4 762 lukukertaa ·
27 vastausta
5k lukukertaa
27 vastausta
Uskallammeko panostaa tähän taloon?
Sivu 1 / 2
O te viisaat!
Olemme katsoneet taloa, josta olemme kiinnostuneita.... Rakennettu -75 betonilaatalle (ilman lattialämmitystä, ainoastaan kylpyhuoneessa, joka asennettiin muutama vuosi sitten). 1½ kerroksinen talo. Sijaitsee juuri rinteen alapuolella, mutta maa on kaivettu noin 4 metriä talon edessä, joten se ei tunnu luonnolliselta vedon pysäyttäjältä. Emme kuitenkaan tiedä mitään salaojituksesta.
Se on jo tarkastettu, ja raportissa sanotaan, että sivuvintillä on mikrobiologista kasvustoa. Voisiko olla hyvä tarkistaa ilmanvaihto ylhäällä ja järjestää ilmavirta? Sitten keittiössä oli vesivahinko 5 vuotta sitten, ja koska sitä ei ilmeisesti korjattu kunnolla, keittiö on kokonaan uusittava vakuutustapauksena, koska lattian alla on kosteutta. Keittiön vieressä on portaat, ja portaikon alla tarkastaja on mittannut kosteutta 85 %.
Me, jotka emme ole kovin asiantuntevia, mietimme, pitäisikö meidän olla huolissamme? Välittäjän mukaan vakuutusyhtiön pitäisi hoitaa kosteusvahingon korjaus, mutta emme silti voi olla miettimättä, onko syytä lisähuoleen. Mitä olemme lukeneet maanpäällisestä laatasta, joka tuli ensimmäisen kerran 70-luvulla, on, että se ei toiminut niin hyvin ja on usein kosteusvaurioitunut. Toinen asia, jonka olemme lukeneet, on, että jos muovimatto esimerkiksi irtoaa tai näyttää kuplia, se voi olla merkki kosteudesta betonilaatassa. Yhdessä huoneessa matto on kuplinut... Voi myös olla, ettei ole mitään...
Haluaisimme lisäksi sijoittaa hieman rahaa, koska lämmitys tapahtuu sähköisillä öljytäytteisillä pattereilla ja haluaisimme panostaa vedellä toimivaan järjestelmään. Se olisi hieman enemmän.
Mielipiteitä?
Olemme katsoneet taloa, josta olemme kiinnostuneita.... Rakennettu -75 betonilaatalle (ilman lattialämmitystä, ainoastaan kylpyhuoneessa, joka asennettiin muutama vuosi sitten). 1½ kerroksinen talo. Sijaitsee juuri rinteen alapuolella, mutta maa on kaivettu noin 4 metriä talon edessä, joten se ei tunnu luonnolliselta vedon pysäyttäjältä. Emme kuitenkaan tiedä mitään salaojituksesta.
Se on jo tarkastettu, ja raportissa sanotaan, että sivuvintillä on mikrobiologista kasvustoa. Voisiko olla hyvä tarkistaa ilmanvaihto ylhäällä ja järjestää ilmavirta? Sitten keittiössä oli vesivahinko 5 vuotta sitten, ja koska sitä ei ilmeisesti korjattu kunnolla, keittiö on kokonaan uusittava vakuutustapauksena, koska lattian alla on kosteutta. Keittiön vieressä on portaat, ja portaikon alla tarkastaja on mittannut kosteutta 85 %.
Me, jotka emme ole kovin asiantuntevia, mietimme, pitäisikö meidän olla huolissamme? Välittäjän mukaan vakuutusyhtiön pitäisi hoitaa kosteusvahingon korjaus, mutta emme silti voi olla miettimättä, onko syytä lisähuoleen. Mitä olemme lukeneet maanpäällisestä laatasta, joka tuli ensimmäisen kerran 70-luvulla, on, että se ei toiminut niin hyvin ja on usein kosteusvaurioitunut. Toinen asia, jonka olemme lukeneet, on, että jos muovimatto esimerkiksi irtoaa tai näyttää kuplia, se voi olla merkki kosteudesta betonilaatassa. Yhdessä huoneessa matto on kuplinut... Voi myös olla, ettei ole mitään...
