2 335 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Vaihtaa puupylväs liimapuupalkkiin
Hei.
Minulla on katto, joka ulottuu noin 2 metriä julkisivusta ja jota nykyään tukee muurattu pilari sekä puupylväs, jotka on muurattu julkisivuun ja sijaitsevat muuratun pilarin päällä. Etäisyys on noin 2 metriä julkisivusta pilariin. Nyt pylväs on lahonnut ja haluan nyt vaihtaa tämän pylvään. Pylväs on kooltaan noin 22 cm halkaisijaltaan ja näyttää olevan tyyliin kuorittu puunrunko. Nyt mietin, voiko helposti sanoa, kuinka suuri liimapuupalkki minun tarvitsee. Riittäisikö 90x225 tähän vai tarvitsenko paksumman?
Minulla on katto, joka ulottuu noin 2 metriä julkisivusta ja jota nykyään tukee muurattu pilari sekä puupylväs, jotka on muurattu julkisivuun ja sijaitsevat muuratun pilarin päällä. Etäisyys on noin 2 metriä julkisivusta pilariin. Nyt pylväs on lahonnut ja haluan nyt vaihtaa tämän pylvään. Pylväs on kooltaan noin 22 cm halkaisijaltaan ja näyttää olevan tyyliin kuorittu puunrunko. Nyt mietin, voiko helposti sanoa, kuinka suuri liimapuupalkki minun tarvitsee. Riittäisikö 90x225 tähän vai tarvitsenko paksumman?
Magnus E K
Talon omistaja
· Östergötland
· 4 029 viestiä
Magnus E K
Talon omistaja
- Östergötland
- 4 029 viestiä
On täysin ajateltavissa, että vanha tolppa on ylimitoitettu ja että liimatusta puusta tehty pilari, jonka mitat ovat 115 x 115, riittäisi. Muuten pitäisi olla mahdollista tilata erityisesti valmistettua liimapuupylvästä suuremmassa mitassa. (Pylväät ovat yleensä neliömäisiä tai pyöreitä.)
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Suurin osa viittaa siihen, että vanha pylväs on ylimitoitettu. Normaali puupylväs, jonka halkaisija on 22 cm, vastaa liimapalkkia, jonka mitat ovat 190x180 mm. Tällainen 2,5 m pitkä pylväs voi kantaa noin 50 tonnin kuormaa, mikä ei varmasti ole ajankohtaista. Paras ratkaisu on laskea kuormituksen edellytykset ja valita materiaali sen perusteella.
Kiitos avusta kaikille.
Klikkaa tästä vastataksesi