Ehdotukseni ovat kiinnittää koolaukset paremmin, tavallinen 90 mm ruuvi, joka ruuvataan viistoon alas makuukoolaukseen, pitäisi toimia. Asenna sähkö. Hyödynnä tilaisuus asentaa upotettu sähkö ja mahdollisesti verkko huoneeseen toisella puolella seinää, kun seinä kuitenkin on auki. Ja ehkä vesi jääkaapille/pakastimelle tai joku vesipostiventtiili. Eristä koolausten välit äänen leviämisen vähentämiseksi.

Säilytä olemassa olevat levyt, mutta kiinnitä ne puulevytorneilla kaikissa koolauksissa. Nyt ne on kiinnitetty vain muutamalla naulalla. Naulojen vetäminen ulos tai leikkaaminen käy nopeammin kuin OSB:n sahaaminen. Asenna tavallinen kipsilevy päälle. Se on standardi. Epäilyttävää on, että OSB kipsin alla vääntyisi, käytetäänhän OSB:tä kipsin alla koko ajan. Siirretyt saumat ovat hyviä. Huoneen pienentyminen 2-3 cm pitäisi olla hyväksyttävää.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Pois masoniitti, kiinnitä koolaukset 90 spax-tyyppisillä ruuveilla, vedä sähköt ja kaikki muu tarvittava, eristä 45 mm eristelevyllä. Kipsilevyjen kuljettaminen ei ole yhtään ongelma, laita ne peräkärrylle ja aja kotiin. Tärkeää on kantaa ne pystyasennossa, älä kanna vaakatasossa, sillä ne rikkoutuvat heti. Voit itse kantaa sisään 120x250x1,3 levyä, vaikka se on hieman raskasta 5-6 levyn jälkeen, yksi levy painaa alle 30 kg.

Asentaisin taakse osb / plywood / lastulevy (yksi niistä siis) ja käyttäisin 13 mm kipsiä, olen kasvanut yksikertaisissa kipsitaloissa ja siellä oli reikiä kaikkialla...

Koska vaikuttaa siltä, että remontoit melko aktiivisesti, panostaisin "hole in one" magneettietsimeen aukkojen tekemiseksi. Voit halutessasi porata noin 80-90 mm reikäsahalla osb-levyyn saadaksesi hieman säätövaraa, mutta oikealla rasianporaajalla kipsissä se on selkeä.

Laittaisin ehkä alas osb-levyn ja seisovan kipsin, todennäköisesti käyttäisin 90 cm kipsiä.

Taakse jäävän levyn kiinnität lastulevyruuveilla 25 mm tai millä onkaan upotetuilla kantoilla, kipsin kipsiruuvilla 25 mm, jos et voi kiinnittää koolaukseen, ja 40 mm, jos osut koolaukseen (kylpyhuoneessa kipsi pitää aina kiinnittää koolaukseen, ei pelkästään taustalevyyn).

Viimeksi muokattu:
pelpet sanoi:
Ehdotukseni ovat kiinnittää tukipuut paremmin, tavallinen 90mm ruuvi, joka ruuvataan viistosti alapuoliseen tukipuuhun, pitäisi toimia. Vedä sähkö. Hyödynnä tilaisuus asentaa upotetut sähköt ja mahdollisesti verkko toisen puolen huoneeseen, kun seinä on kuitenkin auki. Ja ehkä vesi jääkaappiin/pakastimeen tai johonkin ulkoventtiiliin. Eristä tukipuiden välit vähentääksesi äänen leviämistä.
Vaikuttaa hyvältä, miten on, äänen eristyksessä pitäisi valita levyt, jotka muodostavat pienen vapaan marginaalin? Kun asensin akustiikkalevyt seinille, puhuttiin vähintään 2-3 cm seinästä saadakseen hyvän vaikutuksen.

