Koska aion korottaa sisälattiaa, minun piti vaihtaa ulko-ovi ja olen nyt sahannut uuden aukon. Oven yläpuolella oli aiemmin lecaharkkoja, jotka oli muurattu kiinni toisiin harkkoihin reunojen pitkin. Kellarikerros on muuten rakennettu sekoituksesta betoniharkkoja (hålkivi) ja lecaharkkoja. Talo itsessään on puutalo.

Minun piti nousta noin 3–4 cm lecaharkon yläpuolelle. Siellä oli tietysti raudoitus yhdessä betonin kanssa. Näytti hieman hauraalta. Tämä raudoituksen kanssa oleva kerros on noin 5 cm paksu. Avauksen poikki kulkee kaksi raudoitusrautaa. Minun täytyy poistaa nämä raudat ja betoni, joka on jäljellä purkamiseni jälkeen. Mutta kysymys kuuluu...millä sen korvaan? Nykyinen tuntuu kaukana jostain tukevasta.

Koska minulla on läpikulkevia kaapeleita lähellä, ei ole valtavasti mahdollisuuksia leikkiä miten tahansa. Pieni ajatus...Olisiko mahdollista pultata kiinni U:n muotoinen teräsprofiili, joka kulkee osittain sisäpuolella, ylös ja alas toiselle puolelle?

Tai onko teillä hyviä ehdotuksia?

• Remontoitu oviaukko, jossa näkyy puurakenteita ja sähkökaapeleita keskeneräisessä kellarissa. Vasemmalla paljastuu betonilohkoja.
  • Kuva rakennustyöstä: näkyvissä vanhat betonilaatat ja terästangot oven aukossa, johon uusia materiaaleja mietitään korvaamaan puretut osat.
Tarkoitatko teräskehys? Pitäisi toimia niin kauan kuin se siirtää paineen ylhäältä alas maahan. Kaksi tolppaa ja palkki niiden päällä.
Vaihtoehtoisesti muurattuja sivuja (esim. tiili) palkin kanssa niiden päällä.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
S Småbrukaren sanoi:
Tarkoitatko teräksistä karmia? Se varmaan toimii niin kauan kuin se siirtää paineen ylhäältä alas maahan. Kaksi tolppaa ja palkki niiden päälle. Vaihtoehtoisesti muuratut sivut (esim. tiili) näiden päälle laitettavalla palkilla.
Valitettavasti minulla ei ole tilaa muurata kahta sivua.

Vaikuttaa siltä, että kuorma oviaukossa ei voi olla kovin suuri.

1) Kun ajattelee aiempaa rakennetta, joka vaikuttaa heikolta. Vaikuttaa siltä, että se tehtiin niin, että he ensin muurasi lecaharkot oven yläpuolelle asennettuna. Sen jälkeen laitettiin betoni ja kaksi. vahvistetut rautatangot sisään. Sitten muut onteloharkot valamisen päälle.

2) Se on puutalo, joten sen yli kulkee kynnys. Sen pitäisi kantaa suurimman osan. Oven aukko on 91cm.

Eikö voisi vain laittaa pari pientä teräsprofiilia? Esim. L-profiili tai T-profiili 40x40mm, 3mm terästä? Kaksi L-profiilia molemmilla puolilla yläreunassa, uritettuna seinään?

Voisiko tämä olla vaihtoehto?

Että siirrän oven sijaintia, joko sisään- tai ulospäin? Jos näin, saatan joutua siirtämään yhtä nykyisistä raudoitustangoista hieman ja valamaan ne sitten uudelleen sisään. Silloin uusi palkki asettuu suunnilleen oven yläreunan tasolle. Tällä hetkellä oli noin 89 mm julkisivun reunasta raudoitustankoon. Karmi on 92 mm.

Kysymys on siis....pitäisikö ovi olla tasassa ulkoseinän kanssa? Vai jos siirrän sen sisäänpäin (joka tapauksessa aion asentaa kipsilevyn sisäpuolelle).

A Andy82 sanoi:
Voisiko tämä olla vaihtoehto?

Että siirrän oven sijaintia, joko sisään- tai ulospäin? Siinä tapauksessa minun ehkä täytyy siirtää yksi tämän päivän raudoitustangoista hieman ja sitten valaa nämä uudelleen. Silloin uusi palkki asettuu suunnilleen oven ylänurkan alareunan tasolle. Tänään minulla oli noin 89 mm julkisivun reunasta raudoitustankoon. Karmi on 92 mm.

Kysymys on siinä tapauksessa....pitäisikö minulla olla ovi julkisivun tasalla? Vai jos siirrän sen sisälle päin (aion kuitenkin asentaa kipsilevyn sisäpuolelle).
Oven on käytännössä oltava samalla tasolla seinän kanssa, johon avaat sen. Muuten oven lehti osuu seinään, etkä voi avata sitä kuin noin 95 astetta.

Viktor.J Viktor.J sanoi:
Oven täytyy olla käytännössä samassa tasossa sen seinän kanssa, johon avaat oven. Muuten ovi osuu seinään, etkä voi avata sitä enempää kuin noin 95 astetta.
Olet aivan oikeassa siinä.
Ovi on kuitenkin ollut sellaisessa asennossa, ettei sitä ole voinut avata enempää kuin 95 astetta johtuen "kellarin sisäänkäynnin kuopasta". Nyt kun olen siirtänyt ovea toiseen suuntaan, kun ovi on 5 cm leveämpi, oven avautumiskulma rajoittuu noin 91 asteeseen. Mutta luulen, että ainoa vaihtoehto olisi siirtää ovi ulospäin. Aiemmin se on ollut noin 10 cm syvennyksessä.

Oli pakko siirtää ovea hieman ulos ja valaa vastaavan palkin paikalleen. Uudesta tulee joka tapauksessa vahvempi kuin aikaisemmasta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.