Hei, aion tehdä laajennuksen, joka merkittyjen sivujen mukaan tulee sijaitsemaan 5,5 metrin päässä ulkorakennuksestani, mikä tarkoittaa, että ulkoseinä on rakennettava paloluokalla EI30 tai EI60. Minulle on epäselvää, kumpi koskee liitetyssä taulukossa?

Koskeeko 0-8 m vai 5-7 m?

Täytyykö myös olemassa oleva ulkorakennus vuodelta 1974 muuttaa?

Ulkoseinä on yksinkertainen kehikko, jossa on 45x120-regelit (katso liitetty kuva) vaakasuoralla ulkoverhouksella. Miten se on muutettava, jotta se täyttää vaatimukset EI 60 tai EI 30?
 
  • Ulkoverhouksella varustetun rakennuksen 3D-malli, jossa on nuoli osoittamassa seinää, joka vaatii paloluokituksen EI30 tai EI60.
  • Taulukko etäisyydestä ja palosuojavaatimuksista pienrakennusten välillä. Näyttää eri EI-luokat eri etäisyyksillä 0-8 m.
  • Puunkehyksen kuva, jossa näkyy seinärunko mitoiltaan 4350 mm x 2270 mm, jaksoilla 555 mm ja yksi jakso 465 mm.
Rickard.
Onko ulkoseinä eristetty palamattomalla eristeellä ja sillä on jonkinlainen levy sisäpuolella, se täyttää EI30.
 
Rickard. Rickard. sanoi:
Onko ulkoseinä eristetty palamattomalla eristeellä ja onko sisäpuolella jonkinlainen levy, niin se täyttää EI30:n.
Sisäpuolelle on varmaankin tarkoitus laittaa jonkinlainen puupaneeli, joten ehkä pitää laittaa ensin 9 mm kipsi sisäpuolelle?
 
katson hiukan samoja asioita m laajennus lähellä autotallia (autotalli=lisärakennus, ei lisäasukastalo, koska siellä ei asuta). tulkitsen taulukkoa niin, että jos teet seinän EI60:ssä, niin sillä ei ole väliä, mitä toinen on, mutta ikkunat eivät ole sallittuja ja ovilla on vaatimuksia. Sinun tapauksessasi sinulla on 5-7 m ulkorakennukseen (epäselvää, onko k-asunto vai k-rakennus), jolloin lievennykset astuvat voimaan, mikä tarkoittaa, että saat olla luokittelemattomia ikkunoita tiettyyn kokoon asti eikä ovien tarvitse olla luokiteltuja. Tässä on merkitystä, onko ulkorakennuksesi asuminen vai ei, jos on, sinun on muutettava ulkorakennus EI30:een tai käytettävä 0-8m sääntöjä.
 
voi katsoa Svenskt Trä:n kotisivuilta, jossa on useita rakennusesimerkkejä siitä, miten voi rakentaa seiniä (ulkoseinät tai sisäseinät) eri EI-luokissa...
 
Rickard.
H Haz6909 sanoi:
Sisäpuolelle on varmaan tarkoitus laittaa jonkinlainen puupaneeli, joten ehkä pitää laittaa ensin 9 mm kipsi sisäpuolelle?
9mm on varmaankin ulkokipsi (vai mitä?) joten on varmaankin parempi käyttää tavallista kipsiä, tai puulevy käy myös hyvin ei3:lle.

Minulla ei ole aavistustakaan, miten puupaneelin laskeminen pitäisi tehdä, joten yksinkertaisinta minulle tyhmälle on vain laskea se nollaksi ja rakentaa sellaisella, jonka tiedän riittävän.
 
Minun tapauksessani minulla on >7 m autotalliin, ja ajattelen, että saan olla rajaton määrä ikkunapinta-alaa, luokittelemattomia ovia ja yhden seinän pitää olla EI60. Koska en tiedä, mikä luokitus autotallin seinällä on (oletan, että ei ole luokitusta), teen ulkoseinäni EI30-luokkaa tai paremmin ja näin kaikki on dandy...

edit EI 30 on ensimmäisessä lauseessa... anteeksi...
 
E el_palpo sanoi:
man kan kolla på Svenskt Träs hemsida, där finn en del konstruktionsexempel på hur man bygger väggar (ytter- eller inner-) i olika EI-klasser...
Jo,jag har sett det men en EI 60 vägg verkar bli väldigt mycket tjockare än en vanlig vägg , det boir osymmetriskt med amdra väggen så då måste kan göra den lika tjock …. kanske har missförstått
 
Rickard.
H Haz6909 sanoi:
Joo, olen nähnyt sen, mutta EI 60 -seinämä vaikuttaa olevan paljon paksumpi kuin tavallinen seinä, siitä tulee epäsymmetrinen muiden seinien kanssa, joten se täytyisi tehdä yhtä paksuksi... ehkä olen ymmärtänyt väärin.
Ymmärrän taulukon niin, että sinun ei tarvitse EI60:tä, ulkorakennus ei kai ole asuinrakennus?
 
Hei
Oletan, että tässä Träguiden-kuvassa näytetään 3 erilaista esimerkkiä siitä, kuinka saavutetaan EL30 joko käyttämällä GtA kipsiä, Plywood/OSB tai Spånskiva?
 
  • Taulukko, joka esittää seinärakenteiden vertailua palonkestävyysluokassa EL30. Esimerkkeinä käytetään GtA kipsiä, vaneria/OSB:ta ja lastulevyä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.