Ajattelin tehdä uuden sisäseinän nykyistä ulkoseinää vasten, jotta voin vetää uusia kaapeleita sähköön, dataan, kotiteatteriin jne.

Seinälle ripustetaan myös TV, mutta kuten olen lukenut foorumilta, asennetaan yleensä lastulevy ennen kipsilevyä, mikä tekee kantavuudesta ongelmattoman. Pitäisikö silti laittaa muutamia lyhyitä tukia siihen, mihin TV aiotaan sijoittaa, varmuuden vuoksi? Liimataanko lastulevy muuten?

Sitten oli kysymys materiaaleista, ajattelin tarkistaa hinnat ennen kuin aloitan, jotta minulla olisi jonkinlainen käsitys kustannuksista.

Säännöt: 45x70? Huomasin jonkun olevan sitä mieltä, että 45x45 riittävät, mutta ulkoseinät ovat melko kylmiä, ja lisäksi tulee vedettyä useita kaapeleita, joten 70 tuntuu paremmalta. cc 60? 45?
Eristys: Mineraalivilla?
Kaapeli: Letku vai putki? Olen nähnyt valmiiksi vedettyjä letkuja, joiden pitäisi olla käteviä 220-kaapeleihin. Pitäisikö käyttää keltaisia rasioita, jos asennan kipsilevyn lastulevyn päälle?

Olin laittanut raakapontin lastulevyn sijaan! Sitten voit ripustaa mitä tahansa seinälle. Vähän enemmän työtä, mutta mielestäni se on sen arvoista.

Asetat koolaukset sen mukaan, mitkä levyt aiot asentaa eli lastulevyjen leveyden mukaan. Jos sinulla on 1200mm levyt, aseta ne jaolla cc 600mm, ja jos sinulla on 900mm levyt, aseta ne jaolla cc 450mm.

Mutta jos käytät raakaponttia, riittää cc 600mm jaolla.

Eristyksen osalta luulen, että Isover tai Paroc ovat suurimmat. Isover käyttää lasivillaa ja Paroc kivivillaa. Sillä ei taida olla väliä kumpaa käytät. Ovat todennäköisesti samanarvoisia eristyskyvyssä, tarkista lambda-arvo. Sen pitäisi olla mahdollisimman alhainen.

Se on lähinnä kysymys siitä, kumpaa on mukavampi käyttää, jos niillä on sama lambda-arvo.

Sähkössä suosin putkea. Se on niin kätevä työskennellä. Keltaiset rasioita on tarkoitettu kaksois kipsille, eli 26mm.

Valmiiksi vedetty letku kaksinkertainen kustannus noin ...
Olin asettanut 45*70 jotta ruuvi ei osu sähköihin,
Ei lastulevyä, ...raakapontti sen sijaan..
Olisin käyttänyt cc 450 900 kipsillä,,

Kiitos vastauksesta, tuntuu spontaanisti siltä, että aion käyttää raakasponttia sen sijaan, että käyttää spånskiva.

Konstruktiokysymys kuitenkin, miten käsitellään kipsilevy ja säädökset aloitus- ja lopetuspisteessä? Laitetaanko cc 60 koko matkan, vai käytetäänkö pienempiä ulkoreunoilla, jotta voi laittaa kokonaisen kipsilevyn aloituksessa?

Tietenkin ymmärrän, että täytyy mukautua toisella puolella, koska seinä ei todennäköisesti ole tasaisesti jaettava 120:lle, mutta entä aloitus?

Vinkki kipsilevyn alkaessa on leikata viistetty reuna pois (noin 5 cm), jotta sinun ei tarvitse tasoittaa kulman sisäpuolta. Tämä tarkoittaa, että ensimmäinen sääntö tulee 5 cm lähemmäksi "aloitusseinää" kuin muu cc-etäisyys.

