9 970 lukukertaa ·
74 vastausta
10k lukukertaa
74 vastausta
Mitä minun pitäisi tehdä seinille?
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 296 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 296 viestiä
Luulen myös niin, ja jonkinlainen stoppari tekisi ovista vielä vähemmän avattavia, ja olisi vaikeaa saada sinne sisälle se, mikä sinne kuuluu, sekä sijoittaa hyllytasot.snowjim sanoi:Epäilen, että seinäkaappien ovet tulevat osumaan listaan/koristeeseen/seinään. Jos olisi vain laatikoita, voisi todennäköisesti olla vähemmän tilaa, mutta ovien kanssa tarvitaan varmasti 5 cm, jotta kahvat tai vastaavat eivät osuisi. Toki voisi laittaa jonkin stopparin tai vastaavan, mutta se ei ole kovin nättiä.
Tässä voi nähdä, miltä laatikot näyttävät

http://i.imgur.com/Cc3gIIq.png
Ja ovet

http://i.imgur.com/R7x6v43.png
Nyt oven lista on hieman äärimmäinen, kun se on 65 mm, mutta todellisuudessa se on selvästi pienempi.
Voimme nähdä, että ovet ovat jo marginaalilla, joten luultavasti en voi ylittää nykyisiä 12-13 mm. Toki voisi sekoittaa, ja laittaa OSB:tä ja kipsiä lyhyille puolille ja vain kipsiä pitkille puolille, mutta se ei tunnu kovin hyvältä?
Ehkä minun pitäisi kuitenkin varovasti poistaa levyt pitkiltä puolilta ja laittaa ne takaisin? En pidä työskentelystä masoniitin kanssa, se tuntuu epävakaalta ja liukkaalta.
Ei helppo pähkinä purtavaksi valitettavasti.

http://i.imgur.com/Cc3gIIq.png
Ja ovet

http://i.imgur.com/R7x6v43.png
Nyt oven lista on hieman äärimmäinen, kun se on 65 mm, mutta todellisuudessa se on selvästi pienempi.
Voimme nähdä, että ovet ovat jo marginaalilla, joten luultavasti en voi ylittää nykyisiä 12-13 mm. Toki voisi sekoittaa, ja laittaa OSB:tä ja kipsiä lyhyille puolille ja vain kipsiä pitkille puolille, mutta se ei tunnu kovin hyvältä?
Ehkä minun pitäisi kuitenkin varovasti poistaa levyt pitkiltä puolilta ja laittaa ne takaisin? En pidä työskentelystä masoniitin kanssa, se tuntuu epävakaalta ja liukkaalta.
Ei helppo pähkinä purtavaksi valitettavasti.
Mittasin yhden palkeista ja ne ovat 45 x 35 x 2200 mm, eli ei suoraan mitään voimakkaita. Kysymys on, jatketaanko 45x45 palavilla vai siirrytäänkö 45 x 70 palaville? Tämä koskee lähinnä välituenta ja sitten yhtä tukipalasta molemmilla puolilla.

https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x45-regel-p08145045
Mikä tuntuu hieman oudolta, on että yksi osa koostuu lattiasta ja katosta kulkevasta vaakapalkista, joka ei mene loppuun asti vaan katkeaa 100 cc:ssä lankulla, joka voisi olla palkki mutta joka kulkee aivan lattiasta kattoon asti? Vaikea selittää mutta sen voi nähdä vähän tästä kuvasta:

http://i.imgur.com/CMhiINR.jpg
Levyjen välinen rako on juuri tämä "palkki", joka näkyy ja se on eri puulajia, eikä se vaikuta olevan lainkaan niin "vahva" kuin oikeat palkit.

https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x45-regel-p08145045
Mikä tuntuu hieman oudolta, on että yksi osa koostuu lattiasta ja katosta kulkevasta vaakapalkista, joka ei mene loppuun asti vaan katkeaa 100 cc:ssä lankulla, joka voisi olla palkki mutta joka kulkee aivan lattiasta kattoon asti? Vaikea selittää mutta sen voi nähdä vähän tästä kuvasta:

