Jeg ska bygga ett uterum i lösvirke på befintlig altan. Det ska ha ett vanligt plasttak, skjutfönster och dörrar samt bara för sommaren.
Vad ska man tänka på då?
Jag har funderat på golvet till exempel. De flesta verkar isolera. Jag har inte möjlighet att göra det eftersom jag måste bryta upp befintligt golv i så fall (tryckat virke). Vill inte behöva göra det av ekonomiska skäl.
Är det ett måste att isolera eller kan jag göra på något annat sätt? Ska man ha någon fuktspärr/vindpapp?
Tack på förhand.

Tidigt på våren kommer solen att göra luften varm i uterummet men golvet kommer att vara kall och det kommer dra kallt underifrån det kan ju vara mycket kallare ute än inne.

En bra altanmatta så har du ett golv du kan gå barfota på.

J
K Kurtivan sanoi:
En bra altanmatta så har du ett golv du kan gå barfota på.
Och bra varma, mysiga tofflor att gosa ner fötterna i.

Jag har prövat med oisolerat golv och det blir kallt, inte bara golvet utan även en bit ovanför golvet.

L Lillaria sanoi:
Jeg ska bygga ett uterum i lösvirke på befintlig altan. Det ska ha ett vanligt plasttak, skjutfönster och dörrar samt bara för sommaren.
Vad ska man tänka på då?
Jag har funderat på golvet till exempel. De flesta verkar isolera. Jag har inte möjlighet att göra det eftersom jag måste bryta upp befintligt golv i så fall (tryckat virke). Vill inte behöva göra det av ekonomiska skäl.
Är det ett måste att isolera eller kan jag göra på något annat sätt? Ska man ha någon fuktspärr/vindpapp?
Tack på förhand.
Hej, jag byggde en öppen altan 25m2 1992 med tryckt trall golv, ca 2000 monterade jag sommar glas men behöll golvet, jag upplevde inte några specifika problem från golvet, blev det kallt på hösten så läckte det via glaspartierna lika mycket, tryckt virke bör man inte bygga in, men om det har varit öppet länge och såpat/oljat länge så är nog risken liten att virket avger farliga gaser i ett uterum som inte är helt tätt och där man inte vistas på heltid.
Ps för ca 5-6 år sedan rev jag och byggde ett nytt med isolerat golv och vår/höst glas, självklart bekvämare och längre nyttjande grad, men det första sommar uterummet fungerade utmärkt

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.