Olemme repineet vanhan lattian kellarista. Kiskotettu betoniin, eristys, muovi ja lastulevy. Kaikki oli homeessa. Nyt meillä on erittäin epätasainen lattia. Sen lisäksi, että laatta on maassa, jossa on paljon maankosteutta, meillä on myös paljon maaperäradonia, noin 800-900 bq/m3.

Olemme katsoneet sekä nivell että granab. Koska pinta-ala on 100 neliömetriä, se on suuri kustannus. Mitä muita vaihtoehtoja on?

Lattian purkaminen ei ole vaihtoehto, ja lattian tasoittaminen on myös erittäin kallista.

Olemme ajatelleet laittaa parketin sinne alas.

Kiitollinen vastauksista henkilöiltä, joilla on ollut samanlaisia ongelmia. :D

Et voi kiinnittää metalliprofiileilla sekä keksiä ratkaisua parketin alaiselle tuuletukselle? Jos sinulla on paljon kosteutta ja korkea radonpitoisuus, on hyvä saada ilma kiertämään.

En ole tosin itse kokenut vastaavia ongelmia, mutta jos sinulla on sekä paljon kosteutta että radonia, en usko, että siihen löytyy halpaa ratkaisua.
Oletan, että kyseessä on maaperän radon, eikä sitä haluta päästää taloon, joten ventiloitu lattia, kuten nivell, ei ole ratkaisu siihen. Jos olen ymmärtänyt oikein, talon alle asennetaan radonimuri, joka poistaa radonin perustuksesta ilman, että se päätyy taloon.
Nivell ja vastaavat ratkaisut ovat kuitenkin hyviä kosteuden hallintaan, joten ne voivat olla hyvä ratkaisu siihen osaan.

Epätasainen betonilattia tasataan yleensä tasoitteella, ja jos se on liian kallista, voidaan lisätä enemmän betonia, vaikka tällä menetelmällä on haittoja rakennusnopeuden kannalta, jos muistan oikein.

Onko talo kunnolla salaojitettu? Jos ei ole, se on paikka, josta sinun pitäisi aloittaa.

valitettavasti olen tietoinen siitä, että edullista ratkaisua ei ole. Toivon, että joku keksii ihmeratkaisun... hehe
Olen puhunut sekä GRANAB:n että Nivellin kanssa, ja molemmat väittävät, että heidän järjestelmänsä vähentää radonpitoisuutta. Koska itse rakenne on tiivis ja tuuletettu, ei kosteus tai radon voi päästä läpi. Talo on salaojitettu vuonna 2008, mutta ei oikein. On huomautuksia useista kohdista.

Epätasaisen lattian kohdalla aloitetaan kai tasoittaminen "tavallisella" lattiatasoitteella ja viimeistellään ohutvaluella.

Anteeksi että olen huono ihmeissä ;) useimmat asiat, jotka olen tehnyt rakentamissamme ja remontoimissamme taloissa, ovat tulleet kalliimmiksi kuin alun perin ajattelin :O

En oikein tiedä miten nivell toimii, joten on mahdollista, että se hoitaa myös radonin, mutta minne kosteus ja radon sitten tuuletetaan ulos?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.