11 217 lukukertaa ·
18 vastausta
11k lukukertaa
18 vastausta
Ulkopaneeli sisätiloissa
Sivu 1 / 2
Hei. Uusi foorumilla! Olen ajatellut asentaa erilevyistä ulkopaneelia vinokattoon sisätiloissa saadakseni aikaan hieman karkeaa ja vanhanaikaista ilmettä rakoineen, sahattuneen pinnan jne. Mietin nyt, onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi ottaa huomioon ennen kuin aloitan. Alla on ekokuitueristys, joka on kiinni muovilla ja pystysuoralla rimoituksella 30 cm välein. Olen vain ajatellut naulata laudat joka toiseen rimoitukseen, ylhäältä alas. Ostetaan pohjamaalattuja 22 mm levyjä. Joitakin ajatuksia, joita minulla on:
- Haluaisin mieluummin käyttää nauloja kuin ruuveja, mutta onko se riittävä, paneeli on 22 mm ja rimoitus myös, enkä halua naulata muoviin riman takana, joten naulat pidemmät kuin 45 ei toimi.
- Olen lukenut muun muassa täältä foorumilta, että tuulensuojapaperi on asennettu paneelin taakse. Onko se tarpeen? En halua, että muovi ja rimoitus näkyvät paneelin takaa, mutta tulevatko raot niin suuriksi?
Myös muut ajattelemisen arvoiset vinkit ovat tervetulleita!
- Haluaisin mieluummin käyttää nauloja kuin ruuveja, mutta onko se riittävä, paneeli on 22 mm ja rimoitus myös, enkä halua naulata muoviin riman takana, joten naulat pidemmät kuin 45 ei toimi.
- Olen lukenut muun muassa täältä foorumilta, että tuulensuojapaperi on asennettu paneelin taakse. Onko se tarpeen? En halua, että muovi ja rimoitus näkyvät paneelin takaa, mutta tulevatko raot niin suuriksi?
Myös muut ajattelemisen arvoiset vinkit ovat tervetulleita!
Niin kauan kuin se on puhdasta puuta, sen pitäisi periaatteessa sujua hyvin. On tärkeää muistaa akklimatisoida laudat ennen kuin ne naulataan kiinni. Toisin kuin massiivipuulattia, joka höylätään matalamman kosteuspitoisuuden aikana, ulkopaneeli on sahattu ja valmis korkeammalla kosteuspitoisuudella, ja siksi on suurempi riski, että ne käyristyvät - ja kutistuvat enemmän - kun ne sopeutuvat sisäilmastoon.
Jos asennat paneelin ennen kuin se on kuivunut, saat suuria (useita millimetrejä, riippuen siitä, miten leveitä laudat ovat) rakoja.
Samoin kuin massiivipuulattian asennuksessa, on huomioitava asennuksessa, että jokaisen laudan leveys muuttuu hieman vuodenaikojen mukaan, ehkä noin millimetrin 100 mm leveällä laudalla? Jotkut asettavat mustan alustan paneelin taakse, jotta se näyttäisi varjoilta raoissa. Läpinäkyvä muovi on melko tylsää katsottavaa, kysymys on, näetkö sen, jos se on 22 mm paneelin takana?
Mihin on naula kiinnitetty, ja miten sinulla voi olla pystysuora naula vinokattoon?
Jos asennat paneelin ennen kuin se on kuivunut, saat suuria (useita millimetrejä, riippuen siitä, miten leveitä laudat ovat) rakoja.
Samoin kuin massiivipuulattian asennuksessa, on huomioitava asennuksessa, että jokaisen laudan leveys muuttuu hieman vuodenaikojen mukaan, ehkä noin millimetrin 100 mm leveällä laudalla? Jotkut asettavat mustan alustan paneelin taakse, jotta se näyttäisi varjoilta raoissa. Läpinäkyvä muovi on melko tylsää katsottavaa, kysymys on, näetkö sen, jos se on 22 mm paneelin takana?
Mihin on naula kiinnitetty, ja miten sinulla voi olla pystysuora naula vinokattoon?
Kiitos vastauksestasi Microkatten! Lähet on kiinnitetty toiseen läheeseen, joka on vaakasuorassa ja kiinnitetty kattotuoleihin. Läheiden välissä on muovi pingotettuna. Kuulostaa järkevältä? Muovi on muuten valkoinen, ja onkin hyvä kysymys, näkyykö se. Miten tämän voisi oikeastaan tietää etukäteen? On turhaa työtä asentaa tuulensuojapaperi, jos sitä ei tarvita. Jos raot ovat niin leveitä kuin sanot, yksi vaihtoehto voisi olla käyttää pientä sivellintä siellä missä tarvitaan. Vaihtoehtoisesti voisi spraymaalata kaiken? Katso seuraava postaukseni väristä.Microkatten sanoi:Niin kauan kuin se on puhdasta puuta, sen pitäisi periaatteessa mennä hyvin. On hyvä muistaa akklimatisoida laudat ennen kuin ne naulataan paikoilleen. Toisin kuin massiivinen lattia, joka on varmaan höylätty alhaisemmalla kosteuspitoisuudella, ulkopaneelit sahataan ja viimeistellään korkeammalla kosteuspitoisuudella, ja siksi on suurempi riski, että ne vääntyvät - ja kutistuvat enemmän - kun ne sopeutuvat sisäilmastoon.
