Hei!

Aion kesällä siirtää sisäseinän kotona ja vaihtaa muutamia sisäseiniä kipsistä lastulevyyn. Isäni rakensi villansa (-78) niin, ja on paljon hauskempaa kiinnittää jotain lastulevyyn kuin tarvita vetää mollyä ja pilata seinä.

Kysymys, jota mietimme aluksi, on se, onko tänään ok vaihtaa kipsi lastulevyyn. Kipsi ei pala niin hyvin, mutta lastulevy palaa paremmin. Onko olemassa vaatimuksia, jotka estävät lastulevyn käytön.

Jos nyt vaihdetaan kipsi lastulevyyn - mitoitetaanko samalla tavalla? Yksinkertainen kipsi = 12 mm lastulevy (ei MDF, koska en pidä niistä oikein).

Kiitollinen vastauksestasi! :-)

Miksi ei sekä lastulevy ETTÄ kipsi? Niin me laitamme joka paikkaan.

hehe, no joo...lastulevy ulkopuolelle ja kipsi eristettä vasten?

ei huono idea, voisikin ehkä pienentää sekä kipsin että lastulevyn mittasuhteita?

SteQve sanoi:
hehe, jadu...spån ytterst och gips in mot isoleringen?

ingen dum idé, kan man ju gå ned i dimension på både gips och spån kanske?
Minä laittaisin spaanin ennen kipsiä. Eli ensin spaani ja sitten kipsi. Saa sileämmän seinän maalata ja tapetoida.

- M

joo, keksin sen. pitäisi olla myös parempi paloturvallisuuden kannalta. mutta minä, joka tänään käytän yksinkertaista kipsilevyä 12mm... miten mitoiton lastulevy+kipsilevy?

Ajamme 10mm lastulevyllä ja 12.5mm kipsillä.

jos se on ei-kantava seinä, niin 45 mm karmi keskellä toimii melko hyvin. 2 kpl 12 mm lastulevyä sen päällä ja sitten 2 tavallista kipsilevyä.

ei sisäseinät talossa ole kantavia, joten sillä rintamalla on hyvin vapaat kädet...

Ajattelin kuitenkin käyttää 70mm kehystä. Onko se liioittelua?

Ei, kaikki seinäni ovat 70mm + OSB/kipsi kummallakin puolella!

Ehdottomasti ei mitään vikaa 45X70:ssä. Vähän enemmän työtä ovenkarmeilla vain, mutta se antaa tukevamman seinän.

kyllä, mietin juuri noita karmeja. jos minulla on nyt 12mm kipsiä ja vaihdan 10mm lastulevy + 12mm kipsi, miten saan sen siistiksi?

Voin tietysti vaihtaa ovenkarmit, jos siitä on apua. Yhtä seinää ei ole tarkoitus purkaa, joten en voi mennä 45mm:iin kaikkialla. Tai pikemminkin, sitä seinää, jossa ovi sijaitsee, en aio purkaa, vaan ainoastaan vaihtaa sen materiaalia, joten en voi muuttaa runkotankojen paksuutta.

Vaihtoehtoina on tehdä jotain ovenkarmeille tai vaihtoehtoisesti vaihtaa ne.

P
Ennen kuin naulaat listan, asennetaan kantansuoja tai kynnyskarmin päälle.

isäni ja minä keskustelimme seinästä, josta en halua saada enempää etäisyyttä säännöstä kuin mitä se on tänään (= 12mm kipsistä).

6mm vaneri + 6mm kipsi pitäisi olla hyvä ratkaisu siihen. Se on vahva, mutta ei rakennu ulospäin seinästä enempää kuin aikaisemmin. Eikä se voi olla huonompi kuin 12mm kipsi, joka minulla on tänään. Ja se on kestänyt talon ensimmäiset 28 vuotta...

Eikö OSB-levy kipsilevyn sisäpuolella ole parempi kuin lastulevy? Ajattelen, että on helpompaa kiinnittää esim. hyllyjä, tauluja jne. OSB-levyyn, joka ei ole niin kova kuin lastu?

Vai oliko minulla huono tuuri ajatellessani nyt...

P
Ei, OSB on parempi kuin lastulevy ja vaneri on parempi kuin OSB. Uskon, että 6+6 on liian "löysä" ollakseen hyvä, ja 6 mm kipsiä tulisi minun mielestäni välttää kaikin keinoin.

Onko se vain minä, joka ajattelee, että tässä puulevyjen laittamisessa kipsin taakse on mennyt hieman "hysteriaa"? Ei se ole niin hemmetin vaikeaa laittaa asioita kipsiseinään, ja käytetäänhän paljon enemmän rahaa ja aikaa seinien levyttämiseen kuin mitä maksaa ja vie aikaa käyttää sopivaa kipsikiinnitystä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.