http://i.imgur.com/CMhiINR.jpg
Levyjen välinen rako on juuri tämä "palkki", joka näkyy ja se on eri puulajia, eikä se vaikuta olevan lainkaan niin "vahva" kuin oikeat palkit.
Remontoija
· Näverkajakens födelseort
· 797 viestiä
Arvaan, että talo on noin ~70-luvulta?
Minulla on samanlainen talo vuodelta 71.
Seinät on rakennettu penkissä 120 cm:n osuuksina ja naulattu yhteen palkkirungossa.
On viisasta porata kallistus pystyyn tukiin lattiaan. Useat "clips" (aaltoileva taitos, joka näkyy saumassa) on katkennut siellä, missä olen avannut, ja silloin koko seinä joustaa.
Seinä on rakennettu heikoilla mitoilla, jotta treetex vakauttaa rakennetta.
Joko jätät treetexin ja kipsilevyllä päälle, tai purat ja laitat vanerilevyä/osb.
Minulla on samanlainen talo vuodelta 71.
Seinät on rakennettu penkissä 120 cm:n osuuksina ja naulattu yhteen palkkirungossa.
On viisasta porata kallistus pystyyn tukiin lattiaan. Useat "clips" (aaltoileva taitos, joka näkyy saumassa) on katkennut siellä, missä olen avannut, ja silloin koko seinä joustaa.
Seinä on rakennettu heikoilla mitoilla, jotta treetex vakauttaa rakennetta.
Joko jätät treetexin ja kipsilevyllä päälle, tai purat ja laitat vanerilevyä/osb.
Sinulla on aivan oikeassa, minun laskelmani on aivan pielessä! Kiitos kehotuksesta.richardtenggren sanoi:Sinun täytyy tarkistaa laskelmasi, 240 mm levyjä ylimääräisiä?Meillä on hieman alle 50 mm laatikon etupinnan ja seinän välissä, luulen että meillä on 40 mm, tosin suunnittelin keittiömme ilman Ikeaa. Ongelma on, jos on patteri, listoitus/lista tai jotain muuta, joka voi osua kun laatikko aukeaa. Joten se on varmaan vain jatkaa eteenpäin jos se muuten toimii
![]()
Joten sen pitäisi olla näin:
Kipsi(13) + OSB(11) = 24 mm
Nykyinen seinäpäällyste = 12 mm
Erotus = 12 mm
Yhteensä molemmilla puolilla = 24 mm
Huoneen mitta menee silloin 370:stä 367,6:een
Sitten meillä on ovikarmilistat, jotka ulkonevat 12 mm, joten oikeastaan se tarkoittaa vielä 24 mm miinusta, jolloin se päätyy 365,2:een, mikä antaa yhteensä 24 mm eron kummallakin puolella ja 48 mm molemmilla.
Pitää keskustella IKEAn kanssa, mitä he sanovat siitä.
Tosiaan se on rakennettu 70-luvullaFjojtmehmet sanoi:Arvaan, että talo on rakennettu ~70-luvulla?
Minulla on samanlainen omassa 71-vuoden talossa.
Seinät on rakennettu työpöydällä 120 cm osiossa ja sitten naulattu yhteen lattiarakenteisiin.
On fiksua skråolla pystysuorissa koolauksissa lattiaan. Useat "clips" (aallonmuotoiset pellit, jotka näkyvät saumassa) ovat katkenneet, kun olen avannut, ja silloin koko seinä heiluu.
Seinä on rakennettu heikoilla mitoilla niin, että treetex vahvistaa rakennetta.
Joko jätät treetexin ja kipsaammat päälle, tai purat ja laitat tilalle plyfa/osb
Kyllä oikaista ja skråoa (en tiennyt sanaa aiemmin) aioin tehdä kaikille, toivottavasti koolausten mitat eivät ole liian heikkoja 90 mm ruuveille.
En ole varma, mitä treetex oikeastaan on, mutta tämä, mikä täällä on, muistuttaa hyvin paljon paksua kovalevyä, sillä on sileä pinta ja se vaikuttaa hyvin taipuvalta. Vaikka kaikki levyt näyttävät olevan 12 mm paksuja, saumat eivät ole täysin tasaisia ja pelkään, että jos vain laitan kipsilevyn päälle, kipsi voi murtua. Muuten olisi kätevää ottaa levyt alas, korjata koolaukset ja lappeet, vetää sähköjä, laittaa eristystä ja laittaa kovalevyt takaisin. Ei sahamista paitsi sähköpistorasioita varten. Lopuksi voisi laittaa yhden kerroksen kipsilevyä hyvän pinnan saamiseksi, hieman outoa, että aikaisemmin ei ollut mitään muuta.
Vaihdotko koolauksia? Jos niin, mitä mittoja valitsit?
Remontoija
· 797 viestiä
En ole vaihtanut koolauksia, se tuntuu liioittelulta. Sen sijaan lisäsin ylimääräiset 45x45 paikkoihin, joissa tuntui heikolta. Treetex valmistettiin masoniitista, joten treetexia sinulla on.snowjim sanoi:Tämä on rakennettu 70-luvulla
Kyllä, ajattelin oikaista ja viistottaa (en tuntenut sanaa aiemmin) kaikki, toivottavasti säännön mitat eivät ole liian heikot 90 mm ruuveille.
