Olen tehnyt pienen luonnoksen, toivottavasti ymmärrätte sen :)
Sen löydät http://www.labbas.se/pics/reglar.jpg

Kylpyhuone tulee sijaitsemaan valkoisten pisteiden sisällä.
Punainen on olemassa oleva lattianiskat
Musta on kantopalkit
Sininen on seinä (jää paikalleen, lepää olemassa olevien lattianiskojen päällä)
Olemassa olevien lattianiskojen välinen etäisyys on cc60 (vaikka se onkin eri kuvassani), näiden koko on 170x45.

Kantopalkkeilla on tuki joka 1,5 m. Niiden mitat ovat noin 15x15 cm.

Tähän huoneeseen tulee kylpyhuone. Haluan vahvistaa lattian cc30:ksi.

Näitä ongelmia minulla on,

Mikä pitäisi olla uusien lattianiskojen koko?
Olen miettinyt 220, mutta ongelmana on, että ne ovat paljon korkeampia kuin olemassa olevat. Vaihtoehtona loveta ne kantopalkin kohdilta (mutta silloin menetän kantavuuden, voiko tämän vahvistaa?)

Miten ratkaisen ongelman, etten pääse käsiksi ylimpään kantopalkkiin, kun se on toisen lattian/huoneen alla?

Miltä vaikuttaa suuremman lattianiskan ruuvaaminen pienemmän lattianiskan päälle (joka lepää kaikilla kantopalkeilla), Oletan, että kantavuus ei ole suurempi kuin pienemmän lattianiskan koko?

Otan kiitollisena vastaan kaikki vinkit ja ideat.

30 cc on järkevää kylpyhuoneen lattiaan. Mutta en ymmärrä, miksi sinun pitäisi kasvattaa kokoa, joustaako se keskellä palkkia? Jänneväli on hyvin lyhyt, joten 170 mm palkki ei pitäisi olla ongelma. Olisin "lyhyeltä" kiinnittänyt palkit seinän viereen ja sitten liittänyt uudet lattiapalkit siihen. Jos sitten laitat lattialastulevyn ja tasoitemassan, se on by the book ;)

Ehti miettiä uudelleen ja osti 170 reglar. Oli täsmälleen sama ajatus kuin sinulla. 😊

En voi väittää, että se huojuu tällä hetkellä, totta kai jos seison ja hyppään regln päällä, se voisi ehkä hieman huojua, mutta en tunne mitään.

Pahimmassa tapauksessa voin asentaa kantavan palkin suoraan seinän alle. Mutta en usko, että sinua tarvitaan, koska on olemassa golvspån ja flytspackel.

Haluathan tehdä kunnollisen pohjatyön😛

Vaikuttaa tarpeettomalta lisätä ylimääräisiä lattiaojat, cc60 tuon jännevälillä ja 45x170 pitäisi riittää erinomaisesti. Vai etkö aio rakentaa lattialastulevyn ja tasoitemassan päälle?

Joo se on oltava lastua ja tasoitetta päällä.

Bkr (byggkeramikrådet) suosittelee cc 30 kylpyhuoneen lattioihin, joissa käytetään klinkkerilaattoja.

Ei, taivutusjäykkyyden tulisi vastata cc30:ä, ja se saavutetaan käyttämällä golvspån:ia ja flytspackel:ia cc60:llä.

Haluaisin sitten kehittää kysymystä siihen, kuinka pitkä jänneväli määrää, milloin taipuman jäykkyys heikkenee liikaa? CC30-vaatimus on toki hieman riippuvainen jännevälistä ja lattiasta. Jos lähdetään liikkeelle 22 mm lattialastulevystä ja cc60:stä TS:n kuvan mukaan. Mitä silloin olisi sopivaa ottaa huomioon liittyen tukipuihin, tasoitemassaan, raudoitukseen ja paksuuteen?

Jos sinulla on lattialevy cc60:llä, joka täyttää lattialevyjen perusvaatimukset taivutusjäykkyydelle (mikä TS:n lattialevy todennäköisesti tekee), yksi menetelmä on käyttää 22mm golvspån, vähintään 12mm flytspackel, joka on vahvistettu. Sitten voit asettaa klinker lattialle.

Ok, minä luulen että edellinen puhuja on oikeassa tässä, että silloin täyttää vaatimukset. Mutta ei ole epätavallista että on 30 cc lattiassa. Varmasti siksi että on Hängsle och livrem. Suunnittelijat piirtävät usein cc30 piirustuksiin. Minä olisin ainakin laittanut muutaman ylimääräisen koolauksen, ei vie montaa minuuttia.

Viite riittävälle taivutusjäykkyydelle
Pitkä kokemus hyväksi havaituista ratkaisuista osoittaa, että taivutusjäykkyys saavutetaan 300 mm palkkien välisellä c-etäisyydellä ja 22 mm lattiapartikkelilevyllä, mikä on riittävä, jotta keraaminen kerros ei vaurioidu. (Tällainen rakenne vaatii kuitenkin myös vahvistetun tasoitemassan puulevyn liikkeiden hallitsemiseksi, ei ensisijaisesti taivutusjäykkyyden vuoksi.

Kopioitu tämä BKR:stä.

Joo, tunnen BKR:n sisällön.

Tämä on lattioita koskevasta kappaleesta, cc600 ja lattiatasoite vahvikkeella on aivan riittävä:

5.7.2 Lattia
Lattiarakenteet koostuvat yleensä
22 mm lattiavanerilevyistä* palkeilla, joiden c-
etäisyys on 300 ja 600 mm välillä. Puurakenteet
vaativat sopeutumista keraamiseen päällysteeseen
jotta ne eivät vaurioidu puumateriaalin
luonnollisten liikkeiden vuoksi ilman kosteuden
muuttuessa ja/tai puumateriaalin taipumisen
vuoksi palkeiden välillä lattiaan kohdistuvan
kuormituksen vaikutuksesta.
Riippumatta palkeiden c-etäisyydestä,
kuitenkin enintään 600 mm, vaaditaan
jäykkyyden lisäystä palkeiden välissä ja toimenpiteitä, jotka estävät

kosteusliikkeiden siirtymisen keraamiseen kerrokseen,
suorittamista. Jäykkyyden lisäys voidaan tehdä tasoiteaineseoksella
seuraavan esimerkin mukaisella
rakennusperiaatteella. Vastaavanlaisen
tehon omaavat vahvikkeet voidaan saavuttaa muiden
rakenteiden avulla vastuullisen suunnittelijan/
valmistajan mukaan.

Mistä sinun tekstisi tulee?

Se on itse asiassa kohta lattiasta BRK:n sääntökirjassa. Teksti, jota siteerasit, on lisäys.

Ihana saada nopeita vastauksia! Ok, olen vain utelias :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.