Hei, toivottavasti joku keksii ideoita tähän!
Meillä on 1800-luvun puolivälin hirsitalo, jonka alkuperäinen pärekatto on peitetty tiilikatoilla. Yksi ulkoseinä (pitkä sivu) kallistuu ulospäin jonkin verran ja katto näyttää painuneelta joissakin kohdissa. Suurimman huoneen sisäkatto (5x5 m) notkistuu noin 10 cm. Kattopalkit ovat heikkoja neliömäisiä mäntylankkuja. Puhumani puusepät arvelevat, että yläkerran näkyvän osan vahvistaminen riittäisi, mutta pelkään, että tämä vain luo jäykän "kolmion", joka siirtää kuorman vahvistamattomille kannoille ja aiheuttaa niveleen, missä vanha kohta tapaa uuden??
AJATUKSIA JOKU, KIITOS!

Yksi ajatus. Jos katto näyttää painuneelta, se voi johtua siitä, että seinät ovat pullistuneet ulos ja näin ollen sallivat katon vajota. Ratkaisu on silloin kiristää talo yhteen.

ylven ylven sanoi:
Ajatus. Jos katto näyttää vajonneelta, se voi johtua siitä, että seinät ovat työntyneet ulospäin ja siten sallivat katon vajota. Ratkaisu on silloin kiristää talo yhteen.
Juuri minun ajatus, kysymys on, pitäisikö tiilet jättää paikalleen ja antaa puuseppien vahvistaa kaikki yläpuolella olevan kylmintä?

En voi kuvauksen perusteella oikein hahmottaa, millaisia muodonmuutoksia talossa on tapahtunut. Onko siellä oikeaoppiset kattotuolit vai kattopalkit tukijaloilla? Kaareutuvatko seinät ulospäin pitkillä sivuilla? Minulla on itse ongelmia navetan kanssa, jossa toinen seinä kaareutuu ulospäin, mikä saa katon roikkumaan sisäänpäin. Yksinkertaisesti ei ole riittävän jämäkkä liitos palkkeeessa, jotta navetta pysyisi kasassa. Omassa tapauksessani aion järjestää jonkinlaista kiristystä rakennukselle, luultavasti rautatangolla.

ylven ylven sanoi:
En osaa oikein kuvitella, millaisia muodonmuutoksia talossa on tapahtunut kuvauksesi perusteella. Ovatko kyseessä varsinaiset kattotuolit vai kattopalkit tukijaloilla? Kaareutuvatko seinät ulos pitkillä sivuilla?
Itselläni on ongelmia navetassa, jossa toinen seinä kaareutuu ulospäin, mikä saa katon roikkumaan sisäänpäin. Yksinkertaisesti palkkijärjestelmän kiinnitys ei ole tarpeeksi tukeva, jotta se kestäisi navettaa koossa. Omalla kohdallani aion järjestää jonkinlaisen kehikon kiristämisen rakennukselle, luultavasti rautatangoilla.
Kiitos inputista! Ymmärrän idean rakennuksen kiristämisestä, mutta minun tapauksessani räystäskorkeus on vain 145 cm huoneen lattian yläpuolella. Mietin vain riskiä, jos vahvistan vain kaiken yläpuolelta mutta jätän tassut ennalleen??

B Balata50 sanoi:
Kiitos inputista! Ymmärrän idean rakennuksen yhdistämisestä, mutta minun tapauksessani kattoräystäs on vain 145 cm huoneen lattiasta. Mietin vain riskiä, jos vain vahvistan kaiken yläsivulta mutta jätän tassut sellaisiksi kuin ne ovat??
Sinun täytyy ottaa huomioon koko rakennus. Jos katto taipuu alas, se pullistuu ulos jostain muualta.

ylven ylven sanoi:
Sinun täytyy tarkistaa koko rakennus. Jos katto taipuu alas, se työntyy ulos jossain muualla.
Kiitos ylven!!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.