Jos laitat paneelin paikoilleen ennen kuin se on kuivunut, saat suuria rakoja (useita millimetrejä, riippuen siitä, kuinka leveitä laudat ovat).
Kuten massiivisen puulattian asentamisessa, tulisi myös huomioida asennuksessa, että jokaisen laudan leveys muuttuu hieman vuodenaikoina, ehkä millimetrin verran 100 mm leveälle laudalle? Jotkut asettavat mustan alusmateriaalin paneelin taakse, jotta se näyttäisi varjoilta raoissa. Läpikuultava muovi on melko tylsää nähdä, kysymys on, näetkö sen, jos se on 22 mm paneelin takana?
Mihin on lähet kiinnitetty ja miten saat pystysuoran lähet vinokattoon?
Muuten, kuinka kauan luulet, että lautojen täytyy akklimatisoitua? En välitä raosta, kuten sanottu, mutta en halua sen olevan yli 5 mm. Ajatuksena on käyttää leveyksiä jopa 195 mm.
Viimeksi muokattu:
Olen nyt saanut tiedon, että se on ulkoväriä, jota ei pitäisi käyttää sisätiloissa muun muassa homeenestoaineiden vuoksi. Nämä olivat ikäviä uutisia, sillä minulla ei ole oikein aikaa, halua tai tilaa seisoa ja maalata, kuivata ja säilyttää paljon 4.8m lautoja. Kuinka hankalaa on maalata jälkikäteen? Suositus maalata etukäteen, kun laitetaan ospontattua, perustuu ilmeisesti siihen, että on vaikeaa päästä lautojen väliin, ja silloin rakoihin, jotka myöhemmin muodostuvat, jää maalaamaton alue. Joku ehdotti ruiskumaalausta, voisiko se olla ratkaisu? Silloinhan pääsee rakoihin.mnemne sanoi:
On olemassa hienosahattua paneelia sisäkäyttöön, eikö se ole parempi vaihtoehto ja saat tasaisen pinnan, joka näyttää ulkopaneelilta? Sitä on saatavilla sekä käsittelemättömänä että valkovahattuna.
Ehkä kompromissi, mutta toimii taatusti.
Ehkä kompromissi, mutta toimii taatusti.
Ajatteletko tyyppiä Moelven rough? Se on todella kallis verrattuna, mutta kyllä, se on vaihtoehto. Ehkä on olemassa muitakin merkkejä. En kuitenkaan tiedä, minkä ongelmani se ratkaisisi. Väri ja kuivuminen, mutta siinä tapauksessa tekisin sen mieluummin itse kuin maksaisin 4 kertaa enemmän. Jos tiedät halvempia vaihtoehtoja, vinkkaa ihmeessä!
Haluan myös lisätä, että ensimmäinen syyni käyttää ospontat oli se, että halusin hieman leveämpiä lautoja, jotka eivät yleensä ole saatavilla pontattuna sisäpaneelina.
Haluan myös lisätä, että ensimmäinen syyni käyttää ospontat oli se, että halusin hieman leveämpiä lautoja, jotka eivät yleensä ole saatavilla pontattuna sisäpaneelina.
Viimeksi muokattu:
Mycket läkt där!mnemne sanoi:Tack för ditt svar Microkatten! Läkten är fäst i annan läkt som ligger vågrätt och är fäst i takstolarna. Mellan läktlagren sitter plasten uppspänd. Makes sense? Plasten är f.ö. vit och ja det är en bra fråga om det kommer synas. Hur ska man komma fram till det i förväg egentligen? Onödigt jobb att sätta upp vindpapp om det ej behövs. Om det blir så breda springor som du säger så är ju ett alternativ kanske att sticka in en liten pensel där det behövs. Alternativt att sprutmåla alltihop? Se min nästa post ang färg.
Förresten, hur länge tror du brädorna behöver acklimatiseras? Har ju inget emot springor som sagt men mer än 5 mm vill jag ju inte ha. Tänkt ha bredd upp till 195mm.
Du kan testa om plasten syns i springor t.ex. genom att sätta upp ett par brädor i en låda (för att få lite mörkt bakom) med plast 22 mm bakom dem.
Den här bloggen ger ganska bra info om rörelser i trä. Det sägs att breda plankgolv bör ligga löst inomhus ett år innan de fästes. Utan att veta så kan jag gissa att man bör låta utomhusbrädor ligga upp till ett par månader inomhus om det inte är alltför noga med springor o dyl. Man kan minska tiden genom att använda en vanlig avfuktare, vilket dock bör öka risken för snedställning. Man kan köpa en fuktmätare för någon tusenlapp för att kolla fukthalten allt eftersom.
