5 654 lukukertaa ·
22 vastausta
6k lukukertaa
22 vastausta
Uusi kuistitanko
Sivu 1 / 2
Verantaa katto oli edellisen omistajan toimesta rakennettu liian heikosti, ja kun lumi irtosi katolta, koko rakenne romahti.
Se oli tavallinen muovikatto, jossa oli seinät ympäriinsä, ja tarvitsen vähän apua uusien katon palkkien mitoitukseen. Tarkoitus on siis rakentaa vain katto.
Katto on noin 6x4m, ja ajattelin kiinnittää kantavan palkin talon seinään (jos nykyinen on liian heikko) ja asettaa palkit niin, että ne kulkevat suorana ulospäin.
- Mikä mitoitus pitäisi olla kantavasta palkista ulospäin meneville palkille (2" x 8)?
-- Palkkien välinen etäisyys (60 cm)?
- Minkä mitoituksen pitäisi olla "ruodelle", jonka päällä muovikaton tulisi olla (2" x 2)?
-- Ruodelle välinen etäisyys (45 cm)?
Kiitos.
Se oli tavallinen muovikatto, jossa oli seinät ympäriinsä, ja tarvitsen vähän apua uusien katon palkkien mitoitukseen. Tarkoitus on siis rakentaa vain katto.
Katto on noin 6x4m, ja ajattelin kiinnittää kantavan palkin talon seinään (jos nykyinen on liian heikko) ja asettaa palkit niin, että ne kulkevat suorana ulospäin.
- Mikä mitoitus pitäisi olla kantavasta palkista ulospäin meneville palkille (2" x 8)?
-- Palkkien välinen etäisyys (60 cm)?
- Minkä mitoituksen pitäisi olla "ruodelle", jonka päällä muovikaton tulisi olla (2" x 2)?
-- Ruodelle välinen etäisyys (45 cm)?
Kiitos.
Viimeksi muokattu:
Spontaanisti tuntuu siltä, että 45*195 palkit c/c 600 mm niin kuin kirjoitat, pitäisi riittää. Jos haluat laskea itse vähän, voit mennä tänne http://www.byggbeskrivningar.se/ ja katsoa heidän mitoitusohjelmaansa. Siellä voit laskea katetulle terassille.
Ajattelin, jos oli tullut jokin uusi sääntö, johon minun pitäisi ottaa huomioon... mutta siinä tapauksessa, sitten vain ruuvataan kuten tavallisesti. 
(en löytänyt beräkningsprogrammet)
(en löytänyt beräkningsprogrammet)
Ajattelin, että tästä tulisi pieni siistityö....:O
Olen siis käynyt mittaamassa verannan ja tulin siihen tulokseen, että se on 480 x 280 ja seinät eivät ole lainkaan vakaat. (Veranta ei kuulu minulle).
Kun katsoin nykyistä kantavaa palkkia seinässä, se oli surkeassa kunnossa ja täytyy purkaa. Se näyttää oikealta fuskausrakennelmalta, joka ei kestä vähääkään lunta (miksi minun täytyy rakentaa se uudestaan). Olin ajatellut tehdä kevyemmän remontin, kun vain katto tarvitsee vaihtaa, mutta ymmärrän, että minun on myös tuettava seiniä hieman, jotta ne kestävät.
Minulla on yksi vaihtoehto.
Näin olen rakentanut vakaan katon ”sisälle” vanhaan osaan. Toimiiko tämä mielestänne? Vai pitäisikö minun purkaa koko sotku ja rakentaa täysin uusi (maksaa enemmän mutta olisi varmaan paljon parempi)?
Olen siis käynyt mittaamassa verannan ja tulin siihen tulokseen, että se on 480 x 280 ja seinät eivät ole lainkaan vakaat. (Veranta ei kuulu minulle).
Kun katsoin nykyistä kantavaa palkkia seinässä, se oli surkeassa kunnossa ja täytyy purkaa. Se näyttää oikealta fuskausrakennelmalta, joka ei kestä vähääkään lunta (miksi minun täytyy rakentaa se uudestaan). Olin ajatellut tehdä kevyemmän remontin, kun vain katto tarvitsee vaihtaa, mutta ymmärrän, että minun on myös tuettava seiniä hieman, jotta ne kestävät.
Minulla on yksi vaihtoehto.