pelpet sanoi:
Säilytä olemassa olevat levyt, mutta ruuvaa ne kiinni puulevyruuveilla kaikkiin tukipuihin. Nyt ne on kiinnitetty vain muutamalla naulalla. Naulan vetäminen ulos tai leikkaaminen käy nopeammin kuin OSB:n sahaaminen. Aseta tavallinen kipsi päälle. Se on standardi. Että OSB kipsin alla vääntyisi, on epävarmaa, OSB:tä käytetään kipsin alla koko ajan. Siirretyt saumat ovat hyvät. Että huoneesta tulee 2-3 cm pienempi, pitäisi olla hyväksyttävää.
No jaa, nykyiset kovalevyt eivät vaikuta niin mukavilta säilyttää, ne ovat kärsineet melkoisen vahingon, kun hakkasimme kaakeleita alas. Lisäksi meillä on vaikutelma, että ne haisevat vanhalta keittiöltä. Lopuksi ne eivät myöskään ole tasaisia, ero saattaa olla useita millimetrejä levyjen saumakohdissa.

Tässä tulee olemaan vaikea kohta, puhumani urakoitsija on yrittäjä ja toiminut alalla monia vuosia, hän vaikuttaa yleisesti pidetyltä. Joten kun hän sanoo, että OSB-levyt voivat vääntyä, on vaikea olla ottamatta sitä tosissaan. Miten asia oikeastaan on? Lasketaanko nämä myös eläväksi materiaaliksi kuten vaneri? d.v.s. ne pitäisi asentaa tietyin marginaalein?

Kun puhut kipsistä, tarkoitatko 6 mm kipsiä?

Siirtyminen on hyvä, mutta etkö luule, että olisi parempi asentaa kipsi ja alla oleva eri suuntiin (pystysuoraan ja vaakasuoraan)?

Luulisin, että käsityöläinen on väärässä, en ole koskaan kuullut, että OSB gyprocin takana olisi ongelma. Mutta jos noudatat käsityöläisen suositusta, käytä kaksinkertaista gyprocia joka tapauksessa.

Tarkoitan 13 mm gyprocia. 6 mm = renovointigyproc.

nino sanoi:
Pois masoniitti, ruuvaa koolaukset 90 ruuvilla tyyppiä spax, vedä sähkö ja kaikki muu, mikä pitää vetää, eristä 45 mm eristelevyllä.
Minun täytyy mitata syvyys, mutta olettaisin, että se on hieman marginaalilla paras valoa eristävä. Onko olemassa erityistä eristystä, johon kannattaisi panostaa? Tarjolla on vaikka mitä! Tässä olettaisin, että sillä on vähemmän merkitystä kuinka terveellisiä ne ovat, kun ne kuitenkin laitetaan seinän sisään, joten lasivilla saattaa olla okei?

nino sanoi:
Kipsilevyjen kuljettamisessa ei ole mitään ongelmia, laita ne peräkärryyn ja aja kotiin, tärkeää on kantaa niitä pystyssä, älä kanna niitä makuullaan, sillä ne katkeavat heti. Yksi henkilö pystyy itse kantamaan 120x250x1,3 levyn sisälle, vaikka se tulee hieman raskaaksi 5-6 levyn jälkeen, paino on alle 30 kg kappaleelta.
Riippuen siitä, päätänkö käyttää OSB-levyä vai en, on ajatuksenani ladata joko 6 mm OSB:llä tai 13 ilman OSB:tä. Tämä, jotta keittiöön ei tulisi liian suurta lisäystä, sillä marginaalit ovat jo lähellä rajoja kyseisessä tilassa (IKEA:n mukaan). Jos OSB:llä ja 6 mm kipsillä mennään, olen hieman huolissani siitä, kuinka helposti ne voivat katketa, mutta ehkä siinä ei ole ongelmaa, koska ne ovat lasikuituvahvisteisia.