En ole varma, mitä treetex todella on, mutta tämä, joka on täällä, muistuttaa hyvin paljon paksua masoniittilevyä, siinä on kiiltävä pinta ja se näyttää olevan hyvin taipuisa. Vaikka kaikki levyt näyttävät olevan 12 mm paksuja, saumat eivät silti ole täysin tasaisia ja pelkään, että jos vain kiinnitän kipsiä tähän, kipsi voi murtua. Muuten olisi kätevää ottaa levyt alas, korjata koolaukset ja tukipuut, vetää sähköjohdot, laittaa eristeet ja laittaa masoniittilevyt takaisin. Ei muuta sahaamista kuin sähkörasioille. Lopuksi voi laittaa kerroksen kipsiä saadakseen hyvän pinnan, hieman outoa, että aiemmin ei ole ollut mitään muuta.
Vaihtoiko sinä koolauksia? Jos vaihdoit, mitä mittoja valitsit?
Olen poistanut sen ja laittanut osb-levyä sinne, missä olen tehnyt täydellisen remontin. Treetex ei tunnu kovin kestävältä, muistuttaa hieman mdf:ää, joten mielestäni osb on parempi.
Levyt on naulattu läpi noin 10 cc:n välein, joten et saa niitä alas kokonaisina.
Jos peräännyt osb:stä mainitsemasi kirvesmiehen lausunnon vuoksi, minulla on yksi vinkki.
Olen vain pujottanut mittanauhan terän saumaan, jolloin saat liikkumavaraa noin 1 mm levyä kohti kumpaankin suuntaan, se riittää vallan mainiosti!
Olen kamannut irti yhden levyn ja se sujui itse asiassa melko helposti, mutta totta kai muutama naula jäi kiinni tukirakenteisiin.Fjojtmehmet sanoi:
En pysynyt mukana vinkissä?Fjojtmehmet sanoi:
Oletan, että tämä koskee, jos asennan OSB-levyjä?Fjojtmehmet sanoi:
Keskustelimme IKEAn kanssa ja he antavat meille 2 vaihtoehtoa:
1. Elää sen kanssa, että ovia ei voi avata täysin. Ne voidaan kuitenkin avata melko lailla, mutta jos haluaa jotain, joka vie koko kaapin leveyden, se ei onnistu, ainakaan jos se pitää siirtää sisään ja ulos. Penkkikaapin laatikoiden pitäisi silti avautua tavalliseen tapaan.
2. Vaihtaa 2 kaappia(seinä ja penkki) 40 kaappiin ja saada 20 cm lisää tilaa, lisää 10 cm molempiin puoliin ja jos siitä tulee aivan liikaa, voi rakentaa jotain omaa, esimerkiksi avoimia hyllyjä tai vastaavaa.
Tällä hetkellä kallistumme vaihtoehtoon 1, käytämme sivukaappeja mutta emme suurille koneille tai vastaaville. Sen lisäksi, että niitä ei voi avata 90 astetta, täytyy laittaa jonkinlainen pehmeä pysäytin listoihin, ettei ovet vaurioidu.
1. Elää sen kanssa, että ovia ei voi avata täysin. Ne voidaan kuitenkin avata melko lailla, mutta jos haluaa jotain, joka vie koko kaapin leveyden, se ei onnistu, ainakaan jos se pitää siirtää sisään ja ulos. Penkkikaapin laatikoiden pitäisi silti avautua tavalliseen tapaan.
2. Vaihtaa 2 kaappia(seinä ja penkki) 40 kaappiin ja saada 20 cm lisää tilaa, lisää 10 cm molempiin puoliin ja jos siitä tulee aivan liikaa, voi rakentaa jotain omaa, esimerkiksi avoimia hyllyjä tai vastaavaa.
Tällä hetkellä kallistumme vaihtoehtoon 1, käytämme sivukaappeja mutta emme suurille koneille tai vastaaville. Sen lisäksi, että niitä ei voi avata 90 astetta, täytyy laittaa jonkinlainen pehmeä pysäytin listoihin, ettei ovet vaurioidu.
Remontoija
· 797 viestiä
Etäisyys pitäisi olla levyjen välillä, jotta osbn voi liikkua sivusuunnassa. Koska se on elävää materiaalia, se hieman turpoaa.snowjim sanoi:
Ninos' vinkki oli parempi kuin minun, aion käyttää sitä seuraavassa huoneessa!
Haha, ymmärrän nyt! Kiitos! Aluksi tulkitsin sen niin, että ne olivat etäisyyksiä kipsilevyihin, mutta kyseessä on sivusuuntaiset etäisyydet levyjen välillä. Kuinka on ylös ja alas? Onko se sama siellä? Näen, että kaikki levyt, jotka minulla on täällä, koskettavat kattoa ja lattiaa useimmissa paikoissa.
Remontoija
· 797 viestiä
Tapanani on tehdä levyt 1-2cm lyhyemmiksi kuin kokonaiskorkeus, se on helpompi nostaa niitä silloin, ja nostaa sitten vähän ennen ensimmäistä ruuvia niin, että ylös ja alas jää sama määrä tilaa. Jos on kattolista ja sokkeli, niin se ei kuitenkaan näy.snowjim sanoi:
Aivan, meidän tapauksessa on erittäin tärkeää olla koskematta kattoon, koska olemme käyttäneet melko paljon aikaa sen maalaamiseen. Se voi vaikuttaa oudolta, että olemme jo kunnostaneet katon, mutta se johtui valitettavasti muutamasta syystä. Ajatukseni on muuten työntää levyt alhaalta ylös sen sijaan, että nostaisin ne. Vähemmän riskiä, että ne koskettavat kattoa.Fjojtmehmet sanoi: