Olen asentamassa kattokoukkua erääseen huoneeseen yläkerrassa talossamme. Koukkua tullaan käyttämään kiinnittämään joko riippuva aikuisten tuoli tai esimerkiksi renkaat lapsille.
Koska en halua, että uuteen kipsikattoon tulee halkeamia mahdollisen tukipalkin taipuman takia, jos esimerkiksi joku istuutuu voimakkaasti tai lapset vetävät renkaista, ajattelin vahvistaa tukipalkkia asentamalla kierretangon tukipalkin ja yhden kattotuolin väliin alla olevan kuvan mukaisesti.
Toimiiko tämä teidän mielestänne? Ja jos toimii, voiko joku antaa vinkkejä siitä, miten parhaiten kiinnittää kierretanko kattorakenteeseen? Onko olemassa mitään fiksuja kiinnikkeitä käytettäväksi? Valitettavasti en ole löytänyt mitään järkevää etsiessäni. Kattotuoli on 70 mm leveä ja tukipalkki on 45 mm (2 kpl).
Kelpaako esimerkiksi M12 tanko? Se tulee olemaan enintään 1 metri pitkä.
Kysymys on, kestääkö högben lisäkuorman? Se pitäisi joka tapauksessa tarkistaa. Sitten mielestäni on parempi ratkaisu tehdä symmetrinen järjestely, joka kuormittaa molempia højben.
Kysymys on, kestääkö korkea palkki ylimääräisen kuorman? Se pitäisi tarkistaa joka tapauksessa. Sitten mielestäni on parempi ratkaisu tehdä symmetrinen järjestely, joka kuormittaa molempia korkeita palkkeja.
Kiitos vastauksestasi!
Sen ei pitäisi olla mahdotonta päästä käsiksi ja vahvistaa korkeita palkkeja myös, ainakaan ullakolla. Voin myös lisätä, että olen purkanut raskaan sisäkaton (noin 30 mm rappaus + laudat), joten toivon, että vähentynyt paino voi ainakin kompensoida istuimella istuvan henkilön staattisen kuorman.
Korkeat palkit ovat noin 190x70 mm cc 100 cm, mutta en oikein tiedä, kuinka helpoiten voi laskea, kestävätkö ne kuorman sellaisenaan. (Talo on vuodelta 1953, joten puutavaran mitat ovat erilaisia ja hieman erikoisia.)
Olen samaa mieltä siitä, että ratkaisu, jossa käytetään kaksi tukea, voi olla parempi, jotta kuorma jakautuu kahteen korkeaan palkkiin.
Tuohon aikaan (ja pitkään sen jälkeen) käytettiin puutavaran mittaamiseen tuumamittoja. Loogisinta on, että ne ovat 8x3 tuumaa. Jos halutaan tehdä karkea arvio, tarvitaan hieman enemmän tietoja, nimittäin kokonaispituudet korkeilla jaloilla, kattokulma, kattomateriaali, lumivyöhyke ja keinun laskettu kuorma. Myös kannattajan mitat olisi hyvä tietää.
Tuohon aikaan (ja vielä pitkään sen jälkeen) puutavaran mitat ilmoitettiin tuumina. Loogisinta on, että mitat ovat 8x3 tuumaa. Jos tekee arvion, tarvitaan hieman enemmän tietoa, kuten korkeamman tukijalan kokonaispituus, kattokaltevuus, kattomateriaali, lumi- ja heilurikuorma. Myös hanpalkin mitat olisi hyvä tietää.
Kokonaispituus vanhan piirustuksen mukaan on 608 cm, tukijalat tulevat 190 cm korkeammasta kohdasta, kattokaltevuus noin 35 astetta, betonitiilet 17 mm raakapontti ja sanotaan 1 kN staattinen kuorma (paljonko dynaaminen kuorma on, kun aikuinen istuu tuolille?)
Hanpalkki on kaksi 45x170, jotka ovat kummallakin puolella tukijalkaa.
Piirustus sanoo 2"x6" korkeille jaloille, mutta se ei pidä paikkaansa, kun kävin katsomassa siellä. Pikemminkin 70 mm leveä x 170-190 mm.
Vahvin kohta on tietysti siellä missä korkeat jalat kohtaavat, mutta ehkä et voi sijoittaa koukkua suoraan harjapalkin kanssa linjaan?
Valitettavasti koukkujen sijainti määräytyy huoneen kalustuksen mukaan. Se on kuitenkin melko lähellä katon harjaa vaakasuunnassa. Joten ehkä siellä voi silti järjestää kiinnityksen.
