Hei,

Olen purkanut vanhan keittiöni, ja uusi on tulossa.

Seinillä on erittäin kovia vanhoja lastulevyjä, jotka muistuttavat MDF:ää, todella jäykkiä ja tiiviitä.

Olin alun perin ajatellut olla vaihtamatta niitä ja vain laittaa kipsikerroksen saadakseni mukavan pinnan maalattavaksi ja vaimentaakseni hieman ääntä naapurihuoneessa.

Mutta sitten aloin miettiä seurauksia, ja mietin, kannattaisiko kuitenkin käyttää aikaa niiden vaihtamiseen päästäkseni eroon vanhoista naulanrei'istä? Vanha keittiö on rakennettu vuonna -77, kyseessä on noin 10 metrin juoksumitta. Laitan kuvan kuluneimmasta osasta.

Olisitteko vaihtaneet? Kiitos.
 
  • Vanha spånskivaseinä, jossa näkyy kulumista, naulojen reikiä ja likajälkiä, osa keittiöremonttia. Datanumero alareunassa: 2022/4/23 11:10.
BirgitS
Ei, en olisi tehnyt sitä, koska en usko, että säästää aikaa sillä.
 
  • Tykkään
tergo ja 2 muuta
  • Laddar…
Reiät eivät varmaan tee mitään vahinkoa kipsilevyn takana? Kuvittelen, että OSB-levyt ovat parempia kuin lastulevy, kun kiinnitetään asioita. Mutta esiporaaminen ennen kaappien kiinnittämistä vie varmaan vähemmän aikaa kuin levyjen vaihtaminen.
 
richardtenggren
Jos laatoitus tehdään, tarvitaan kai kipsi taakse? :)
 
richardtenggren richardtenggren sanoi:
Tarvitaanko laatoituksen taakse yleensä kipsiä? :)
Keittiössäni oli äskettäin laatat suoraan kovalevyjen päällä ilman kipsiä. Joten laattojen asennus on mahdollista muullekin kuin kipsille. Mutta kuten ymmärrän kysymyksen, siinä tiedustellaan, pitääkö lastulevyt vaihtaa ennen kipsilevyjen asentamista. Ei siitä, pitääkö päällimmäisenä olla kipsiä vai ei.
 
  • Tykkään
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
A Avemo sanoi:
Keittiössäni oli äskettäin laatoitus masoniittilevyissä ilman kipsiä. Joten kyllä, kaakeleita voi laittaa muuhunkin kuin kipsiin. Mutta kuten ymmärrän kysymyksen, se koskee sitä, pitääkö lastulevyt vaihtaa ennen kuin kipsilevyt asennetaan. Ei sitä, onko kipsi uloimpana vai ei.
Nyt kun sanot sen, niin taisin tulkita koko asian väärin (y)
 
A Avemo sanoi:
Reiät eivät varmaankaan aiheuta haittaa kipsin takana? Kuvittelen, että OSB-levyt ovat parempia kuin lastulevy laittaa kiinnitys ruuveilla. Mutta esiporata ennen kuin kiinnität kaapit vie varmaankin vähemmän aikaa kuin levyjen vaihtaminen.
Ajattelin myös näin. Eniten olin (ehkä turhaan) kriittinen siitä, olisiko sopimatonta ottaa riski muutaman reiän osalta kipsin takana just in case, kun asennan uutta keittiötä, jos esimerkiksi osun vanhoihin reikiin, niin vain kipsi joutuu kantamaan, tai olisiko joku yleisesti hyväksytty totuus kantavuudesta, joka pitäisi ottaa huomioon.
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Ei, en olisi tehnyt sitä, koska en usko, että siinä säästyy aikaa.
Se ei ollutkaan aika, jota varsinaisesti etsin, vaan halusin varmistaa mahdollisia virheitä, joita en ole ottanut huomioon uudelleenkäytön osalta, mutta olen samaa mieltä. Aikaa kuluu varmasti
 
Onko kyse pelkästään reikien poistamisesta, hanki pyöröpuikko tai grillitikku oikealla halkaisijalla.
Kasta ne puuliimaan ja työnnä reikään. Leikkaa hohtimilla tai sivuleikkureilla. Toista kaikille rei'ille.
Seuraavana päivänä katkaise tikut tasaisesti levyn kanssa.
Valmis.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei sillä ole käytännön merkitystä. Piirrä mitat kipsiin, niin näet, kohtaako jokin paljon, ja voit joko ruuvata hieman sivuun aiotusta linjasta tai tulpata edellä mainitulla tavalla.
 
BirgitS
D Davion sanoi:
Se, mitä eniten kritisoin (ehkä tarpeettomasti), oli se, oliko sopimatonta ottaa riski joidenkin reikien kanssa gyprocin takana varmuuden varalta, kun myöhemmin asennan uuden keittiön, siltä varalta, että esim. osun vanhoihin reikiin, jolloin vain gyproc kantaisi kuormituksen, tai oliko olemassa yleinen totuus käsiteltävästä lujuudesta tai jotain vastaavaa.
Voit tarkistaa, onko siellä, missä kaapit (kiskot) kiinnitetään, suuria reikiä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.