nino sanoi:
Minä laittaisin osb / vaneri / lastulevy (joku niistä siis) taustalle ja käyttäisin 13 mm kipsiä, olen kasvanut talossa jossa on yksittäinen kipsilevy ja siellä oli reikiä kaikkialla...
Niinpä? Minäkin olen kasvanut pääosin kipsiseinien kanssa enkä ole koskaan kokenut niiden menevän rikki. Asuessamme huoneistossa piti perehtyä mihin kipsi todella kykenee, halusimme nähdä TV, kaiuttimet jne. seinälle. Molly-ruuvit olivat pelastus, niiden asentaminen ja poistaminen on helppoa. Mutta ei ole hauskaa osua koolauksiin, mikä on vaikea arvata etukäteen. Kun muutimme taloon, halusimme tietysti asentaa 65" TV:n seinälle. En uskaltanut laittaa sitä yksittäiseen kipsiin, jota sattuikin olemaan olohuoneen seinän toisella puolella. Onneksi löysin koolauksen johon ruuvata, ja TV-tason alaosa oli onneksi masoniittia, joka kestää paremmin kuin kipsi. Sen lisäksi tuli tietenkin nipullinen molly-ruuveja sinne missä oli vain kipsiä. Itse asiassa TV:n asennuksessa tuli virhe, kun TV:n pidikkeen vatupassi näytti väärin, ja kun tarkistin sen Hultaforsin puntilla, minun piti muuttaa suunnitelmaa. Molly-ruuvin siirtäminen muutamalla sentillä ei ole vaihtoehto kuten me tiedämme, onneksi pystyin valitsemaan toisen reiän TV-tasossa ja pääsin aiemmista rei'istä riittävällä marginaalilla eroon. Uskon, että siihen käytettiin lopulta 8 ruuvia, mutta nyt se istuu siellä! =D

Keittiössä en oikeastaan usko, että tarvitaan enempää kuin kaksoiskipsiä muille asioille kuin keittiön kalusteille, jotka joka tapauksessa täytyy koolata. 32" TV:n asentaminen kaksoiskipsiin molly-ruuvilla ei ole ongelma.

Tämän sanottuani on PALJON miellyttävämpää, että seinät ovat tukevampia kuin kipsissä, nyt voin kiinnittää hieman painavampia esineitä masoniittiin ajattelematta niin paljon. Totta kai, kun kiinnitin surround-kaiuttimia masoniitti-seiniin, käytin molly-ruuveja, mutta kaiuttimet painavat paljon ;)

nino sanoi:
Koska näytät remontoivan ahkerasti, investoisin Hole in One -magneettietsimen aukkojen tekemiseen, mahdollisesti voit porata noin 80-90 mm reikäsahalla osb-levyyn saadaksesi hieman heilahtelutilaa, mutta asianmukaisella raspilla kipsissä selvä.
Ahaa, kiitos vinkistä! Kuulostaa hyvältä sijoitukselta! Olen myös harkinnut supervahvoja magneetteja löytääkseni ruuvit seinäverhouksen alta, esimerkiksi silloin, kun halutaan kiinnittää jotain seinälle.

nino sanoi:
Luultavasti jättäisin osb:n ja laittaisin kipsin pystyyn, luultavasti käyttäisin 90 cm kipsiä.

Taustalevy ruuvataan lastulevyruuvilla 25 mm tai mikä se onkaan upotetulla kannalla, kipsi kipsiruuvilla 25 mm, kun et voi ruuvata koolaukseen, ja 40 mm, kun osut koolaukseen (kylpyhuoneessa kipsi on aina ruuvattu koolaukseen, ei vain taustalevyyn).
Ahaa, hyvä tietää, nyt pitää vain päättää pysynkö osb:ssä vai jatkanko 13 mm kipsillä.

Kun katsoo taulukkoja kuinka paljon painoa kaksoiskipsi kestää, arvot ovat melko korkeita ja molly-ruuvin käyttäminen ei ole vaikeaa, paitsi jos osut koolauksen viereen. Tietyllä tavalla osb tuntuu hieman liioittelulta, vaikka ymmärrän, että se on paljon helpompaa kiinnittää siihen asioita, voi kuitenkin kysyä, kuinka usein sitä oikeasti tehdään?

Ei mikään helppo valinta, varsinkaan kun käsityöläinen suosittelee, että ei käytettäisi OSB:tä, koska se voi vääntyä.

pelpet sanoi:
Luulisin, että käsityöläinen on väärässä, en ole koskaan kuullut, että OSB gyprocin takana olisi ongelma. Mutta jos menet käsityöläisen suosituksen mukaan, laita ainakin tuplagipsi.

