A AG A sanoi:
Vanha suunnittelijana pidän omaa ehdotustasi parhaana. Ruuviliimaa 20mm vaneri kummallekin puolelle joka kattotuoli.
Ajatteletko, että tekisi palan, joka sopii viistotukien väliin ja käytännössä korvaa liitokset keskellä?

Ristikko näytti hyvältä, kun sain kameran ylös ja pystyin tarkastelemaan paremmin - vähän pintaruostetta nauloissa, mutta muuten kuin "uusi" näin 55 vuotta myöhemmin.

G Grottan sanoi:
Minulla on talo, joka on rakennettu vuonna 1970, ja autotallissa on suhteellisen loiva katto (noin 4 astetta), jossa ajan hammas ja lumikuorma ovat luultavasti aiheuttaneet taipumisen keskeltä - enimmäkseen sisäkatto roikkui alaspäin 120 mm ilman ulkoista kuormaa.

Avasin sisäkaton ja tuin kolme kattotuolia, jotka olivat antaneet periksi, joten tilanne ei ole akuutti, mutta kuten sanottu, asialle on tehtävä jotain.

Rakenteen on yksinkertainen ja suhteellisen heikko - se näyttää periaatteessa tältä:

[kuva]

Itse kattotuoli (keltainen) on mitoiltaan 145x45, kiilat (vihreä) mitoiltaan 145x45 ja vinotuet (sininen) mitoiltaan 22x95. Jänneväli tukien välillä seinillä on noin 6 m.

Alemman kiilan on naulattu 12:lla 4" naulalla ja ylemmän kiilan 8:lla 4" naulalla. Vinotuet on naulattu kahdella 4" naulalla kummassakin palkissa. Ajan myötä erityisesti alemman kiilan naulaliitos on alkanut antaa periksi, joten keskellä on taipuma. Ennen tukemista se oli 120 mm eikä ollut muuta kuormaa kuin laudoitus ja kattohuopa.

Spontaanisti koko liitoksen toteutus tuntuu erittäin heikolta kohdalta, mutta kysymys kuuluu, miten tämän voisi rakentaa niin, että katto kestää lumikuorman ajan myötä.

Eräs työskentelyhypoteesi on poistaa vinotuet ja kiila kerrallaan ja korvata nämä rakennusvanerilevyllä, joka kiinnitetään liimalla + nauloilla tai ruuveilla, ja sitten toistetaan prosessi katon toisen puolen kanssa.
[kuva]
1200 mm leveä levy peittäisi periaatteessa koko nykyisen rakenteen, mutta kysymys kuuluu, onko 20 mm K-vaneri ja liitokset tarpeeksi vahvoja?

Olen etsinyt tietoa kattotuolien rakenteista, mutta en ole löytänyt mitään olennaista tästä rakenteesta - tänään on kaiken lisäksi täysin erilaiset vaatimukset ja mahdollisuudet optimoida materiaalia, liittää naulalevyillä, jotka puristetaan materiaaliin jne.

Olen avoin kaikille ehdotuksille ja ideoille, kunhan ne voidaan toteuttaa alapuolelta. Vältän mieluiten poikittaispalkkia, koska se tuo mukanaan paljon muuta hämminkiä.
Ei ole paljon sanottavaa tähän asiaan, mutta puhuin jokin aika sitten kattotuolitehtaan kanssa ja he sanoivat, että minun tulisi käyttää nauloja ruuvien sijasta kattotuolirakenteissa, koska naulat "sitoutuvat paremmin puuhun kuin ruuvit" ja antavat paljon paremman homogeenisen kestävyyden. 🙂

U
Olisin valinnut vanerivaihtoehdon, ruuvausliimaamalla niin pitkät palat kuin mahdollista jokaisen kattotuolin kummallekin puolelle. Vanerin poikkileikkaus on paljon korkeampi kuin runkopalkkien ristikkorakenteessa ja sillä on etuna kyky jakaa kuorma paremmin.
Käytä ruuveja, koko toiminto perustuu siihen, että osien välillä saadaan hyvä paine, jotta pintojen välinen kitka jakaisi kuorman, voiman ei pitäisi oikeastaan kulkea ruuvin/naulan läpi.

• Tykkään
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Mikset vain palkkaisi konstruktööriä, joka laskee tämän ja antaa sinulle vaihtoehtoja?

Minusta se näyttää kohtuulliselta, mutta vaihtoehto noille ruuveille, joita olen itse käyttänyt, kun olen korjannut murtunutta kattotuolia, on porata läpivientireikiä, laittaa kierteitetty tanko ja isot prikat. (40-50 mm sinkittyjä prikkoja löytyy yleensä läheltä sinkittyjä kierrettyjä tankoja rautakaupassa)

Muista nostaa vähän ylimääräistä ennen kuin alat ruuviliimata riippumatta siitä, minkä menetelmän valitset, koska se laskee hieman, kun poistat sen riippumatta siitä, kuinka vakaan ratkaisun rakennat. Joten "temppu" on saada se laskeutumaan alkuperäiseen asentoon, mutta tarkalleen kuinka paljon se on, huomaat pian.

Onnea!

LaszloToth LaszloToth sanoi:
Miksi et vain palkkaa suunnittelijaa, joka laskee tämän ja antaa sinulle vaihtoehtoja?
Minulla on kysymys siitäkin, mutta en ole saanut mitään palautetta, joten täytyy etsiä tietoa muualtakin ;-)

G Grottan sanoi:
Ajatteletko, että tehdään pala, joka sopii vinojen tukien väliin ja periaatteessa korvaa keskellä olevat laskarit?

Ritilä näytti hyvältä, kun sain kameran ylös ja pystyin tarkastamaan paremmin - vähän pintaruostetta nauloissa, mutta muuten kuin "vastatehty" näin 55 vuotta myöhemmin
Olisin poistanut sekä laskarit että vinot tuet. Sitten sahannut ja korvannut vaneripaloilla, juuri kuten ajattelit.

• Tykkään
Byggaren Bengt ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista, tässä on vähän pohdittavaa, onhan se kestänyt hyvin nykyisessä muodossaan monta vuotta, joten jos voi palauttaa toiminnon paremmalla siteellä keskiliitoksessa, on se kohtuullisempi toimenpide. Näyttää siltä, että ristikkorakenteet ovat täysin koskemattomia, joten tuntuisi vähän väärältä alkaa purkaa sitä - keskeisesti on kuitenkin niin, että voi nähdä ilmeisen virheen.

Pitää miettiä vähän vaihtoehtoja:

1. Ruuvata olemassa oleviin laskareihin

2. Korvata keskiosa rakennusvanerilla

3. Rakentaa koko kattotuoli uudelleen

Niin kauan kuin ristikkorakenne on ehjä, siellä on käytännössä ainoastaan vetovoimia, joten vaihtoehto (2) tuntuu ehkä epäilyttävältä, koska 50% vanerista ottaa voimia, joten uskon, että (1) on parempi vaihtoehto - ehkä laskari kannattaisi korvata naulauslevyillä - se olisi sitten 140x400mm levy laskarin 600x150 sijaan.

Vaihtoehto 3 on kuten sanottu aivan eri projekti ja kalliimpi / aikaavievämpi - kun se nyt oli ristikkorakenne, mitä en aluksi uskonut, tuntuu vähän kuin korjaisi jotain, mikä ei ole rikki.

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.