Aion rakentaa sisäportaat ja ajattelin kysyä neuvoja ja ideoita. Olen itse kokenut puuseppä, mutta en ole koskaan tehnyt juuri tällaista työtä. Tämä on uudisrakennus, joten tällä hetkellä portaikkoa ei ole olemassa. Olen erittäin kiitollinen kaikista mielipiteistä ja näkemyksistä.

Portaat ovat piirustusten mukaiset, ja niissä on lepotaso puolivälissä ylös. Kokonaiskorkeus valmiista lattiasta valmiiseen lattiaan on 2,9 m. Lepotaso on 1100 mm ja kokonaisleveys on 2240 mm. Yksi askelma on siis noin 1 metri leveä.

Portaat tulee olla suljetut, ja niiden alle rakennetaan varasto.

Piirustuksessa ylöspäin on olohuone. Tammiset askelmat näkyvät siihen suuntaan, koskien sekä ylempää että alempaa portaikkoa.

Perusajatus on rakentaa lepotaso, sitten kiinnittää porraspalkit, jotka sahataan suurista tukiparruista. Ostaa 40 mm paksua teollisuuslakattua tammea ja sahata nousu- ja askelmat (siniset ruudut portaissa alla). Lattiasta ylöspäin rakennetaan tavallinen kipsiseinä plan/sättsteg:hen.

Narina on täysin kielletty, portaiden tulee olla hyvin rakennetut.

Erityiset pohdintani ovat seuraavat:

1. Kuinka vahvoja porraspalkit tarvitaan? Toisin sanoen, kuinka korkeita niiden on oltava, jotta ne kestävät ja niihin mahtuu sahaamaan portaat?

2. Porraslankkujen sahaus? Ajattelin käyttää vanerilevyä mallina. Asettaa se paikalleen ja piirtää sen avulla askelmien tarkat paikat käyttämällä kulmaa, vatupassia ja laseretäisyysmittaria lattiasta. Sitten sahata tämä, siirtää lopullisille lankuilla ja sahata. Tämä on kriittinen vaihe. Voin käsitellä kiskoa + upotussahaa, mutta sitten minun täytyy käsinsahata viimeinen osa, koska terä on pyöreä. Sen jälkeen voi hioa koneella, mutta silloin on riski, ettei lankuista tule täydellisiä vastakkaiseen puoleen nähden, ja sitten on ongelmia narinan kanssa jne. Vaihtoehtona ajattelen piirustusta, jota käytetään CAD-ohjelmassa ja sitten sahataan tietokoneohjatulla sahalla.

3. Ulosrullatut askelmat vai tasaisesti nousumatkan kanssa?
Ehkä parhaiten kanttikuiviin kohde tasaisesti (hieman pyöristetty etureuna) mutta vaikeampi saada tarkasti kohdistettua, ja huonompi kävellä?

4. Led-valaistus. Haluaisin upottaa jonkinlaisen led-valaistuksen. Luonnollinen paikka voisi olla askelmat ulosrullatessa? Tämä ratkaisee kohdan 3 yllä.

5. Käsiotteet? Mihin ja miten sijoitetaan parhaiten käsiote tällaisessa portaikossa?

6. Askelmien ruuvaus. Kuinka ruuvaan tämän näkymättömästi? Laitan lisäpalikan nousuvaiheeseen, jotta voin ruuvata alhaalta ylös askelmaan? Samanlainen ongelma, kun askelma kiinnitetään lankkuun.
Pelkkä liimaus ei tunnu riittävältä, eikö?

Piirros sisäportaikon suunnitelmasta, jossa näkyy portaalirungot ja tasanne. Askeleet näkyvät ylhäällä ja alhaalla. Alapuolella varastotila.
Puuportaiden kaaviokuva, jossa on sinisillä viivoilla merkitty askelmien ja nousujen asettelu.

Kiitos etukäteen. Lupaan palata rakennuskuvien ja tekstien kanssa tästä projektista, riippumatta siitä, mihin menetelmiin lopulta päädyn.

