6 765 lukukertaa ·
18 vastausta
7k lukukertaa
18 vastausta
Uusi aita, vanhat tolpat valettu suoraan maahan.
Hei kaikille, uudeksi talonomistajaksi tullut & jäsen täällä, kun kävimme katsomassa tätä taloa, rakastuimme heti, katsoin nopeasti olemassa olevaa aitaa ja ajattelin, että se menisi nopeasti vaihtaa ilman ongelmia.
Nyt olemme talonomistajia ja kuinka väärässä olinkaan, kaivaessani pilareita esiin olen huomannut, että ne on valettu maahan noin 50-70 cm syvyyteen... siellä on painekyllästettyjä 45x70 pilareita, kokeilin kaikkia pilareita ja käytännössä vain kärki menee veitsestä läpi, mutta olen myös leikannut yhden pilarin tasan perustan kanssa ja puu on täynnä kosteutta, pilarit kallistuvat ulospäin ja kaikki olisi pitänyt suoristaa tai sitten aita on täysin jäykkä, ei ole taipumusta haluta liikkua.
Nyt kysymykseni teille, jotka olette hieman kokeneempia tällaisessa asiassa.
Vaihtoehto 1 ajaa jatkamalla liitoksella puoliksi ja puoliksi kiinni ja pidentää pilaria 120:een, jollaiseksi uusi aita tulee.
Vaihtoehto 2 on leikata pilarit tasan perustan kanssa ja asentaa pilareiden jalat, perustukset on valettu vinosti, joten kiilaamista ja erilaisia oikaisuja tarvitaan, on erittäin vaikea saada se suoraksi, kokeilin juuri äsken eikä onnistunut.
Vaihtoehto 3 on rakentaa pieni laite, jotta voin vetää ylös pilarin ja perustan nelipyöräisellä, laskea muottiputki alas ja asentaa pilareiden kengät.
Minkä vaihtoehdon valitsisitte? Tuntuu hieman epävarmalta jatkaa pilaria, joka on ollut siellä yli 10 vuotta, vaihtoehto 2 tuntuu turhalta ja vaihtoehto 3 tuntuu erittäin työläältä? Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Kiitos etukäteen!
Nyt olemme talonomistajia ja kuinka väärässä olinkaan, kaivaessani pilareita esiin olen huomannut, että ne on valettu maahan noin 50-70 cm syvyyteen... siellä on painekyllästettyjä 45x70 pilareita, kokeilin kaikkia pilareita ja käytännössä vain kärki menee veitsestä läpi, mutta olen myös leikannut yhden pilarin tasan perustan kanssa ja puu on täynnä kosteutta, pilarit kallistuvat ulospäin ja kaikki olisi pitänyt suoristaa tai sitten aita on täysin jäykkä, ei ole taipumusta haluta liikkua.
Nyt kysymykseni teille, jotka olette hieman kokeneempia tällaisessa asiassa.
Vaihtoehto 1 ajaa jatkamalla liitoksella puoliksi ja puoliksi kiinni ja pidentää pilaria 120:een, jollaiseksi uusi aita tulee.
Vaihtoehto 2 on leikata pilarit tasan perustan kanssa ja asentaa pilareiden jalat, perustukset on valettu vinosti, joten kiilaamista ja erilaisia oikaisuja tarvitaan, on erittäin vaikea saada se suoraksi, kokeilin juuri äsken eikä onnistunut.
Vaihtoehto 3 on rakentaa pieni laite, jotta voin vetää ylös pilarin ja perustan nelipyöräisellä, laskea muottiputki alas ja asentaa pilareiden kengät.
Minkä vaihtoehdon valitsisitte? Tuntuu hieman epävarmalta jatkaa pilaria, joka on ollut siellä yli 10 vuotta, vaihtoehto 2 tuntuu turhalta ja vaihtoehto 3 tuntuu erittäin työläältä? Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Kiitos etukäteen!
Hei hei - paras neuvoni, jonka voin antaa sinulle juuri nyt, on, että kuvat liitettynä kysymyksiin tässä foorumissa eivät koskaan ole väärin.
Esimerkiksi en ymmärrä ongelmaa stolpskorna kanssa. Tarkoitatko, että stolpskon reikä osuisi vanhan pylvään jäännöksiin, jotka on valettu betonijalustaan?
Esimerkiksi en ymmärrä ongelmaa stolpskorna kanssa. Tarkoitatko, että stolpskon reikä osuisi vanhan pylvään jäännöksiin, jotka on valettu betonijalustaan?
S fiar4387 sanoi:
S fiar4387 sanoi:Hei hei - paras neuvo, jonka voin antaa sinulle juuri nyt, on että kuvat eivät koskaan ole väärin liittää kysymyksiin tässä foorumissa.
Esimerkiksi en ymmärrä ongelmaa pylväskenkien kanssa. Tarkoitatko, että pylväskenkien reikä pitäisi sijoittaa vanhan, betoniin valetun pylvään jäänteisiin?[/QUOTE
Katsotaan, voiko pylväsjalka mahtua perustukseen, mutta betoni ei ole sileä, joten vaikka se shimattaisiin, luulen, että lopputulos ei tulisi hyvä kuitenkaanS fiar4387 sanoi:
Olen tietoinen siitä ongelmasta, että tolppakenkä tulisi vanhaan puutolppaan ja jos poraan sen sivuun, ei ole tilaaS fiar4387 sanoi:
Autoin kaveria repimään pois aitaa. Ensimmäinen möykky oli todella suuri ja olimme lopettaa homman. Kuitenkin kävi ilmi, että he olivat käyttäneet liikaa sementtiä, sillä jokainen seuraava möykky oli pienempi.