksen reunaan asti, ei sen yli.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Vanhan osan talossani levy (masonit) on naulattu suoraan karmiin, joten ei tarvita mitään vuorilautaa, tyylikäs ratkaisu, mutta jos ovi täytyy vaihtaa, täytyy sahata pois tasaisesti säännön kanssa ja sitten asentaa vuorilauta.
Joten esille pistosaha ja leikkaa säännön ja karmin välistä.
Protte
Joten esille pistosaha ja leikkaa säännön ja karmin välistä.
Protte
Vaikuttaa siltä, että sinulla on samanlaisia seinät kuin minulla ja Protella on.
Minun seinäni ylhäällä on rakennettu 1m segmenteissä, joissa sitten jokainen segmentti on yhdistetty "lister" & kapea levy.
Se on vain ottaa saha esille ja sahata seinä juuri karmien ulkopuolelle.
Sitten on kiinnitettävä uudet koolaukset lattian/katon väliin ja pala molempien pystysuorien koolausten väliin hieman yläpuolelle, jossa karmien yläosa tulee olemaan.
Valitettavasti sinun täytyy luultavasti purkaa osa kipsilevyistä ja ehkä myös alkuperäiset seinälevyt.
Minun seinäni ylhäällä on rakennettu 1m segmenteissä, joissa sitten jokainen segmentti on yhdistetty "lister" & kapea levy.
Se on vain ottaa saha esille ja sahata seinä juuri karmien ulkopuolelle.
Sitten on kiinnitettävä uudet koolaukset lattian/katon väliin ja pala molempien pystysuorien koolausten väliin hieman yläpuolelle, jossa karmien yläosa tulee olemaan.
Valitettavasti sinun täytyy luultavasti purkaa osa kipsilevyistä ja ehkä myös alkuperäiset seinälevyt.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 viestiä
Jos karmit pitää vaihtaa, voi olla melko ankara, esim. karmit on helpompi irrottaa, jos sen ensin sahaa muutamasta kohdasta tiikerisahalla tai vastaavalla koneella. Tämä voi kestää pari minuuttia.
Mitä tulee oviin, jotka sopivat vanhoihin karmiin. Tavallisista rakennusmarkkinoista löydät vain ovia, joissa on modernit saranat, jotka eivät sovi. Käsityötehtailla, jotka valmistavat sisäovia, löydät yrityksiä, jotka toimittavat ovia perinteisillä saranoilla. Ovien mitoitukselle on olemassa jonkinlainen standardi, eli missä ne sijaitsevat ovessa, jos sinun ovet noudattavat standardimittoja, se helpottaa, mutta on olemassa yrityksiä, jotka valmistavat saranat haluamillasi paikoilla pienellä lisäkustannuksella.
Varmista myös, että ovissasi on modernit standardimitat, nykyään ovia valmistetaan tasan 10 cm kokoluokissa, aikaisemmin oli myös 5 cm välein vakio. ja tämä tarkoittaa ovenreiän mittoja, eli reiän, johon karmit on asennettava.
On olemassa yrityksiä, jotka valmistavat myös erikoismittoja kohtuullisella lisäkustannuksella.
Mitä tulee oviin, jotka sopivat vanhoihin karmiin. Tavallisista rakennusmarkkinoista löydät vain ovia, joissa on modernit saranat, jotka eivät sovi. Käsityötehtailla, jotka valmistavat sisäovia, löydät yrityksiä, jotka toimittavat ovia perinteisillä saranoilla. Ovien mitoitukselle on olemassa jonkinlainen standardi, eli missä ne sijaitsevat ovessa, jos sinun ovet noudattavat standardimittoja, se helpottaa, mutta on olemassa yrityksiä, jotka valmistavat saranat haluamillasi paikoilla pienellä lisäkustannuksella.
Varmista myös, että ovissasi on modernit standardimitat, nykyään ovia valmistetaan tasan 10 cm kokoluokissa, aikaisemmin oli myös 5 cm välein vakio. ja tämä tarkoittaa ovenreiän mittoja, eli reiän, johon karmit on asennettava.
On olemassa yrityksiä, jotka valmistavat myös erikoismittoja kohtuullisella lisäkustannuksella.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Vaikka siinä lukeekin "byta",
voin tulkita sen niin, että ovi avautuu väärään suuntaan ja se pitää vain kääntää, joten siinä täytyy olla vähän varovainen.
Protte
voin tulkita sen niin, että ovi avautuu väärään suuntaan ja se pitää vain kääntää, joten siinä täytyy olla vähän varovainen.
Protte
Käsityöläinen kävi vierailulla, hän tuli siihen tulokseen, että siihen tulisi asentaa 8x20 ovi ja että hän joutuu sahamaan seiniä hieman saadakseen uuden karmit paikalleen.
Ruuvit, jotka pitävät levyjä kiinni, voidaan siirtää, mutta niitä ei tarvitse tasoittaa, koska ne jäävät listoiden alle.