Tarkoitan 13 mm gyproc. 6 mm = saneerausgyproc.
Hehe joo, olen epävarma, tiedän tästä erittäin vähän, mutta ymmärrän, että noin 98% rakennustalon foorumista suosittelee OSB:ta tai vaneria gyprocin taakse. Mutta kuulostaa niin yksinkertaiselta vain laittaa 13 mm gyproc :) ja loogisesti ajatellen ei tunnu ongelmalta, mutta toki OSB:llä on etunsa!

6 mm gyproc, jota kutsutaan myös saneerausgyprociksi, on ymmärtääkseni vahvistettu ytimessä lasikuidulla käsittelyn kestävyydelle, tätä käytän vain, jos laitan myös OSB:n tai vastaavan taakse. Tämä tekisi yhteensä 11 + 6 = 17 mm nykyisen 12 mm sijaan. Jos laittaisin tuplagipsiä, tulisi se 11 + 13 = 24 mm eli kaksinkertainen nykyiseen verrattuna, mikä tuntuu vähän liioittelulta.

Kuten aiemmin mainitsin, olen nähnyt sellaisia, jotka laittoivat 6 mm gyproc kahdessa kerroksessa, eli yhteensä 12 mm ja sitten vuorottelivat saumat. En ole täysin varma, miksi niin tehtiin, mutta epäilen, että se oli vähentääkseen seinän liikettä ja välttääkseen halkeamia, kun seinä sitten maalattiin eikä tapetoitu.

asutko huonossa paikassa, tai onko taloon pitkä portaikko tai onko keittiö toisessa kerroksessa hyvin kapeiden rappujen kanssa?
En osta siitä, että pitäisi käyttää vain yksittäistä kipsilevyä, tietysti molly toimii, mutta niistä jää kunnon reikiä...

6 mm levy on noin 18:- kalliimpi kuin 13 mm, kun kiertää kipsiruuvia siihen tulee pieni pullistuma ruuvin ympärille 6 mm
vain negatiivisia asioita 6 mm kanssa :)

teet tietysti kuten haluat, mutta en koskaan rakentaisi ilman OSB:tä + 13 mm kipsiä, olen rakentanut 3 asuntoa itselleni (2 kpl 2:ta ja 1 kpl 3:a) ja asentanut ne kaikkiin, eikä noin 10 vuoden jälkeen seinille ole tapahtunut mitään.

• Tykkään
namor ja 1 muu
  • Laddar…
OSB+13mm kipsilevy, se toimii. Jokin erikoisuus, kuten kaksinkertainen 6mm, kuulostaa suoraan sanottuna todella tyhmältä, ja yksinkertaista kipsilevyä emme edes mainitse.

• Tykkään
johel572 ja 1 muu
  • Laddar…
nino sanoi:
asuuko hankalassa paikassa, vai onko talossa pitkä portaikko vai onko keittiö toisessa kerroksessa kapean portaikon päässä?
En hyväksy ollenkaan ajatusta käyttää vain ohutta kipsilevyä. Toki molly-ruuvi toimii, mutta niistä jää isot reiät...

6mm levy on noin 18:- kalliimpi kuin 13mm, ja kun kipsiruuvia kiristetään, 6mm jättää pienen kohouman ruuvin kannan ympärille.
6mm:ssa on vain negatiivisia puolia :)

tietenkin teet kuten haluat, mutta minä en koskaan rakentaisi ilman OSB:tä + 13mm kipsiä. Olen rakentanut 3 asuntoa itselleni (2 kpl 2h ja 1 kpl 3h) ja näin olen tehnyt kaikissa eikä 10 vuoden aikana ole tapahtunut mitään seinille.
Keittiö on melko hyvällä paikalla, etupuolelta tullaan sisään eteiseen erittäin leveiden portaiden kautta, joissa on ehkä 6-7 askelmaa, sitten mennään eteisen kautta keittiöön. Takapuolelta, mistä aion todennäköisesti ne tuoda, on 3-4 askelmaa pienempiä portaita päästäksesi suoraan keittiöön.

