Hei kaikki

Minä ja avopuolisoni asumme funkistalossa, joka on rakennettu vuonna 1935. Se on rapattu sen ajan rakennustavan mukaan. 1970-luvulla talon omistaja päätti peittää talon vaakasuoralla paneelilla. Meillä on nyt ajatuksena purkaa tämä paneeli paljastaaksemme vanhan rappauksen. Edellisen omistajan mukaan rappauksessa ei ollut mitään vikaa, vaan se ei ollut "muodikasta" asua rapatuissa taloissa siihen aikaan.

Olen seurannut hieman keskustelua rapatuista taloista, mutta tunnemme, että tämä on jotain mitä haluamme tehdä. Olen hyvin tietoinen siitä, että vaaditaan paljon tutkimustyötä ennen kuin aloitetaan.

Olen varma, että tällä foorumilla on monia rakentamisen asiantuntijoita, joilla on tietoa tästä aiheesta, ja olisin erittäin iloinen, jos haluatte jakaa tietoanne.

Mitä järjestelmää meidän pitäisi käyttää? Jos aion lisäeristää, mitä minun pitäisi ottaa huomioon? Kustannukset? jne.

Kiitollinen vastauksista/Jotan

I
Jos on naulattu puupaneeli entisen julkisivulaastin päälle, voit unohtaa laastin esiin ottamisen. Se ei jää ehjäksi puuverhouksen purkamisen jälkeen.

Riippuen siitä, miten talo on rakennettu (kivi- tai puurunkoinen), on olemassa erilaisia tekniikoita talon uudelleen rappaamiseen. Jos kyseessä on kivitalo, se käy suhteellisen helposti. Jos sen runko on puinen, se voi olla hieman hankalampaa.

Kivitalossa on parempi tartunta ja vähemmän liikkuvuutta perustassa laastia varten. Se soveltuu s.o.s. rappaukseen. Mutta jos harkitset ulkoista lisäeristystä, joka puolestaan vaatii puurakenteisen koolauksen, olet yhtä huonossa tilanteessa kuin olisit, jos runko olisi puuta.

Puutalo liikkuu enemmän, eikä siksi vedä yhtä hyvin kuin ei-joustava mtrl. kuten laasti. Yleensä laastikerros tehtiin siksi vapaaksi puurungosta rörningin avulla. Yleisin on kaislamatto teräslangassa. (Voisin arvata, että sinulla on sellainen paneelin takana talossasi, jos se on puurunkoinen.)

Puurakenteinen paneeli ja laasti seuraavat sitten purkua, kun revit julkisivun. Olet silloin saavuttanut lähtöpisteen uutta julkisivua varten.

Sitten sinulla on joko lankkurunko tai hirsirunko laastin takana, jos se ei ole kivitalo. Ehkä mustalla aaltopaperimaisella isol. tai valkoisella lasivillaisol. paperilla päällä tai sisäpuolella. Lankut ovat pystyssä ja pontattuja, noin 1½" paksuja. Saatat myös olla lankku ilman isol. tai hirsirunko takana. Hirsirunko voi olla pystyssä tai vaakasuorassa. Sisäpuolella sinulla on luultavasti huokoinen puukuitulevy (tunnustele peukalolla seinän sisäpuolta, jos se on pehmeä, se on huokoinen puukuitulevy (kutsutaan Tretex), jos se tuntuu kovalta, se on todennäköisesti kova puukuitulevy (1/8"-1/4") bitumipaperilla takana).

Korvataksesi vanhan rörningin uudella, voit vaihtaa mtrl.:iin nimeltä venytysmetalli. Se on ehdottomasti paras ja turvallisin, mihin voit rapata. Mutta se tulee asettaa etäisyyksille, jotka eivät ole liian jäykkiä. Niiden on pystyttävä antamaan periksi perustan liikkeille niin, että laastikakku jää enemmän tai vähemmän vapaasti ja vaikuttamatta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.