Jos jokainen kattotuoli kantaa noin 30 kN:n kuormaa, niin luonnollisesti ylimääräinen 1 kN ei merkitse mitään asiayhteydessä. Teidän ei tarvitsekaan roikkua siellä kun sataa lunta eniten. Kuitenkin on selvää, että jalkaosat altistuvat melko suurille kuormille suhteessa niiden rajoitettuun rakennuskorkeuteen.
Jos jokainen kattoristikko kantaa kuorman noin 30 kN, niin tietysti ylimääräinen 1 kN ei merkitse mitään tässä yhteydessä. Teidän ei tarvitse roikkua siellä, kun lunta sataa pahiten. Sen sijaan on selvää, että pääkannattajat altistuvat melko suurille kuormille suhteessa niiden rajoitettuun rakennuskorkeuteen.
Visst är det så! Meidän täytyy yksinkertaisesti välttää sitä lumimyrskyssä. En kuitenkaan ole aivan varma, miten pääsit 30 kN:iin. Se kuulostaa melko paljolta (kuten sanot..)
Teen kömpelöön laskuyrityksen alla käyttäen numeroita, jotka olen löytänyt Puutavaraoppaasta, jonka mitoitustaulukkoja olen nyt tutkinut inspiroituneena kaikista hyvistä vastauksista, joita olen saanut ketjussa!
Meillä on lumivyöhyke 2.0 ja jos oletetaan 0.65 kN/m2 betonitiilille huopakatteella, niin saan ulkoiseksi kuormaksi noin 14 kN 6 metrin kattopudotukselle, lukuun ottamatta palkin omaa painoa ja sisäkaton vaikutusta. Sisäkatto ja eristys lisäävät noin 0.25 kN/m2 (myös Puutavaraoppaan taulukoista), joten saadaan vielä 0.625 kN jaettavaksi kahdelle pääkannattajalle. En ole vielä päässyt niin pitkälle, että näkisin, miten taulukoita käytetään pääkannattajan nurjahdusehtojen laskemiseksi, ehkä se onnistuu paremmin huomenna vähän unen jälkeen!
Mutta jos ajattelet, että se näyttää heikolta, voisiko ainettavat osat vahvistaa kiinnittämällä ja liimaamalla K-vaneria? Vai onko se vain tyhmää?
Jälleen kerran, kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet ketjuun ja auttaneet minua. Se on todella arvostettu.
30 kN koski koko kattokannattajaan ulkoseinästä ulkoseinään. Jos sinulla on 14 kN puolikkaana, se on sama asia. Nämä ovat yhteensä pystysuorat kuormat, jotka on jollakin tavalla tuotava alas. Kun tutkitaan yläosien taipumista, kiinnostutaan kuormasta, joka on kohtisuorassa niiden pituussuuntaan nähden, mikä muuten riippuu katon kaltevuudesta ja tukipisteiden sijainnista. Kun testaan eri lukuja, näen että olet rajalla, mikä ei kuitenkaan vaadi toimenpiteitä. Lumikuormat on systemaattisesti nostettu vuosien varrella. SBN 67:ssa lumikuorma Itä-Götanmaalla oli 100 kp/m2. Lumikuorma lasketaan vaakatasossa, toisin kuin omapaino. On kuitenkin hyvä olla tietoinen heikkouksista.
30 kN tarkoitti kokonaista kattotuolia ulkoseinästä ulkoseinään. Jos sinulla on 14 kN puolikkaalle, se on sama asia. Nämä ovat yhteenlasketut pystysuorat kuormat, jotka pitäisi jollain tapaa viedä alas. Kun tutkitaan korkeiden jalkojen taipumaa, kiinnostutaan niiden pituussuunnalle kohtisuorasta kuormasta, joka muuten riippuu katon kallistuksesta ja tukijalkojen sijainnista. Kun testaan hieman eri lukuja, näen, että olet rajalla, mikä tosin ei vaadi toimenpiteitä. Lumikuormat ovat järjestelmällisesti kiristyneet vuosien varrella. SBN 67:ssa lumikuorma Itä-Götanmaalla oli 100 kp/m2. Lumikuorma lasketaan horisontaalitasossa toisin kuin oman painon. On kuitenkin hyvä olla tietoinen heikkouksista.
Kiitos paljon kaikista hyvistä vastauksista. Se arvostetaan suuresti.
Ajattelen sitten hankkia sopivan kierretangon sopivilla kiinnitysjärjestelmillä ja yrittää saada aikaan symmetrinen kuormitus korkeille jaloille.