Haluaisimme lisäksi sijoittaa hieman rahaa, koska lämmitys tapahtuu sähköisillä öljytäytteisillä pattereilla ja haluaisimme panostaa vedellä toimivaan järjestelmään. Se olisi hieman enemmän.
Mielipiteitä?
Näin näen sen maallikon näkökulmasta.
mikrobiell kasvu sivuvintillä: Jossain kohtaa lämpöä ja kosteaa ilmaa pääsee talostanne näihin vinttitiloihin. Todennäköisesti muovi ei ole tiivis ja siksi läpi pääsee lämmintä kosteaa ilmaa. Helpoin tapa ratkaista tämä on luoda alipaine talossa mekaanisen poistoilman avulla.
vesivahinko keittiössä: Aina on ikävää, kun on kosteusvaurioita, mutta hieno tilaisuus teille, jos voitte vaikuttaa lopputulokseen. Selvittäkää, miksi kosteusvaurio tapahtui ja miksei sitä korjattu täysin...
koskien portaita: Ei ehkä niin yllättävää, jos siellä on kosteutta, jos viereisessä huoneessa on ollut kosteusvaurio, jota ei ole korjattu. Kosteus on voinut levitä sinne, ja vakuutusyhtiön tulisi myös korjata se.
Mitä betonilaattaan tulee, olen kuullut, että kaikki betonilaatat, joissa ei ole lattialämmitystä, sisältävät kosteutta, joka nousee perustuksesta ylöspäin. Siksi muovia laitetaan ennen kuin puulattia asennetaan betonilaatan päälle. Lisäksi monilla on tuulettuva plaksonimatto lattioiden alla, jotta kosteus kulkisi ulos sitä kautta...
Kuitenkin 70-luvun taloissa on ongelma, joka on vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän puuttuminen. Se voi olla syy olla ostamatta taloa. Itse asun 70-luvun talossa sähköllä lämmittäen ja mietin usein, miten vesikiertoinen järjestelmä voisi toteuttaa, ja kun otetaan huomioon heikko eristys laatan alla, on lattialämmitys melkein poissuljettu...
- M
mikrobiell kasvu sivuvintillä: Jossain kohtaa lämpöä ja kosteaa ilmaa pääsee talostanne näihin vinttitiloihin. Todennäköisesti muovi ei ole tiivis ja siksi läpi pääsee lämmintä kosteaa ilmaa. Helpoin tapa ratkaista tämä on luoda alipaine talossa mekaanisen poistoilman avulla.
vesivahinko keittiössä: Aina on ikävää, kun on kosteusvaurioita, mutta hieno tilaisuus teille, jos voitte vaikuttaa lopputulokseen. Selvittäkää, miksi kosteusvaurio tapahtui ja miksei sitä korjattu täysin...
koskien portaita: Ei ehkä niin yllättävää, jos siellä on kosteutta, jos viereisessä huoneessa on ollut kosteusvaurio, jota ei ole korjattu. Kosteus on voinut levitä sinne, ja vakuutusyhtiön tulisi myös korjata se.
Mitä betonilaattaan tulee, olen kuullut, että kaikki betonilaatat, joissa ei ole lattialämmitystä, sisältävät kosteutta, joka nousee perustuksesta ylöspäin. Siksi muovia laitetaan ennen kuin puulattia asennetaan betonilaatan päälle. Lisäksi monilla on tuulettuva plaksonimatto lattioiden alla, jotta kosteus kulkisi ulos sitä kautta...
Kuitenkin 70-luvun taloissa on ongelma, joka on vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän puuttuminen. Se voi olla syy olla ostamatta taloa. Itse asun 70-luvun talossa sähköllä lämmittäen ja mietin usein, miten vesikiertoinen järjestelmä voisi toteuttaa, ja kun otetaan huomioon heikko eristys laatan alla, on lattialämmitys melkein poissuljettu...
- M
Kiitos viisaista sanoista.