Tietenkään en aio käyttää vain 6 mm kipsiä, jos käytän vain kipsiä, se on 13 mm. En kuitenkaan tiedä, käytänkö kahta 6 mm kerrosta vai yhtä 13 mm kerrosta. Epäilen, että ensin mainittu on parempi äänenvaimennuksen ja saumojen suhteen.

Kyllä, molly-ruuveista jää melko suuria reikiä, mutta ei niiden täyttäminen ole kovin vaikeaa, uskon, että talonation on paras ratkaisu, koska se ei kutistu kuten kitti.

Ajattelen, että jos laittaa OSB:n ja 6 mm kipsin, ei oikeastaan kiinnitä mitään kipsilevyyn, vaan 11 mm OSB:hen ja mahdollisesti koolinkeihin, jos se on mahdollista. Kipsilevy on lähinnä tasaisen pinnan muodostamiseen, joka voidaan kitata ilman liikettä ja tietysti tarjoamaan hieman palosuojaa. Minun on vaikea nähdä, miten olisi asentaa kaksoiskipsilevy (13 mm) OSB 11 mm:n päälle, sillä seinät kasvavat melko paljon ja on vaara, että se vaikuttaa keittiöön negatiivisesti (ajattelen lähinnä uutta keittiökalustusta, joka on suunniteltu tiettyjen mittojen mukaan).

En ole koskaan käyttänyt kipsiruuveja kipsissä, mutta olen käyttänyt tavallisia ruuveja kanssa tulpat pienempiin asioihin, mikä on toiminut hyvin. En ole koskaan huomannut kohoumaa reikien ympärillä, mutta kipsiruuvi suoraan kipsiin voi varmasti aiheuttaa kohouman, herää kysymys, miten kipsistä saadaan täysin tasainen?

Hyvä huomio, että OSB:n kanssa ei ole ollut ongelmia 10 vuoden aikana! Näin jossain, että OSB:n on oltava 3 mm marginaali, joten yhteensä jää 6 mm marginaali, joka näkyy saumoissa koolinkeissa.

Stefan N sanoi:
OSB+13mm kipsilevy, se on mikä toimii. Joku erikoisratkaisu kaksoisilla 6mm levyillä kuulostaa suoraan sanottuna todella tyhmältä ja yksinkertaista kipsilevyä ei kannata edes puhua.
Yksinkertainen kipsi on 6 mm kipsilevyä ja sitä kutsutaan myös remonttikipsilevyksi, jos olen ymmärtänyt oikein? Ne, joita olen katsonut, näyttävät olevan vahvistetulla ytimellä, jotta niitä ei rikkouduta käsittelyssä. Kun olen katsonut videoita ja lukenut artikkeleita, on tavallista käyttää kaksoiskerroksia kipsilevyä äänen eristämisessä. Sen lisäksi, että seinien väliin laitetaan lisätäyttöä, asennetaan siis kaksoiskipsilevyt, joissa ensimmäinen kerros ei saa koskea seiniin tai lattiaan, vaan sen sijaan laitetaan jonkinlainen elastinen saumaus siihen. Viimeinen kerros ruuvataan kuitenkin kiinni normaalisti. Vaihtoehtoja on varmasti paljon, mutta näyttää siltä, että 6 mm kipsiä käytetään tähän, ainakin niissä tiloissa, joissa työskentelen. Ei aavistustakaan toimiiko se vai onko se täysin keksittyä.

En ole ihan mukana siitä, miksi OSB + 6 mm kipsi on huono? OSB vakauttaa ohutta kipsiä samalla kun se tarjoaa edes vähän äänen eristystä ja palosuojaa. Jos jotain ruuvataan kiinni, se on OSB ja mahdollisesti runkotolppa, johon kiinnitetään, eikä kipsilevy. Kipsilevy voidaan nähdä enemmän OSB:n ulkopuolisena verhouspintana, joka luo tasaisen pinnan ja pienen palosuojan.