Om man inte kan/vill måla brädorna innan uppsättning så kan man säkert penselmåla (obs, färg som andas, annrs riskerar du skador eftersom du har plast bakom!) efter uppsättning och sedan som du säger fylla i om/när omålade ytor syns under första året.
Ostin valkovahatun paneelin, jonka valmistaa http://www2.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/ leveydeltään 120 mm. Jos otat tavallista raakalevyä suurempina leveysinä, todennäköisyys on erittäin suuri, että saat kutistumishalkeamia, suurempia tai pienempiä, se on väistämätöntä.mnemne sanoi:Ajatteletko esimerkiksi Moelven roughia? Se on erittäin kallis verrattuna, mutta kyllä, se on vaihtoehto. Voi olla, että on olemassa muitakin merkkejä. En kuitenkaan tiedä, mikä huolistani se ratkaisisi. Väri ja kuivaus, mutta jos niin on, teen sen mieluummin itse kuin maksan nelinkertaisen hinnan. Jos tiedät edullisempia vaihtoehtoja, kerro ihmeessä!
Lisäksi haluan mainita, että käyttämisen syyni käyttämättömässä puussa oli, että halusin vähän leveämpiä lautoja, joita ei tavallisesti ole saatavilla pontatuissa sisäpaneeleissa.
Kiitos vinkeistä. Hmm olisin mielelläni tehnyt tämän nyt sen sijaan, että lykkäisin puoli vuotta, mutta joo... rakennusliikkeessä sanoivat, että 2-3 mm raot tulevat vähitellen, kun se kuivuu, ja sen kanssa voin elää (mielellään jopa), mutta en paljoa enempää. Mietin, uskallanko ottaa riskin ja laittaa sen heti kiinni....Microkatten sanoi:Paljon paikattu siellä!Ehkä sinun pitääkin ruuvata, 22 mm tuntuu pieneltä nauloilla kiinnittämiseen. Jos sinulla on jo pontti, voit aina kiinnittää kulmasta.
Voit testata näkyykö muovi raoissa esimerkiksi laittamalla pari lautoja laatikkoon (jotta olisi vähän pimeää takana) muovin kanssa 22 mm niiden takana.
Tämä blogi antaa melko hyvää tietoa puun liikkeistä. Sanotaan, että leveät lankkulattiat pitäisi pitää vapaana sisällä vuoden ajan ennen kiinnitystä. Ilman tarkempaa tietoa, voisin arvata, että ulkolautoja tulisi pitää pari kuukautta sisällä, jos raot jne. eivät ole liian tarkkoja. Aikaa voi lyhentää käyttämällä tavallista kosteudenpoistajaa, mikä kuitenkin saattaa lisätä vinoutumisen riskiä. Kosteusmittarin voi ostaa muutamalla tonnilla tarkistaakseen kosteuspitoisuuden toistuvasti.
Jos ei voi/halua maalata lautoja ennen kiinnittämistä, voi ne varmasti sivellä maalilla (huom! hengittävää maalia, muuten riskit vaurioille, kun sinulla on muovia takana!) kiinnittämisen jälkeen ja sitten kuten sanoit, täydentää jos/kai kun maalaamattomia pintoja näkyy ensimmäisen vuoden aikana.
Hieman ikävää ruuvien kanssa, mutta luulen että olet oikeassa, 195x22 laudat painavat jonkin verran ja ne pitäisi lisäksi asettaa alas niin sanotusti, joten ne tulisi kiinnittää huolellisesti.
Hmm okei, voisiko olla vaihtoehto ostaa lattialankkuja ehkä. Sillä ne eivät halkeile. Mikä onkaan ero?AndersS sanoi:
Minulla on ulkopaneeli eteisessä, ja se on maalattu kahdesti, joista viimeinen kerta maalattiin paneelin asentamisen jälkeen.
Ainoa ongelma, jonka kohtasin, oli että ne vääntyivät lattian kohdalla, koska en naulannut niitä sinne. Olen naulannut kaikki paneelit dyckert-nauloilla, jotta pienet päät piiloutuisivat sitten maalattaessa.
Pidin omani autotallissa noin 1 viikon ennen kuin naulasin ne ylös, ja tänään niiden välillä on 3-4mm rako.
Ainoa ongelma, jonka kohtasin, oli että ne vääntyivät lattian kohdalla, koska en naulannut niitä sinne. Olen naulannut kaikki paneelit dyckert-nauloilla, jotta pienet päät piiloutuisivat sitten maalattaessa.
Pidin omani autotallissa noin 1 viikon ennen kuin naulasin ne ylös, ja tänään niiden välillä on 3-4mm rako.
Unohdin mainita, että pituus vaikuttaa myös tulokseen siten, että 4-5 m aiheuttaa suurempia jännityksiä puutavaraan kuin esim. 2 m yhdessä valitsemasi leveyden kanssa, 120 tai 190 mm.