Pidämme talon sijainnista, MUTTA se EI todellakaan ole halpa. Olimme yllättyneitä kunnosta, kun kävimme esittelyssä, koska hinta on noin 300'korkeampi kuin keskivertotalo alueellamme.
Nyt se on ollut myynnissä jo yli 3 kuukautta eikä ole myyty, joten ehkä voimme tinkiä hintaa hieman. Mutta epäilen, että hintaa voisi laskea 30%, mikä tekisi siitä meille mielenkiintoisemman.
Miten selvitetään, miten talo on rakennettu, jotta saisi tietää lattian ja laatan välisen muovin tilanteen? Pitääkö katsoa piirustuksia silloin? Entä salaojitus? Nykyinen omistaja ei ole sama kuin talon rakentaja, eikä välittäjä tiennyt paljoa, kun olimme esittelyssä. Eikä omistajalle voinut kysyä mitään, sillä hän ei ollut kotona esittelyn aikana.....
Pidämme talon sijainnista, MUTTA se EI todellakaan ole halpa. Olimme yllättyneitä kunnosta, kun kävimme esittelyssä, koska hinta on noin 300'korkeampi kuin keskivertotalo alueellamme.
Nyt se on ollut myynnissä jo yli 3 kuukautta eikä ole myyty, joten ehkä voimme tinkiä hintaa hieman. Mutta epäilen, että hintaa voisi laskea 30%, mikä tekisi siitä meille mielenkiintoisemman.
Miten selvitetään, miten talo on rakennettu, jotta saisi tietää lattian ja laatan välisen muovin tilanteen? Pitääkö katsoa piirustuksia silloin? Entä salaojitus? Nykyinen omistaja ei ole sama kuin talon rakentaja, eikä välittäjä tiennyt paljoa, kun olimme esittelyssä. Eikä omistajalle voinut kysyä mitään, sillä hän ei ollut kotona esittelyn aikana.....
Minusta viesti kuulostaa alusta alkaen hieman kuin pieni tukihakemus ajatukselle perua osto?
Luulen, että itse olisin ollut todella epävarma. Kosteus ja home voivat olla aika hankalia saada kuntoon, ja jos talossa on suora sähkölämmitys, se tarkoittaa, että täytyy investoida toiseen lämmitykseen, jos haluaa selvitä vähän edullisemmin tulevaisuudessa.
ONHAN olemassa niin monia hienoja, hyviä taloja, jotka eivät ehkä näytä kovin erikoisilta ensi silmäyksellä, mutta joista voi tulla loistavia!
ONHAN olemassa niin monia hienoja, hyviä taloja, jotka eivät ehkä näytä kovin erikoisilta ensi silmäyksellä, mutta joista voi tulla loistavia!
Jos on pienintäkään epäilystä, älä osta. Mutta jos on oikea taituri laittamaan ja korjaamaan ongelmia, jotka on mahdollista ratkaista, niin tämä voi olla löytö, kunhan huomauttaa puutteista ja tinkii kunnolla! Olen nähnyt useita taloja, joilla on täydellinen saneeraustarve, kaikissa mahdollisissa muodoissa. Joten talo, jota katsotte, ei ole millään tavalla ainutlaatuinen, vanhoissa taloissa on aina jotain korjattavaa. Katso meidän taloamme, joka on rakennettu vuonna 1957, ei ole tehty uudelleen salaojitusta, ei toki vuoda vettä sisään, mutta maali on kuplinut joistakin paikoista, emme tällä hetkellä näe sitä ongelmana, hoidamme ensin akuuteimmat ongelmat. Katto uusittiin noin 14 vuotta sitten, joten se kestää vielä pitkään. Julkisivua olemme nyt käsittelemässä, olemme purkaneet kaikki tiilet, ja nyt kirvesmiehet säätelevät, eristävät, kipsaavat jne. Oljytäytteiset patterit eivät ole suuri ongelma, jos tuntuu, että sähkölasku kasvaa, kannattaa investoida ilma/ilma -lämpöpumppuun, se säästää paljon! Mutta kuten sanottu, jos on epävarma, ÄLÄ OSTA! Se on minun neuvoni. Yritä selvittää mahdollisimman paljon tietoa, mielellään kustannukset ongelmien ratkaisemiseksi jne. Mitä voitte tehdä itse? Se pitää kustannukset huomattavasti alhaisina. Onnea! ! ! 
