14 379 lukukertaa ·
21 vastausta
14k lukukertaa
21 vastausta
Ulkokipsilevy vai?
Sivu 1 / 2
Hei,
Olen suunnittelemassa laajennusta ja olen puhunut parin rakennusyrityksen kanssa rungon pystytyksestä ym.
Yksi yritys sanoi spontaanisti, "rungon pystytys, ulkoinen kipsilevy, katto ja huopa", kun taas seuraava yritys sanoo, että he eivät koskaan käytä ulkona kipsilevyä vaan asfaltilevyä sen sijaan, koska ulkona kipsilevyn katsotaan voivan aiheuttaa kosteusvaurioita...
Maallikkona, mitä minun pitäisi uskoa? Onko joku kuullut tästä jotain?
Terveisin Tobbe G
Olen suunnittelemassa laajennusta ja olen puhunut parin rakennusyrityksen kanssa rungon pystytyksestä ym.
Yksi yritys sanoi spontaanisti, "rungon pystytys, ulkoinen kipsilevy, katto ja huopa", kun taas seuraava yritys sanoo, että he eivät koskaan käytä ulkona kipsilevyä vaan asfaltilevyä sen sijaan, koska ulkona kipsilevyn katsotaan voivan aiheuttaa kosteusvaurioita...
Maallikkona, mitä minun pitäisi uskoa? Onko joku kuullut tästä jotain?
Terveisin Tobbe G
Olen kuullut, että suuremmilla rakennustyömailla on suuria ongelmia kipsin kanssa. On vaikeaa säilyttää niitä oikein, joten levyt vahingoittuvat kosteudesta jo ennen kuin ne ovat seinässä. Kun ne ovat lopulta talossa, ne pysyvät siellä niin kauan, että sade tuhoaa ne.
Ei siis oikeastaan vikaa levyissä, vaan pikemminkin virheellinen käsittely.
Aiotko käyttää puujulkisivua? Miksi et sitten käyttäisi tuulensuojaa ja jättäisi kipsin kokonaan pois? Jos käytät perinteistä eristettä etkä irtoeristettä seinissä, tuulensuojakangas (kuten Icopal Windy) on huomattavasti halvempaa kuin kipsi. Olen käyttänyt molempia talossani, koska luulin, että kipsi oli halvin. Täysin väärin, joten viimeinen julkisivu sai kankaan. Helpompi asentaa, halvempi.
Ei siis oikeastaan vikaa levyissä, vaan pikemminkin virheellinen käsittely.
Aiotko käyttää puujulkisivua? Miksi et sitten käyttäisi tuulensuojaa ja jättäisi kipsin kokonaan pois? Jos käytät perinteistä eristettä etkä irtoeristettä seinissä, tuulensuojakangas (kuten Icopal Windy) on huomattavasti halvempaa kuin kipsi. Olen käyttänyt molempia talossani, koska luulin, että kipsi oli halvin. Täysin väärin, joten viimeinen julkisivu sai kankaan. Helpompi asentaa, halvempi.
Hei,
JOS rahat riittävät, olemme ajatelleet rapata talon... Jos se osuus tulee liian kalliiksi, niin sitten laitetaan vaakalaudoitus sen sijaan...
Ystävällisin terveisin,
Tobbe G
JOS rahat riittävät, olemme ajatelleet rapata talon... Jos se osuus tulee liian kalliiksi, niin sitten laitetaan vaakalaudoitus sen sijaan...
Ystävällisin terveisin,
Tobbe G
Rakensin varastoni/autokatoksen kankaalla puusepän vinkkien mukaan, ja kun tehtyäni sen kerran ei ole muita vaihtoehtoja. Se kestää märäksi tulemisen kuinka paljon tahansa. Se haihduttaa kosteutta (tyyliin gore-tex) ja se kelpaa ulkokerrokseksi jopa vuodeksi.
Mutta kyllä se tuntuu jämäkämmältä
käyttää ulkokipsilevyä sen sijaan, että tuulensuojakangasta, ja lisäksi se täyttää eri tehtäviä. Ulkokipsilevy suojaa kosteudelta ja sillä on monissa tapauksissa rooli rakenteen kiertojäykkyydessä.
Käytin ulkogypsiä (Norgips) juuri siksi, että tiesin paneelin saattavan viivästyä, kuten se tietysti viivästyikin.....
