Hei,

Muutimme muutama kuukausi sitten 70-luvun taloon, jossa on kellari, puuparrulattia ja tiiliverhoilu. Tällä hetkellä remontoimme 28 m2 kokoista huonetta kellarissa, jotta siitä tulisi vähemmän kellarimainen. Näin se näyttää (aukot vaihdetaan avattaviin ikkunoihin):

Päätavoitteemme on upottaa paksut kaapelit, jotka kulkevat seinien vieressä lampuille ja jakorasioille, ja myös upottaa päälle/pois-konsolit ja jakorasiat.

Ymmärtääkseni sähköasentajat eivät tee tätä työtä, vaan se on tehtävä valmiiksi, kun he tulevat paikalle, ja heidän tehtäviensä jälkeen meidän tulee täyttää uudelleen.

Katto näyttää olevan jonkinlaista puulevyä ja seinät ovat betonia, ja kysymys kuuluu, kuinka edetä ja mitä työkaluja pitää vuokrata?

Olen huomannut, että betoniseinissä on hieman halkeamia, joissa on valettu sähkökaapeleita, eikä olisi hauskaa, jos esimerkiksi jyrsimme päälle/pois-konsolia ja ovenkarmiin kuuluva osa halkeaisi.

Viimeksi muokattu:
Olen tehnyt sen ja tein sen kahdella eri tavalla. (i Betong) Toisessa paikassa käytin tavallista kulmahiomakonetta timanttiterällä. Kaksi uraa ja sitten pieni piikkauskone kapealla talttalla. Kulmahiomakone aiheutti kauheasti pölyä. Menetelmä kaksi oli parempi, vuokrasin betonijyrsijän (tyyppiä käsipyörösaha kahdella terällä) Siistimpi, vähemmän pölyä (liitin pölynimurin)

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Kiitos, betoniraivuri vaikuttaa oikealta ratkaisulta tässä tapauksessa. Miten sitten kattopaneelien kanssa, jotka ovat puuta, voiko tätä konetta käyttää myös siellä? Vai täytyykö keksiä jokin muu ratkaisu?

Miten teit kannattimille? Siihen pitäisi kai tulla pyöreät reiät, joihin asennetaan jonkinlainen kaapelinsisäänvienti?

tommib
Tarkoitatko dosia/laitteita, kun sanot konsoleita? Betoniseinään porataan reiät näille sopivan kokoisella betonireikäsahalla ja asetetaan spårdosa (tai muu vastaava dosa, mutta spårdosa on helpoin käyttää). Esim. tämä http://elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960 Keskustele sähköasentajan kanssa, mitä hän aikoo asentaa ja minkä kokoiset reiät sinun pitäisi tehdä. On yleensäkin hyvä puhua sähköasentajan kanssa ensin, jotta hän voi neuvoa, miten urat tehdään, muuten saatat työskennellä turhaan.

• Tykkään
hempularen ja 1 muu
  • Laddar…
Ja mistä olet saanut käsityksen, että sähkömiehet eivät itse jyrsisi/leikkaisi? Sähkömiehet tekevät yleensä kaiken "paskatyön" itse (toisin kuin esimerkiksi putkimiehet), eli jyrsivät ja poraavat ne reiät ja "urat" joita tarvitsevat.
Mutta jos teet kuten tommib kirjoittaa ja ensiksi puhut sähkömiehen kanssa, säästät varmasti sekä aikaa että rahaa, ainakin jos aiot jyrsiä itse.

• Tykkään
Neo111
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.