Viimeksi muokattu:
Se mikä tekee meidät epävarmoiksi, on se, että emme tiedä ollenkaan, kuinka laajaksi worst-case-scenario voi kehittyä. Miten voi etukäteen saada selville, kuinka suuret kustannukset EV voi olla edessä? Luin tarkastuspapereista, että "ostajalla on oikeus maksuttomaan puheluun tarkastajan kanssa tarkastuksen läpikäymiseksi". Mutta entä jos haluaa tietää ENNEN ostoa?
Talo huonossa kunnossa, silti kalliimpi kuin vastaavat talot samalla alueella. Kiinteistönvälittäjä alkaa puhua siitä, että kestää kauemmin löytää ostajia taloille ja korot nousevat. Ei kuulosta siltä, että tästä talosta tulee kiihkeä tarjouskilpailu.
Minä odottaisin rauhassa ja joko odottaisin, kunnes myyjä alentaa hintaa, koska he eivät saaneet sitä myytyä, tai odottaisin parempaa taloa halvemmalla rahalla.
Ellei se sitten ole juuri se talo ja paikka, jonka ehdottomasti haluatte, sellaiset tunteet maksavat rahaa.
Minä odottaisin rauhassa ja joko odottaisin, kunnes myyjä alentaa hintaa, koska he eivät saaneet sitä myytyä, tai odottaisin parempaa taloa halvemmalla rahalla.
Ellei se sitten ole juuri se talo ja paikka, jonka ehdottomasti haluatte, sellaiset tunteet maksavat rahaa.
Worst-case-scenario on luultavasti se, että kosteutta nousee jatkuvasti talon lattian läpi, ja silloin teidän tulisi asentaa tuuletettu plattonmatta (jos ette halua purkaa taloa 🙂) kaikkiin huoneisiin pohjakerroksessa. Tämä tarkoittaa lähes täydellistä uudistusta pohjakerroksessa, mutta plattonmatta ja uudet lattiat nostavat lattian korkeutta, ja jos teillä on epäonnea, täytyy ovet ja karmit mukauttaa, koska ne eivät sovi uuteen lattiaan.KayM76 sanoi:
Sen jälkeen teidän tulisi asentaa mekaaninen-poistoilma, jotta saatte ilmanvaihdon kuntoon talossa...
- M
Vaikka se ei olekaan huonossa kunnossa, ei ollenkaan. Jos ei olisi katsastusta, olisin ottanut sen heti. Se on raikas, näyttää täysin uudistetulta. Ja sijainti - kyllä, se on ehdottomasti se, mikä lisää paljon kiinnostustamme. Se sijaitsee kaupungin oikealla puolella ilman liian monta naapuria lähellä. Vieressä on yksi kunnan viheralueista, mikä tekee talosta houkuttelevan. Mutta tontti on pieni, vain 800 neliömetriä, mutta toisaalta emme ole suoraan sanottuna puutarhaihmisiä.
Miten on klinkkerien kanssa? Päästääkö ne kosteutta läpi? Jos laittaisi klinkkereitä suurimpaan osaan taloa, voisiko sillä välttyä siltä, että mahdollisesti ylöspäin nouseva maaperän ilma pysähtyy ja alkaa kasvaa? Osa talosta on jo tänään klinkkerillä päällystetty. Pitäisi varmaan selvittää, onko se nykyinen omistaja, joka on remontoinut ja asentanut lattiat, tarkoitan, täytyisihän hänen havaita, jos vanhat matot olivat huonossa kunnossa, kun ne revittiin pois?
Sitten nämä kaikki ovat vain omia teorioitamme. Ainoa mikä on vahvistettu, on kosteus keittiön lattian alla liittyen vesivuotoon 5 vuotta sitten ja että sivuullakolla on alkanut mikrobikasvu.
