4 512 lukukertaa ·
5 vastausta
5k lukukertaa
5 vastausta
Ulkoportaat kellariin
Hei
Olen tehnyt uuden ovenreiän kellarin seinään ja aion nyt valaa portaat.
Portaat menevät 90° ulos talosta, joten tulee kaksi tukimuuria joiden väliin tulee askelmat.
Aloitanko portailla ja sitten seinillä vai ensin seinät ja sitten portaat?
Tuleeko portaiden ja seinien raudoittaa yhdessä vai pitäisikö niiden pystyä liikkumaan?
Fredrik
Olen tehnyt uuden ovenreiän kellarin seinään ja aion nyt valaa portaat.
Portaat menevät 90° ulos talosta, joten tulee kaksi tukimuuria joiden väliin tulee askelmat.
Aloitanko portailla ja sitten seinillä vai ensin seinät ja sitten portaat?
Tuleeko portaiden ja seinien raudoittaa yhdessä vai pitäisikö niiden pystyä liikkumaan?
Fredrik
Voi varmasti tehdä monella tavalla, mutta minä aloitin valamalla laatan, samalla upotin valurautaisen spygattin, joka avautuu talon salaojitukseen. Sitten muurasin leca-kivet tulevan portaiden kummallekin puolelle ja lopuksi valoin itse portaat, ne vahvistettiin pohjassa verkolla sekä taivutetulla verkolla askelmille ja tuettiin raudoitusraudalla sivuista. 
Tein tämän pari vuotta sitten ja silloin valoin ensin tason portaiden alapäähän (spygatt:in kanssa) ja rakensin sitten muotin ja raudoituksen sekä seinille että portaille. Sitten kaikki valettiin kerralla jäykällä betonilla (jotta betoni ei valuis ulos alimmilta askelmilta). Se toimi täydellisesti. (Portaissa on seitsemän askelmaa à 18 cm.)
Klikkaa tästä vastataksesi