D09
Kiva rakentaminen.

tein amatöörinä yksinkertaiset portaat (U) löytyäni oikeat kaavat askelmille jne. malli masonitista. Sen jälkeen liimasin yhteen kaksi rakennusvanerilevyä ja sahasin muodon. Jätin muutaman millimetrin merkinnän ympärille ja viilasin loput, mutta tämpinkappaleet "tarttuivat" kiinni kokeillessani sopivuutta. Sitten rakensin niiden päälle, ja viimeinen askelma oli lattia-askelma ja peitelauta. Annoin lattia-askelman hieman työntyä ulos, jotta jalka/varpaat mahtuvat vähän alle. Se tuntui mukavammalta.

kuten sanottu. Hyvin yksinkertaiset peitetyt portaat amatööriltä, jolla ei ollut budjettia ostaa uutta.

kaiteet ostin Bauhausista ( ruostumaton teräs ja pleksilasi )

• Mallikuva U-muotoisesta portaasta, leikattu masoniitista. Tämä oli osa projektia, jossa rakennettiin portaikko kahdesta rakennusvanerilevystä.
  • Rakennusprojekti: Itse tehty U-muotoinen portaat, joissa on puusta valmistetut reisipuut ja askelmat; edullinen vaihtoehto ostetulle.
  • Masoniitista tehty portaiden sapluuna rakennuspöydällä, käytetty portaiden vankan valmistukseen.
  • Puinen U-muotoinen portaikko rakennettuna vanerista, osittain keskeneräinen, ympärillä sähkötyökaluja ja keskeneräisiä rakenteita.
  • Käsintehty puinen U-portaikko rakentamisen keskivaiheessa, jossa näkyy yksinkertainen muotoilu, askelmat ja vanerimateriaali.
  • Metallinen porraskaide, jossa on vaakasuoria tankoja, tukeutuu puiseen lattiaan. Katossa näkyy pieniä valopisteitä.
  • Kodikas tee-se-itse-portaikko, jossa on puiset askelmat ja metallikaiteet. Vieressä on kolmijalka ja seinällä suuri kellotaulu.
Viimeksi muokattu:
Vangen voi mitoittaa tavallisten taipumakriteerien mukaan. Näin lyhyiden portaiden kanssa, kuten olet suunnitellut, sinun ei kuitenkaan tarvitse miettiä taipumalaskelmia, koska muut tekijät ovat mitoittavia. 42 mm liimapuuta on hyvä materiaali käyttää vangpuihin, koska se on vahvaa ja kuivaa. Suorilla portailla jättäisin vaihe-työvaiheen pois ja piirtäisin suoraan materiaalille. Voit tehdä siitä haastavaa urien yms. kanssa. Yksinkertainen menetelmä on asentaa listoja tukena askelmille ja nousuille suoraan vangpuun sisäpuolelle. Pyöreät porrasnokat ilman ulkonevia askelmia voivat olla erittäin elegantit. Itse pidän sellaisista portaista, jotka tuntuvat leijuvan ilmassa, mutta se on paljon työtä ja kaikki eivät pidä sellaisissa portaissa kävelemisestä. Käsijohteet sijoitat sopivasti ympäröiville seinille 800 mm porrasnokista. Halkaisija 30-50 mm, vähintään 45 mm seinästä. Jos askelmilla on oikea mittasuhde portaiden leveyteen nähden, ei narinaa pitäisi esiintyä. Nousut ruuvataan askelmien takaosaan. Yhden metrin leveydessä askelmien tulisi olla noin 37 mm paksuista, jos käytät tammea (jolla on 20 % paremmat ominaisuudet kuin mänty/kuusi).