Miten on klinkkerien kanssa? Päästääkö ne kosteutta läpi? Jos laittaisi klinkkereitä suurimpaan osaan taloa, voisiko sillä välttyä siltä, että mahdollisesti ylöspäin nouseva maaperän ilma pysähtyy ja alkaa kasvaa? Osa talosta on jo tänään klinkkerillä päällystetty. Pitäisi varmaan selvittää, onko se nykyinen omistaja, joka on remontoinut ja asentanut lattiat, tarkoitan, täytyisihän hänen havaita, jos vanhat matot olivat huonossa kunnossa, kun ne revittiin pois?
Sitten nämä kaikki ovat vain omia teorioitamme. Ainoa mikä on vahvistettu, on kosteus keittiön lattian alla liittyen vesivuotoon 5 vuotta sitten ja että sivuullakolla on alkanut mikrobikasvu.
Hei. nyt puutun tähän myös.... Viimeinen viestisi saa minut ehdottomasti neuvomaan teitä olemaan ostamatta..
Vaikuttaa siltä, että keskitytte eniten sijaintiin.... Tällainen voi sokeuttaa muille yksityiskohdille, kuten esimerkiksi talon kunto.
Älä luule, että voit laittaa klinkkeriä pitämään maankosteuden loitolla,,,, silloin laasti ja sauma murtuvat ajan myötä.. Klinkkerit ovat parhaimmillaan ylhäältä tulevassa kosteudessa, jossa ei ole laastia..
kuten sanottu, neuvon teitä olemaan ostamatta tätä taloa, koska vaikutatte tarpeeksi asiantuntemattomilta (Anteeksi ilmaus) huolehtimaan talon puutteista... Vesi- ja kosteusvahingot ovat jotakin pahinta, mitä voi käsitellä, mutta jos kuitenkin ostatte talon, suosittelen ensin vaihtamaan lämmitysjärjestelmää, koska sähkön hinta on nykypäivänä todella kallis.
Vaikuttaa siltä, että keskitytte eniten sijaintiin.... Tällainen voi sokeuttaa muille yksityiskohdille, kuten esimerkiksi talon kunto.
Älä luule, että voit laittaa klinkkeriä pitämään maankosteuden loitolla,,,, silloin laasti ja sauma murtuvat ajan myötä.. Klinkkerit ovat parhaimmillaan ylhäältä tulevassa kosteudessa, jossa ei ole laastia..
kuten sanottu, neuvon teitä olemaan ostamatta tätä taloa, koska vaikutatte tarpeeksi asiantuntemattomilta (Anteeksi ilmaus) huolehtimaan talon puutteista... Vesi- ja kosteusvahingot ovat jotakin pahinta, mitä voi käsitellä, mutta jos kuitenkin ostatte talon, suosittelen ensin vaihtamaan lämmitysjärjestelmää, koska sähkön hinta on nykypäivänä todella kallis.
Jatka etsimistä sen sijaan! Kasvoin alueella, jossa kaikki talot oli rakennettu painekyllästetyllä alaohjauspuulla suoraan laatalle. Kaikki alueen talot joutuivat purkamaan lattiat ja korjaamaan ongelman. Isäni, joka on kirvesmies, teki tämän itse, mutta monien taloudellinen tilanne kiristyi huomattavasti ongelmasta päästäkseen.
Kysymys on, mikä tyyppi laatta on.
Onhan niitä kahta tyyppiä. Ensimmäinen on kylmät laatat, joissa eristys on päällä. Tämä rakenne pidetään nykyään riskirakenteena, vaikka se voi toimia erinomaisesti, jos se on oikein tehty. Uudempi tyyppi on sellainen, mitä tänään rakennetaan, eli eristys laatan alla ja betoni pysyy silloin lämpimänä. -75 aikana esiintyi ilmeisesti molempia tyyppejä, vaikka tyyppi 1 oli luultavasti edelleen yleisin. Jos se on tämän tyyppinen ja ette tunne olevanne kykeneväisiä korjaamaan ja kunnostamaan itse, siitä voi tulla todella kallista. Vaihtaa kaikki lattiat on riski, ja kosteus voi myös olla kulkenut seinissä.