Hankala asentaa ja tietysti kalliimpaa kuin kangas, mutta se tukee rakennetta huomattavasti
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygget/bygg_5.jpg
Kun naulaan paneelin paikalleen, vaihdan ulkogypsini uuteen johtuen pienistä mustista pilkuista paperissa, mutta kantavuudessa ei ole mitään vikaa. Viimeinen ulkogypsi on ollut paikoillaan syksystä 2003 lähtien, mikä on täysin uskomatonta ja on loistava todiste gypsin sääkestävyydestä! Toimittaja suosittelee kuitenkin vain pariksi kuukaudeksi suojaamatonta. Ei liene mikään uutinen, että suurtyömaat eivät selviä projekteistaan....
Hankala asentaa ja tietysti kalliimpaa kuin kangas, mutta se tukee rakennetta huomattavasti
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygget/bygg_5.jpg
Kun naulaan paneelin paikalleen, vaihdan ulkogypsini uuteen johtuen pienistä mustista pilkuista paperissa, mutta kantavuudessa ei ole mitään vikaa. Viimeinen ulkogypsi on ollut paikoillaan syksystä 2003 lähtien, mikä on täysin uskomatonta ja on loistava todiste gypsin sääkestävyydestä! Toimittaja suosittelee kuitenkin vain pariksi kuukaudeksi suojaamatonta. Ei liene mikään uutinen, että suurtyömaat eivät selviä projekteistaan....
Olen laajentanut ulkopuolisella kipsilevyllä. Se toimii hyvin. Fasadeni oli auki vain noin 1-2 kuukautta. Suunnittelen rakentaa uuden talon kokonaan tulevaisuudessa, mutta silloin todennäköisesti käytän asfaboard-levyä, koska epäilen, että sitä on helpompi käsitellä. En haluaisi käyttää tuulensuojaa, koska se heikentää leikkauslujuutta (vaikka käyttäisi ristiinnaulattuja nauhoja). Luulen ainakin niin.
Te puhutte jäykistä rakenteista - missä tavallisessa talossa tarvitaan lisälujuutta, jonka kipsi voisi lisätä rakenteeseen? Jos on puujulkisivu, siinä on kuitenkin naulausrimoitus ja paneeli, jotka lukitsevat rakenteen, ja sisäpuolella on luultavasti useita levykerroksia...
Ulkogipsillä ei ole, kuten sanot, lainkaan kiertojäykkyyttä, väittäisin, ei edes suuremmissa rakenteissa. Mahdollisesti lyhyen ajan se on hieman vakauttava... Mutta yleensä se varmistetaan ristikoolauksella...MathiasS sanoi:
"Låste" runkoni reikänauhalla rakennusajan aikana. Laitoin 145 pystysuoraan ja sitten 45 vaakasuoraan ja näiden kerrosten väliin asetettiin reikänauhat, jotka kiinnitettiin kaikkiin koolinkeihin, joiden läpi ne kulkivat diagonaalisesti.
Koskien levyjen kestävyyttä (ja muutamia muita MIELIPITEITÄ)
Haluaisin sanoa, että levyt ovat erittäin vaikeasti voitettavissa mitä tulee leikkauslujuuteen.
Sanoa, että rima, palkit ja julkisivu voivat korvata sen, on vain hölynpölyä. Jos sinulla on vain toisiinsa nähden suorassa kulmassa kiinnitetyt palkit, siitä voi helposti tulla vinoneliö. Kaikki naulat toimivat enemmän tai vähemmän saranoina (jäykkänä sellaisina). Vertaa tätä kolmioon saranamekanismilla, se ei voi kallistua. Ei myöskään nelikulmio levyllä tai vinotukirakenteella (muodostaa äärettömän monta tai 2 kolmiota). Katso vanhoja taloja, joissa on jopa lankkuseinä, palkit ja paneelit (ja mahdollisesti pehmeä lastulevy). Kuinka vinot nämä talot ovatkaan. Ja JOS uskotaan, että ne rakennettiin niin, miksi tapetit repeävät kulmista?
Onko kaikki lujuus tarpeen (vrt. naulalevyristikko)? Luultavasti ei, ainakaan yksikerroksisissa taloissa. Mutta kerrostaloissa se on luultavasti hyvä olla. Rakenteellisesti kerrostalot ovat usein "korttitalomaisia". Lujuutta ei ehkä tarvita. Mutta uskon, että naulalevyristikko/vinopalkit voivat hieman joustaa toisin kuin levyt, jotka tarjoavat jäykän rakenteen.
Sitten on aivan selvästi levyjen haittoja ja kankaan etuja. Paino, helppous asentaa, hinta esimerkiksi.
