Hei ja Moi, kysymys tuulensuojasta ja ulkoverhouksesta ilman ponttia ja "väleillä", mikä on nyt muodissa.
Loma-asunto noin 80 m², Tukholman alue.
Aion maalata paneelin tummaksi/mustaksi ja haluan kestävän mustan taustan raon näkyviin.
Seinän läpileikkaus sisältä ulospäin:
* Kipsi, OSB, asennustilaa vaakasuuntainen 45 x 45 mm eristyksellä
* Höyrysulku koolauksessa 45 x 145, eristys ("vain" 190 mm eristys, tietoinen valinta)
* Tuulensuoja koolauksen ulkopuolella (musta)
* Pystysuuntainen rima ja sitten vaakasuuntainen naularima
Naulariman alle haluan (mustan) taustan eli suoraan paneelin alle, joka sitten tulee näkyviin paneelien välisessä raossa.
Mustaksi maalattu kovalevy tuntuu hankalalta ja kömpelöltä.
Ensiksi mietin, pitäisikö ottaa musta paksumpi suodatinkangas, joka kestää mahdollisimman hyvin mekaanisia vaurioita (esim. jos jotain työnnetään paneelien väliin,...)
Mutta suodatinkangas ei ehkä kestä UV:tä ja haalistuu ajan myötä?
Ajatukseni nyt on ottaa kestävä säänpitävä tuulensuoja suoraan paneelin taakse (ICOPALilla on yksi) ja sitten enemmän diffuusioavoin tuulensuoja eristystä vasten (koska minulla on reilu pystysuuntainen ilmanvaihto rimoituksen ansiosta).
Onko kenelläkään kokemuksia tai mielipiteitä tästä ratkaisusta, teknisesti käytännöllisesti?
Kiitollinen vastauksista.
/Sverker
En usko, että kannattaa alkaa riskeerata markkikankaalla.
Olisin tehnyt kuten Gintas tässä ketjussa.
Kiitos vastauksesta Lowe. Se kuva, jonka löysin kuvahaulla, oli juuri se kuva ketjussa, jonka linkitit... "lähellä ei lasketa" sanottiin ennen.
Käsittääkseni Gintas asetti icopal-kankaan latomusten päälle, eli suoraan paneelin taakse. Minulla ei ole betoniseinää, joten tarvitsen jotain, joka pitää eristyksen paikallaan. Joten tuuletukseni tapahtuisi "kahden tuulensuojan välissä", kuten joku muu kysyi ketjussa. Ajattelin, että voin laittaa "yksinkertaisemman" (enemmän diffuusioavoimen) tuulensuojan eristystä vasten, kun minulla on kestävämpi sateenpitävä tuulensuoja uloimpana. Se on suunnitelmani tällä hetkellä .