- Jos puran katon ja ulkoseinän (vain sivuseinät jäävät).
- Uusi kantava palkki seinälle palkkijaloilla.
- Asetan uudet tolpat kumpaankin kulmaan, joille asetan ulommat kattotuolit. Kiinnitän sisemmät tolpat seinään ja ulommat ruuvaan terassilautaan.
- Sitten kiinnitän jäljellä olevat kattotuolit kantopalkkiin ja ulompaan kantopalkkiin.
- Rimotan 2x2 tuuman rimalla ja sitten katto päälle.
Näin olen rakentanut vakaan katon ”sisälle” vanhaan osaan. Toimiiko tämä mielestänne? Vai pitäisikö minun purkaa koko sotku ja rakentaa täysin uusi (maksaa enemmän mutta olisi varmaan paljon parempi)?
Viimeksi muokattu:
Ei, se ei todennäköisesti tule maksamaan samana verrattuna, kun siihen lisätään kaksi seinää, mutta ehkä se kannattaa pitkällä aikavälillä?Ola78 sanoi:
Olin ajatellut jotain tällaista:
http://www.vk.se/uploaded/image/2007/5/9/altan.jpg
Luulen, että pitkällä aikavälillä kannattaa rakentaa uusi veranta/terassi. Jos teet terassin kuvan mukaan, johon linkkasit, ei tule niin monta palkkia, että uuden rakentaminen tulisi todella kalliiksi. Kuitenkin mielestäni kuvan terassin etureunan palkki näytti hieman heikolta, erityisesti kun katolle tulee lunta, mutta voin olla väärässä
Se ei ole "minun" veranta kuvassa, vain esimerkki.Ola78 sanoi:Luulen, että pitkällä aikavälillä kannattaa tehdä uusi terassi/veranta. Jos teet terassin kuten linkittämässäsi kuvassa, ei tule niin paljon palkkeja, että se tulisi todella kalliiksi rakentaa uusiksi. Kuitenkin mielestäni kuvassa olevan terassin etureunan kantava palkki näytti hieman heikolta, ainakin kun katolle tulee lunta, mutta voin olla väärässä![]()
Ajattelin rakentaa samanlaisen rakenteen/runko ja etummainen kantava palkki tulee olemaan huomattavasti vahvempi kuin kuvassa oleva. Myös hieman paksummat tolpat, muuten luulen, että kattotuolit riittävät 280cm asti ulos (2" 4)?
En uskonutkaan, että se olisi sinun veranta, se oli vain pelkkä heijastus, jonka tein. Näyttää siltä, että olet reagoinut siihen myös. Pilareista ajattelin myös, ei siksi, etten uskoisi, että kuvassa olevat pilarit eivät kestäisi painoa, vaan enemmän siksi, että se näytti niin heikolta.SnickarNicke sanoi:
Toivon vain, että trallilla on hyvä runko, jotta voin kiinnittää tolpat kunnolla. Muuten en tiedä mitä tehdä. Vinkkejä?
Jaga voisi myös tehdä näin:
http://www.mark-bygg.se/Filer/altan/altan_stor%2044.JPG
Jaga voisi myös tehdä näin:
http://www.mark-bygg.se/Filer/altan/altan_stor%2044.JPG
Viimeksi muokattu:
Kaiva kuoppa tolpan alle, kiinnitä tolppa siihen, mihin haluat, asenna tolppakenkä, kaada betonia kuoppaan, jotta tolppakengän tappi jää betoniin.SnickarNicke sanoi:
Onnea matkaan
Minun piti vain vaihtaa katto.... :S
Ei ole vain kaivamista, minun täytyy purkaa tralli myös, mutta ehkä se on tarpeen. Yritän katsoa vähän enemmän, kun olen purkanut katon, jotta näen miltä siellä alla näyttää.
Ajattelin, että se on viikonlopun työ, mutta niin ei koskaan käy... sama juttu kuin "Jag ska bara ta en öl.." d^_^b
Ei ole vain kaivamista, minun täytyy purkaa tralli myös, mutta ehkä se on tarpeen. Yritän katsoa vähän enemmän, kun olen purkanut katon, jotta näen miltä siellä alla näyttää.
Ajattelin, että se on viikonlopun työ, mutta niin ei koskaan käy... sama juttu kuin "Jag ska bara ta en öl.." d^_^b