Joten ainakin yksi perusteellinen tarkistus siitä, miten se on rakennettu, lisäksi kosteustarkistus ja mieluiten myös homekoira, sanoisin.
Onhan niitä kahta tyyppiä. Ensimmäinen on kylmät laatat, joissa eristys on päällä. Tämä rakenne pidetään nykyään riskirakenteena, vaikka se voi toimia erinomaisesti, jos se on oikein tehty. Uudempi tyyppi on sellainen, mitä tänään rakennetaan, eli eristys laatan alla ja betoni pysyy silloin lämpimänä. -75 aikana esiintyi ilmeisesti molempia tyyppejä, vaikka tyyppi 1 oli luultavasti edelleen yleisin. Jos se on tämän tyyppinen ja ette tunne olevanne kykeneväisiä korjaamaan ja kunnostamaan itse, siitä voi tulla todella kallista. Vaihtaa kaikki lattiat on riski, ja kosteus voi myös olla kulkenut seinissä.
Joten ainakin yksi perusteellinen tarkistus siitä, miten se on rakennettu, lisäksi kosteustarkistus ja mieluiten myös homekoira, sanoisin.
jos olisin sinun vaatteissasi, en ostaisi.
mutta, jos olet taitava snickare, silloin voi tarttua kaikkeen itse ja remontoida. muuten EI!!
70-luvun talot olivat rakennusbuumi, jolloin taloja vain pykättiin pystyyn, paljon huijaamista joka puolella.
älä osta 70-luvun taloja ollenkaan.
neuvoja!
terv.
snickar estwing
mutta, jos olet taitava snickare, silloin voi tarttua kaikkeen itse ja remontoida. muuten EI!!
70-luvun talot olivat rakennusbuumi, jolloin taloja vain pykättiin pystyyn, paljon huijaamista joka puolella.
älä osta 70-luvun taloja ollenkaan.
neuvoja!
terv.
snickar estwing
Emme vain tiedä mihin meidän pitäisi panostaa... Talo kellarilla - myös kosteuden riski ja kalliit salaojitukset seurauksena. Talo perustuslaatalle - monien mielestä riskirakenne, jossa kosteus- ja homeongelmat ovat arkipäivää. Talo betonilaatalle - ilmeisesti eri variantteja, joista toinen on hyvä kun taas toinen on katastrofaalinen.
Tietysti, emme ole rakentajia tai erityisen käteviä ihmisiä, mutta meidänkin pitäisi voida löytää jotain missä asua? En halua vuokrata loppuelämääni, vaan sijoittaisin mieluummin rahaa omistusasumiseen. Mitä ei itse osaa, sen voi varmasti palkata jonkun osaamaan. Olemme myös harkinneet rakentamista, mutta kustannukset ovat huomattavasti korkeammat ja korkojen noustessa olemme epävarmoja, onko se jotain, mihin haluamme panostaa. Asumme pienessä kunnassa, jossa investointi ei ehkä ole oikeutettu.
Onneksi foorumi on olemassa, jotta voi tuulettaa ajatuksia ja ideoita. Kiitos kaikille!
Tietysti, emme ole rakentajia tai erityisen käteviä ihmisiä, mutta meidänkin pitäisi voida löytää jotain missä asua? En halua vuokrata loppuelämääni, vaan sijoittaisin mieluummin rahaa omistusasumiseen. Mitä ei itse osaa, sen voi varmasti palkata jonkun osaamaan. Olemme myös harkinneet rakentamista, mutta kustannukset ovat huomattavasti korkeammat ja korkojen noustessa olemme epävarmoja, onko se jotain, mihin haluamme panostaa. Asumme pienessä kunnassa, jossa investointi ei ehkä ole oikeutettu.
Onneksi foorumi on olemassa, jotta voi tuulettaa ajatuksia ja ideoita. Kiitos kaikille!