Työn arvioitiin kestävän noin 6 tuntia ja maksavan noin 2500 kr. Minulle, joka tunnen itseni epävarmaksi juuri tästä työstä, se kuulostaa ihan kohtuulliselta tarjoukselta.
Aion itse tilata oven kotiin ja samalla harkitsen vaihtavani muutkin ovet (ilman karmeja). Ongelma on siinä, että muut ovet on ripustettu vanhalla tavalla (ei uudella muovisella). Käsityöläinen mainitsi jotain siitä, että siirtymiä on olemassa, mutta silti on suuri riski, että saranoita joutuu siirtämään ylös ja alas hieman.
Ruuvit, jotka pitävät levyjä kiinni, voidaan siirtää, mutta niitä ei tarvitse tasoittaa, koska ne jäävät listoiden alle.
Työn arvioitiin kestävän noin 6 tuntia ja maksavan noin 2500 kr. Minulle, joka tunnen itseni epävarmaksi juuri tästä työstä, se kuulostaa ihan kohtuulliselta tarjoukselta.
Aion itse tilata oven kotiin ja samalla harkitsen vaihtavani muutkin ovet (ilman karmeja). Ongelma on siinä, että muut ovet on ripustettu vanhalla tavalla (ei uudella muovisella). Käsityöläinen mainitsi jotain siitä, että siirtymiä on olemassa, mutta silti on suuri riski, että saranoita joutuu siirtämään ylös ja alas hieman.
Remontoija
· Näverkajakens födelseort
· 797 viestiä
Tuntuu siltä, että karmia pitäisi naulata sisäpuolelta?
Jos nämä 2500 sisältävät materiaalin, niin minusta se oli halpa.
Toinen vaihtoehto olisi, että ostaisit itsellesi oven ja kokeilisit, se tuntuu melko luonnolliselta.
Ole tarkkana käsityöläisen kanssa, että karmi kiinnitetään karmiruuvilla, kaikki eivät käytä sitä sisäoviin.
Jos nämä 2500 sisältävät materiaalin, niin minusta se oli halpa.
Toinen vaihtoehto olisi, että ostaisit itsellesi oven ja kokeilisit, se tuntuu melko luonnolliselta.
Ole tarkkana käsityöläisen kanssa, että karmi kiinnitetään karmiruuvilla, kaikki eivät käytä sitä sisäoviin.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Mikä tekee karmiruuvista erityisen hyvän?
Perinteisesti on riittänyt 6 kpl nelituumaista naulaa ja kiiloja.
Voin modernisoida hieman ja käyttää 75 mm kipsilevyruuveja ja kiiloja (makuuhuoneen ovi on ollut niin jo 15 vuotta)
Jos haluaa käyttää jotain modernimpaa, karmiholkit ovat varmaan parempia.
Karmiruuvi on kuin "one shot", on vain yksi yritys, vähän kuin naulaaminen...
Protte
Perinteisesti on riittänyt 6 kpl nelituumaista naulaa ja kiiloja.
Voin modernisoida hieman ja käyttää 75 mm kipsilevyruuveja ja kiiloja (makuuhuoneen ovi on ollut niin jo 15 vuotta)
Jos haluaa käyttää jotain modernimpaa, karmiholkit ovat varmaan parempia.
Karmiruuvi on kuin "one shot", on vain yksi yritys, vähän kuin naulaaminen...
Protte
Remontoija
· Näverkajakens födelseort
· 797 viestiä
Sisäovea ei koskaan pitäisi joutua säätämään, mutta jos on massiiviset ovet, se on ajan myötä väistämätöntä ja silloin karmiruuvista on valtavasti hyötyä. Kyllä, olen samaa mieltä, karmiholkit toimivat yhtä hyvin.prototypen sanoi:Mikä on niin poikkeuksellisen hyvää karmiruuvissa?
Perinteisesti on riittänyt 6 kappaletta nelituumaista naulaa ja kiiloja.
Voin modernisoida vähän ja käyttää 75 mm kipsiruuvia ja kiiloja (makuuhuoneen ovi on ollut kiinni näin 15 vuotta)
Jos haluaa käyttää jotain modernimpaa niin karmiholkit ovat varmasti parempia.
Karmiruuvi on kuin "one shot", sinulla on vain yksi yritys, vähän kuin naulaaminen...
Protte
En mielestäni lähtisi siitä, mikä "pysyy"
Autoin veljeäni irrottamaan sisäoven autotallista, edellinen omistaja oli tehnyt siitä todella kestävän, todella hauska irrottaa. Se oli naulattu ~7-8 5" naulalla kumpaankin karmisivuun ja sitten muurattu kiinni seiniin, ja yläpuolinen palkki oli valettu kiinni betonipalkkiin yläpuolella.
Jokainen tekee niin kuin haluaa, mutta haluan tehdä sen helpoksi sille, joka on 2:s pallolla.
Klikkaa tästä vastataksesi