Hei,

keskustelen parhaillaan kahden rakennusfirman kanssa, jotka tekevät laskelmia talonrakennuksestamme. Meillä tulee olemaan rapattu julkisivu, "snutputs" - ei spritputs.

Runkona on paikallarakennettu puu.

Toinen ehdottaa perinteistä menetelmää eristelevyllä ja rappauksella, toinen ehdottaa styroksilevyä ja STO-rapattua julkisivua.

Olen ymmärtänyt, että STO-rappaus on melko uusi markkinoilla, vai kuinka?

Voisitteko ystävällisesti opastaa tietämätöntä: edut/haitat, mitä ottaa huomioon, mahdolliset hintaerot (jotka näkynevät kahdessa tarjouksessa), mitä kokemuksia teillä on?

Kiitän tiedoista / Kibba
 
Yritys nimeltään niin. Ei uusi.
www.sto.se
En tiedä, eroavatko heidän rappaukset muiden omista.
Mutta tiedän, että heillä on väri, johon heillä on patentti, nimeltään Lotusan, näin sen messuilla. Itsepuhdistuva, niin fiksua!

:)
 
MatildaSofia sanoi:
Itsepuhdistuva, niin fiksu!
:)
::) Voiko se toimia? ???
:-/ Ehkä uuden ketjun aika. BetongMatilda testaa. :-X ;D
 
Immobil sanoi:
::) Voisiko se toimia? ???
:-/ Ehkä on aika uudelle säikeelle. BetongMatilda testi. :-X ;D

;D Suosin Miss Superfloor...
KYLLÄ, se toimi. Sain testata ja nähdä tuloksen omin silmin.. Liata seinä, joka ei ollut maalattu Lotusanilla ja yksi, joka oli..
Tavallisessa rappausvärissä pöly tarttui kiinni, ja kun siihen kaadettiin vettä, siitä tuli todella likaista.
Kun vesi joutui kosketuksiin Lotusanilla varustetun julkisivun kanssa, vesi helmeili ja pyöri pois lian kanssa :o
 
Se toimii !!!!!!

Tekniikan taustalla on silikonimulsio, joka hylkii vettä ja likaa !!!!!

Olen nähnyt sen itse.

Sekä STO että Caparol tarjoavat tämän tuotteen !

Maailman paras sokkelimaali - pitää sokkelin puhtaana ja siistinä !

;)
 
.. ja kun haluaa maalata uudelleen? (Ajattelen silicon)
 
se maalaa itseään.. joo, se on uskomatonta. ;)
 
MatildaSofia sanoi:
se maalaa itseään.. kyllä se on mahtavaa. ;)
::) Uskot myös joulupukkiin, vai mitä? ??? :-/
 
Tommy_S sanoi:
.. och när man vill måla om? (Tänker på silicon)
sen päälle voi maalata samalla maalilla.

mutta olet myös oikeassa, silicon on puhtaassa muodossa mahdoton maalata - mutta maalissa se on ilmeisesti kemiallisesti sidottu maaliin jotenkin - kysyin eräältä joka tietää ja hän sanoi että oikea nimitys on silikoisoitu ??
 
kibba sanoi:
Hei,

keskustelen tällä hetkellä kahden rakennusliikkeen kanssa, jotka tekevät arvioita talomme rakentamisesta. Meillä on tarkoitus olla rapattu julkisivu, "snutputs" - ei spritputs.

Runko tulee olemaan pitkästä tavarasta.

Toinen ehdottaa tavanomaista menetelmää eristelevyä ja rappausta käyttäen, toinen ehdottaa styroxlevyä ja STO-rappausta.

Olen ymmärtänyt, että STO-rapaus on jokseenkin uusi markkinoilla, vai mitä?

Ystävällisesti valistakaa tietämätöntä: edut/haitat, mitä ottaa huomioon, mahdolliset hintaerot (jotka pitäisi näkyä kahdessa tarjouksessa), mitkä ovat kokemuksesi?

Kiitos tiedoista / Kibba
Molemmat menetelmät käyttävät pehmeää materiaalia rappauksessa. Tämä tarkoittaa, että et voi koskaan naulata, ruuvata tai lyödä rapattua seinää vahingoittamatta rappausta.

Me aiomme rapata kupumme pian ja olemme asentaneet BluClad-levyt, jotka ovat sementtipohjaisia levyjä, joille voidaan rapata suoraan. Tätä menetelmää käytetään paljon suurissa vuokrataloissa ja suurissa rakennuksissa Suomessa, mutta se ei ole vielä tullut pientalomarkkinoille. Harva tietää, että sitä on olemassa. Levy on lisäksi paloturvallinen. Jos katsot verkkosivultamme, näet miltä levyt näyttävät paikan päällä.

Parvekkeelle aiomme käyttää Pyroks-levyä, joka on erikoislevy klinkkerin asennukseen. Tämäkin on paloturvallinen. Sitä voi käyttää julkisivuissa, joissa ajatellaan olevan tiiltä tai muun tyyppistä kiveä kuten mexi-tiiltä.

BluClad-levyä löytyy esimerkiksi Fredellsistä. Siellä on näyttely, joka näyttää, miten niitä rapataan. Käytetään esimerkiksi Maxit-rappausta. Etuna on, että cementtipohjainen rappaus tulee osaksi cementtipohjaista levyä. Voidaan käyttää valmiiksi värjättyä rappausta tai käyttää väritöntä rappausta, joka sitten maalataan silikaattimaalilla kuten betoniseinissä.

Meillä on betoniseinät pohjakerroksessa, joissa on jo rappausrakenne, joten käytämme väritöntä rappausta ja sitten maalaamme koko talon silikaattimaalilla.