Joten ensimmäinen sääntö on cc 55 cm (tai kuinka paljon leikkaatkin) ja sitten cc 60 muiden välillä aina loppuseinään asti, joka on sitten se etäisyys mikä siitä tulee. Pieni vinkki vain...

- M

Kyllä, sitä minä ihmettelinkin, kiitos hyvästä vastauksesta :)

Minun puolestani pidän mieluummin viistotun reunan säilyttämisestä, koska asetan paperinauhan kulmaan ja kuitenkin tasoitan sen.

Koska slang vs. rör, en ole samaa mieltä "snickarhjälpenin" kanssa. Slang med färdigdragen tråd ei maksa paljon enempää kuin rör + kabel.

Hinnat elbutik.se:stä
100m Slang med färdigdragen 3G1,5 - 1210kr
100m Rör samt 3x100m FK 1,5 - 1075kr

Ne 135 ylimääräistä kruunua ovat sen arvoisia. On paljon nopeampaa vetää slang kuin vetää, skarva ja bocka rör samt dra i tråd. Tid är pengar ;)

Samaa mieltä siitä, että kannattaa vetää letkua. Tosin ei ehkä aina valmiiksi vedettynä. Jos tarvitsee vain muutaman pistorasian, se on hyvä, mutta jos tarvitsee sytytysjohtoa jne., joutuu joka tapauksessa vetämään kaapelia. Lisäksi kaapelin vetäminen ei ole erityisen vaivalloista. Se käy tosi nopeasti, kun vain ajattelee vetää letkut mahdollisimman suoraan. Laita vetojousi sisään, kiinnitä kaapelit ja vedä ulos. Ja kas, sinulla on valmis kaapeli.

Lisäksi voi olla vaikeampaa saada lisäkaapeli, kun letkussa on jo kaapeleita.

Mielestäni kyllä :-)

tarkoitin pelkkää letkua enkä putkea, koska on tarkoitus vetää vähän kaiutinjohtoja sekä vähän mediajohtoja ja FK 1,5, joita voi piilottaa seinään. On turhaa ostaa 100 m valmiiksi vedettyä letkua tässä tapauksessa.

oli käyttänyt jotain vaneria raakapontin tai lastulevyn sijaan.
Sitten lyhyet tukirimat taakse, kun pitää olla todella raskaita esineitä.

cc 450 jolloin 900 kipsi on paljon työystävällisempi sekä kuljettaa että asentaa. Käytä 45x70 kakkosnelosta, niin vähennät riskiä, että kiinnität kipsin putkeen. Rå spont on hyvä, mutta osb 12 mm pitää tavarat ylhäällä ja on paljon nopeampi asentaa. Jos olet epävarma, asenna pari tukipalaa taakse, missä luulet, että sinulla on tv.

Leikkaa 450 mm palanen levystä ja aloita sillä kulmasta, ettei tarvitse tapella sauman kanssa, ja todennäköisesti lopetat siihen palaan, joka jää yli. Muista vain jättää osb:lle 2-3 mm väli, jotta seinä ei väänny.

Koskien raakapontti vs OSB. Laskin nopeasti byggmaxin hinnoilla ja päädyn melkein täsmälleen samaan hintaan OSB:n ja raakapontin kanssa. Seinän leveys on 3,85, mikä aiheuttaa yli metrin levyisellä OSB:llä jätettä, kun taas raakapontilla jätettä tulee selvästi vähemmän.

Heippa!
Olisin ehdottomasti vedellyt VP16-putkia siellä missä mahdollista letkun sijaan, koska ne vievät vähemmän tilaa (jos haluaa muuttaa tulevaisuudessa) :-) ja sisäpuolella ei ole uurteita = helpompi vetää, MUTTA siellä missä on hankalia mutkia käyttäisin letkua. Terveisin, Tomas

onko täysin riskitöntä eristää sisäpuolelta silloin? Sinä siirrät kastepistettä sisemmäksi seinässä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.