Olen parhaillaan remontoimassa vanhaa tallia ja harkitsen kattotuolien vahvistamista. Yläseinä pullistuu hieman ulos molemmilta puolilta (alle 5 cm), eikä se ole ihme, kun talli on yli 100 vuotta vanha. Siellä ei ole tänään ollut ristikkopalkkia, mutta ajattelin laittaa sellaisen jokaiseen kattotuoliin. Joten kysymys on, onko siitä mitään hyötyä? Voiko se päinvastoin heikentää rakennetta?
Uusi palkki on merkitty punaisella.
(Mustat neliöt ovat pitkittäiset palkit)
Hyöty kattoparruista on luultavasti marginaalinen. Siinä tapauksessa on muita mahdollisia vahvistuksia, jotka voivat antaa suuremman vaikutuksen. Kaikki riippuu tosiasiallisesta katon rakenteesta. Vesivaakaa ei käytetty kovin ahkerasti 100 vuotta sitten.
Se ei ehdottomasti heikenny! Juuri sinun tyyppisessä kattorakenteessasi oli usein hanbjälke mukana. Kattoasi ei todennäköisesti tule romahtaa, mutta ottaen huomioon suhteellisen pieni työpanos, antaa hanbjälke lisäturvaa sekä lisää turvallisuutta.
Ei tule oikeaa vahvistusta, kun kaikki solmukohdat ovat hyvin ankkuroituja toisiinsa. Tämän 5 cm, joka pullistuu ulospäin, haluaisin sen sijaan tietää siitä enemmän. Onko se jokin solmukohta tai liitos, joka liukuu? On tärkeämpää selvittää se. Tarkista myös perustus, ongelma saattaa olla siellä. Mutta kuten sanottu, 100 vuotta on pitkä aika, ja luultavasti mikään toimenpide ei ole kiireellinen. /W
Lisäturva on varmaan oikea sana, jota etsin. Vaikka se on seissyt yli sata vuotta, ei ole mitään takeita siitä, että se seisoisi toiset sata. Puu näyttää terveeltä, mutta se on naulattu yhteen taottujen rautanaulojen kanssa, jotka voivat ruostua poikki. Se on pullistunut ulos niin kauan kuin olen asunut täällä, pian 20 vuotta. Syynä siihen, että siellä ei ole hanpalkkia, on se, että niskassa on vainonkukko, jota on käytetty heinävinttinä, joten kun heinää on otettu sisään, on kohdistunut paljon painetta, ja pullistumisen syy voi olla niissä voimissa, se oli ennen minun aikaani. Kuten piirustuksesta voitte nähdä, siellä ei ole yhtenäistä tolppaa lattiasta kattoon, vaan siellä on kaksi osaa palkin välissä. Olen nähnyt muita talleja samalla rakenteella, joissa myös ylin tolppa kallistuu jonkin verran ulos. Ajattelin, että nyt kun remontoin tallin muita osia, voisi varmuuden vuoksi vahvistaa kattoristikot, kun kuitenkin ollaan liikkeellä, mutta se saattaa olla turhaa. Jos teillä on muita ehdotuksia, olette tervetulleita ehdottamaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.