Jollekin, joka haluaa tietää enemmän, minulla on Pdf-tiedostoja, joissa on tietoa näistä levyistä, voin lähettää ne sähköpostitse.
 
Sweli sanoi:
Molemmat menetelmät käyttävät pehmeää materiaalia pinnoituksessa. Tämä tarkoittaa, että et voi koskaan naulata, ruuvata tai lyödä pinnoitettua seinää vahingoittamatta pinnoitusta.

Aiomme pian pinnoittaa kuppimme ja olemme asentaneet BluClad-levyn, joka on sementtipohjainen levy, johon voidaan pinnoittaa suoraan. Tätä menetelmää käytetään paljon suurissa vuokrataloissa ja suurissa rakennuksissa Ruotsissa, mutta se ei ole vielä tullut omakotitalomarkkinoille. Vain harvat tietävät, että se on olemassa. Levy on lisäksi paloturvallinen. Jos katsot verkkosivuiltamme, näet, miltä levyt näyttävät paikoillaan.

Parvekkeelle käytämme Pyroks-levyä, joka on erityinen klinkkereille. Tämäkin on paloturvallinen. Sitä voi käyttää julkisivuissa, joihin aiotaan laittaa tiiliä tai muun tyyppisiä kiviä, esimerkiksi mexitegeliä.

BluCladia löytyy esimerkiksi Fredellsiltä. Siellä heillä on näyttely, joka osoittaa, miten pintakäsitellään niitä. Käytetään esimerkiksi Maxit-pintakäsittelyä. Etu on, että sementtipohjainen pinnoite yhdistyy sementtipohjaiseen levyyn. Voidaan käyttää jo valmiiksi värjättyä pinnoitetta tai käyttää väritöntä pinnoitetta, joka sitten maalataan silikaattimaalilla, aivan kuten betoniseinille.

Meillä on betoniseinät pohjakerroksessa, jotka ovat jo pinnoitettu, joten käytämme väritöntä pinnoitetta ja sitten maalaamme koko talon silikaattimaalilla.

Jos joku haluaa tietää lisää, minulla on PDF-tiedostoja näistä levyistä, jotka voin lähettää sähköpostitse.
Keskustelu koski paikallarakennettua taloa ja epäilen, että jäykkä levy soveltuisi ainoaksi alustaksi pinnoitukselle tällaisessa tapauksessa. Styroksi, jota käytetään Sto:ssa ja esimerkiksi Combimix Futurassa, mahdollistaa suuremman liikkumavaran alustassa, jonka puupalkisto aiheuttaa. Se, että se toimii suurissa vuokrataloissa ja vastaavissa jäykissä rakenteissa, on eri asia, eikä epäilystä siitä ole, mutta se vaatii luonnollisesti liikuntasaumoja. Jopa pienempi alue käy varmasti myös hyvin.
 
Framerate,

Ennen kuin lausuu mielipiteensä, pitäisi lukea hieman tietoa. Menetelmää käytetään juuri puurakenteisissa/talorakennuksissa.
Jos etsit verkosta BluClad, huomaat, että sitä käytetään esimerkiksi Saksassa ja Englannissa juuri PUURAKE NNUKSISSA.

Tässä on, mitä Lungberg.se-sivustolla, yrityksellä joka tuo levyjä Englannista, kerrotaan.

Bluclad
Palamaton, hygroskooppinen ja pakkasenkestävä kuitusementtijulkisivulevy, jonka etupuoli on sileä ja takapuoli karkea. Levy toimitetaan sahatuilla, suorilla reunoilla ja sileällä etupuolella. Levy on käsitelty pinnaltaan kosteuden imeytymisen vähentämiseksi, minkä vuoksi se voidaan jättää käsittelemättömäksi rakennusajaksi (korkeintaan 6 kuukautta). Levyn muotostabiilisuus mahdollistaa saumattoman asennuksen rappausjulkisivujen rakentamisessa ja sitä voidaan käyttää myös ulkoisen kaakelin alustana.

Tässä kuvia taloista RUOTSISSA, joissa on käytetty menetelmää:

eksjo1.jpg
Tuskin betonitalo

magnarp3.jpg

Tässä voit nähdä lähemmin kuvaa tuloksesta:

magnarp6.jpg
 
Sweli sanoi:
Framerate,

Innan man uttalar sig borde man läsa lite information.
Ja mistä tiedät, että en ole tehnyt sitä?

Olen skeptinen siihen, että pelkkiä stumma skivor käytetään pohjana rappaamiseen, koska puutalo liikkuu melko paljon, ehkä erityisesti meidän ilmastossamme, jossa lämpötila ja ilmankosteus voivat vaihdella äärimmäisesti vuoden aikana.

Se, joka elää, saa nähdä. Ehkä se on erinomainen menetelmä myös Ruotsissa. Ehkä ei.
 
Framerate sanoi:
Och det vet du att jag inte har gjort?

Jag är skeptisk till stumma skivor som enda underlag till puts eftersom ett trähus rör sig tämligen mycket, kanske speciellt i vårt klimat där både temperatur och luftfuktighet kan variera extremt över ett år.

Den som lever får se. Kanske är en utmärkt metod även i Sverige. Kanske inte.

Att jag vet att du inte har läst ser jag genom dina kommentarer t ex när du säger "stumma sivor som enda underlag", i tidigare kommentar säger du "men det kräver naturligtvis rörelsefogar" vilket är helt fel.

För det första ska man abosolut INTE ha dessa skivor som enda underlag. Det säger fabrikanten uttryckligen i sin beskrivning. Som du kan läsa i mina inlägg står det att det är en FOGFRI konstruktion.

 
Sweli>Voitko kuvailla seinän rakennetta? Lähetä mielellään vähän tietoa minulle sähköpostitse... kuulostaa todella mielenkiintoiselta.
snickarboden@hotmail.com

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.