Suunnittelen varaston rakentamista ja olen päättänyt käyttää kattoruoteita, jotka lepäävät harjanpalkin varassa. Varaston mitat tulevat olemaan 4,8x3, ja aion käyttää 66x315 harjanpalkkia (rakennusohjeet.fi:n mitoitusoppaan mukaan), katso kuva:

Kaavio varastorakennuksesta tukipalkkien ja katon kannattimien kera. Näyttää mitat ja proportiot, mukaan lukien niskapalkki ja kattotuolit.

Ongelma on, että haluaisin laittaa portin päätyyn, jotta voisin ajaa sisään ajoleikkurin ym., ja minun täytyy silloin keventää toinen pylväs, jonka varassa harjanpalkki lepää. Portin leveys tulee olemaan noin 1,3-1,5 metriä. Kattoruoteiden koko tulee olemaan 45x120 ja kattona on eristämätön peltikatto.

Minulla ei kuitenkaan ole aavistustakaan, minkä kokoinen palkki tähän tarvitaan?

Ota sama dimmensions nockbalkenin kanssa jos se mahtuu, niin säästyt miettimiseltä.

Mikael_L
Mikä on seiniesi runkokoko?

Minulla on paljon ylimääräistä 45x95:ttä, jota ajattelin käyttää seiniin.

Paras vastaus

Mikael_L
OK, ruuvaa tai naulaa yhteen kaksi 45x95, jotka asetat tolppina ovenavautuvalle alueelle. Naulaa tai ruuvaa melko tiheästi, esimerkiksi 15-20 cm välein, ja käytä mielellään kosteuden kestävää liimaa (tavallinen puuliima - ulkokäyttöön). Tee myös samanlainen tolppa (2x 45x95) joka ulottuu palkistosta harjapalkkiin saakka.

Tee sitten palkisto kahdesta yhteen naulatusta 45x220 samalla tavalla (mutta tässä liimaaminen ja tiheä naulaaminen/ruuvaaminen eivät ole yhtä tärkeitä).

Tätä en ole laskenut tarkalleen, mutta olen melko varma, että se ei ole alimitoitettu. Rakenne (palkisto ja tolpat) kestää lumikuorman maksimissaan 2,4x4 metrin kattoalalta, nyt en tiedä mikä lumikuorma-alue sinulla on, mutta Västerbottenissa se voi varmaan olla 3 - 3,5 (mutta todennäköisesti 3). Tämä tarkoittaa kuormaa jossain maksimissaan 3 tonnin paikkeilla. Joten sen pitäisi toimia hyvin.

ps, tarkista ja käytä hyviä palkkeja palkistoon ja tolppiin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
scim
  • Laddar…
Se kuulostaa järkevältä, toteutettavalta ja taloudelliselta ;)

Kiitos vastauksesta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.