• Tykkään
D09
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Vangen voit mitoittaa tavallisten taipumakriteerien mukaan. Niin lyhyissä portaissa kuin olet suunnitellut, sinun ei kuitenkaan tarvitse miettiä taipumalaskelmia, koska muut tekijät tulevat olemaan mitoittavia. 42 mm liimapuuta on hyvä materiaali vangstyckesiksi, koska se on vahva ja kuiva. Suorilla portailla skippaisin muottien käytön ja piirtäisin suoraan materiaaliin. On mahdollista monimutkaistaa asioita tarpeettomasti uraruuvauksilla jne. Yksi helppo menetelmä on asentaa listoja tukemaan askel- ja nousuaskelmat suoraan vangstyckenasin sisäpuolelle. Pyöreät askelmanosat ilman ulkonevia askelmia voivat olla erittäin elegantteja. Itse pidän portaista, jotka näyttävät leijuvan ilmassa, mutta se on paljon työtä ja kaikki eivät pidä sellaisista portaista. Käsijohteet voidaan sijoittaa sopivasti ympäröiville seinille 800 mm portaanosien yläpuolelle. Halkasija 30-50 mm, vähintään 45 mm seinästä. Jos sinulla on oikeat mitat askelmien suhteen portaan leveyteen, narina ei ole ongelma. Nousuaskelmat ruuvataan askelmen takaosaan. Leveyden ollessa 1 metri askelmat tulisi olla noin 37 mm paksuja, jos käytät tammea (jolla on 20% parempi suorituskyky kuin mänty/kuusi).
Kiitos arvokkaista vinkeistä.
En kuitenkaan osaa laskea taipumaa hyvin itse, mutta olen aika hyvä arvioimaan silmämääräisesti ja ottamaan vähän liian paljon, joten yleensä kestää :-)
Mutta voitko arvioida, kuinka korkeat vangit (liimapuuta) voisin tarvita tähän? Tarkoitan korkeus ennen kuin jyrsin askelmille.

Tammiaskelmat ajattelin ottaa 40 mm, joten se kuulostaa sinusta sopivalta.

Tarvitsen portaitten pituus- ja korkeustiedot voidakseni laskea sen.

Jos teen tasanteen 1110 mm leveäksi (piirustuksen mukaan) niin se on seuraavasti:

Jokaisen portaan syvyys on 1772 mm, korkeus 1444 mm.
Noin 180 mm askelkorkeudella tulee 8 "korkeutta" (nousua) ja 7 askelmaa, jos ei lasketa lattiaa tai tasannetta askeleeksi.
Jokaisen askeleen syvyys olisi silloin 253 cm.

Jos pienennän tasanteen leveyttä, saan tietenkin hieman syvempiä askelmia, mutta se ei ole varmasti tarpeen.

Jos sahaat vantaat 42 mm liimapuusta, niiden korkeus ei saa koskaan olla alle 95 mm. Askelkorkeutesi ja askelsyvyytesi ovat hyviä.

J justusandersson sanoi:
Om du sågar vangstyckena ur 42 mm limträ får de aldrig vara lägre än 95 mm. Dina steghöjder och stegdjup blir bra.
Fick ett förslag från en trapptillverkare. 40 mm breda vangar. Icke måttsatt ritning men förstorar upp och mäter rätt bra och får det till totalt 380 mm höga vangar. Mätte inte det som motsvarar dina 95 mm men tror det är rätt så mycket mer än så. Kanske onödigt.
Limträ i bredden 42 mm verkar bara finns upp till 270 mm och det känns inte som att det räcker. 90 mm x 400 mm kan man köpa däremot. Får leta vidare :-)

42 mm liimapuupalkit ovat saatavilla korkeuksiin saakka 405 mm, se voi vaatia toimitusaikaa. Se valmistetaan halkaisemalla 90 mm liimapuupalkki. Yksi vaihtoehto on kasvattaa leveyttä 56 mm:iin.

@martinradbo miten portaidesi rakentaminen edistyy? Olen utelias, koska olen aloittamassa uuden rakentamista ja suunnittelen rakentavani samantyyppiset portaat kuin sinun. Onko sinulla mitään valmiita kuvia sekä jotain rakennusajalta?

Liimapuuta 66x315 löytyy usein varastosta. Olen itse katsellut sitä käytettäväksi siksak-puun tukena.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.