Onko se 6mm, jonka haluat voittaa remonttikipsilevyllä? Sillä muuten siinä kipsilevyssä on vain haittoja. Kun puhutaan "enkelgipsistä", tarkoitetaan 13mm.

Stefan N sanoi:
Onko se 6 mm jota haluat voittaa saneerauskipsillä? Koska sen lisäksi siinä kipsissä on vain haittoja.
Kun puhutaan "yksinkertaisesta kipsistä" tarkoitetaan 13 mm.
Aha? luulin että kaksoiskipsi oli 12-13 mm ja että sen voisi saavuttaa joko ostamalla 13 mm tai 2x6 mm.

Juttu nimittäin on, että IKEA on ollut tarkka siitä, että marginaali seinään sivukaapeista tulisi olla 5 cm tai enemmän. Kun suunnittelimme keittiötä, saimme tarkalleen 5 cm molemmille puolille. Jos nyt laitamme OSB ja yksinkertaisen kipsin, kokonaismitta pienenee 370 cm:stä 346 cm:iin, ts. 1,2 cm häviää kummaltakin puolelta. Lisäksi meillä on oviaukkoja täällä listoilla, mikä tarkoittaa, että menetämme vielä noin 1,2 cm, joten sen sijaan että saamme 5 cm, saamme siis 2,6 cm.

En tiedä onko tämä suuri ongelma, mutta IKEA vaikutti melko tarkalta tämän suhteen, joten epäilen, että tämä olisi vähemmän onnistunut? Vanhoissa kaapeissa nämä marginaalit olivat paljon suurempia, todennäköisesti 10 cm.

Jos valitsen laittaa vain 13 mm kipsiä, se on enemmän tai vähemmän kuin mitä jo on suunniteltu, mutta yksinkertainen kipsi ei kuulosta kivalta. Kaksoiskipsi on 26 mm, mikä on myös vaikea saada mahtumaan. Valitettavasti emme ajatelleet tätä suunnitellessamme keittiötä :(. Eikö ole mitään materiaalia, jolla on kipsin ominaisuuksia mutta on vahvempaa ja jossa voisi olla 10-13 mm?

richardtenggren
Saattaa olla syytä tarkistaa laskelmasi, 240 mm levyjä ylimääräisinä? ;) Meillä on hieman alle 50 mm laatikon etuosan ja seinän välissä, luulen, että meillä on 40 mm, mutta suunnittelin keittiömme ilman Ikeaa.
Ongelmana on varmaan, jos on elementtejä, listoja tai jotain muuta, joka voi osua avatessa laatikkoa. Joten siitä vaan, jos se muuten toimii :)

50 mm arvelen olevan IKEAn määrittämä, jotta ongelmia ei varmasti synny.
mielestäni 50 mm yhteensä pitäisi riittää (eli 25 mm kummallekin puolelle), sitten riippuu tietysti siitä, onko paksuja reunoja ja ovia/laatikostoja lähellä.

richardtenggren sanoi:
Sinun täytyy varmaan katsoa laskelmasi uudestaan, 240 mm levyt ylimääräistä? ;)
Aha? Mikä laskelma on väärin? Jokaisella puolella häviää 26 mm, mikä jättää meille 24 mm marginaalin.

richardtenggren sanoi:
Meillä on hieman alle 50 mm laatikon etuosan ja seinän välillä, luulen että meillä on 40 mm, mutta suunnittelin keittiömme ilman Ikeaa.
Ongelma tulee, jos on patteri, lista tai jotain muuta mikä voi osua, kun laatikko avataan. Joten se on varmaan vain kokeiltava, jos se muuten toimii :)
Epäilen, että seinäkaappien ovet tulevat osumaan listaan, reunukseen tai seinään. Jos olisi vain laatikoita, olisi voinut varmasti kaventaa sitä, mutta ovien kanssa pitää varmaan pitää 5 cm, jotta vetimet tai vastaavat eivät kolhi. Tietysti voi laittaa jonkinlaisen stopin tai vastaavaa, mutta se ei ole kovin tyylikästä.

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.