OMALLE osalleni uskon, että aion rakentaa kahdella kerroksella ja haluan käyttää levyjä, koska haluan ehdottomasti vähentää "joustamisen" riskiä talossa. Minulle on tärkeää, että kaikki on jäykkää eikä laskeudu tai jousta ajan myötä tai todellisissa myrskyissä.
Jos käyttäisin kangasta + naulalevyjä, asettaisin todennäköisesti ylös niin paljon ja huolellisesti, että olisi yhtä helppo asentaa levyt alusta alkaen
On muistettava, että kunnon myrsky voi painaa taloa erittäin voimakkaasti. Lisäksi talon pitää kestää turvallisesti sata vuotta. Kuka tietää, miltä ilmasto/tuuli näyttää silloin, kun ajatellaan, kuinka nopeasti sää vaikuttaa muuttuvan.
Haluaisin sanoa, että levyt ovat erittäin vaikeasti voitettavissa mitä tulee leikkauslujuuteen.
Sanoa, että rima, palkit ja julkisivu voivat korvata sen, on vain hölynpölyä. Jos sinulla on vain toisiinsa nähden suorassa kulmassa kiinnitetyt palkit, siitä voi helposti tulla vinoneliö. Kaikki naulat toimivat enemmän tai vähemmän saranoina (jäykkänä sellaisina). Vertaa tätä kolmioon saranamekanismilla, se ei voi kallistua. Ei myöskään nelikulmio levyllä tai vinotukirakenteella (muodostaa äärettömän monta tai 2 kolmiota). Katso vanhoja taloja, joissa on jopa lankkuseinä, palkit ja paneelit (ja mahdollisesti pehmeä lastulevy). Kuinka vinot nämä talot ovatkaan. Ja JOS uskotaan, että ne rakennettiin niin, miksi tapetit repeävät kulmista?
Onko kaikki lujuus tarpeen (vrt. naulalevyristikko)? Luultavasti ei, ainakaan yksikerroksisissa taloissa. Mutta kerrostaloissa se on luultavasti hyvä olla. Rakenteellisesti kerrostalot ovat usein "korttitalomaisia". Lujuutta ei ehkä tarvita. Mutta uskon, että naulalevyristikko/vinopalkit voivat hieman joustaa toisin kuin levyt, jotka tarjoavat jäykän rakenteen.
Sitten on aivan selvästi levyjen haittoja ja kankaan etuja. Paino, helppous asentaa, hinta esimerkiksi.
OMALLE osalleni uskon, että aion rakentaa kahdella kerroksella ja haluan käyttää levyjä, koska haluan ehdottomasti vähentää "joustamisen" riskiä talossa. Minulle on tärkeää, että kaikki on jäykkää eikä laskeudu tai jousta ajan myötä tai todellisissa myrskyissä.
Jos käyttäisin kangasta + naulalevyjä, asettaisin todennäköisesti ylös niin paljon ja huolellisesti, että olisi yhtä helppo asentaa levyt alusta alkaen
On muistettava, että kunnon myrsky voi painaa taloa erittäin voimakkaasti. Lisäksi talon pitää kestää turvallisesti sata vuotta. Kuka tietää, miltä ilmasto/tuuli näyttää silloin, kun ajatellaan, kuinka nopeasti sää vaikuttaa muuttuvan.
Ja, tuo tuulensuojakangas ei ole edes tuulenpitävä. Ainakaan ei Icopalin windy, joka on kuin t-paita kylmässä tuulessa. Pohjoistuuli ei pysähdy ennen kuin se saavuttaa höyrynsulun ...
Sitten samalla tuulensuojakankaalla on vaikeuksia pitää eristys irti ulkovuorauksesta, ainakaan jos taustalla on 45-millisiä.
Ei minulla ollut sillä mitään ongelmaa. Venytin kankaan kunnolla ja laitoin sitten 22 mm listat ulkopuolelle, ja se on yhä siinä mihin sen asetin. Tosin minulla oli parocs-kangas ja se oli sekä tuulen- että vedenpitävä. Käytin kangasta seininä osan rakennusajasta ja käytin tulevaa työpajaa sahahuoneena ja materiaalivarastona.
Minulla ei ollut ongelmia eristyksen kanssa. On helppo kiristää kangas naulojen avulla. Siihen, ettei se pidä Pohjoistuulta, voin elää - olen laittanut puupaneelin tuulensuojakankaan ulkopuolelle ja se vaimentaa osan tuulesta....perkele sanoi:Ja tuo tuulensuojakangas ei ole edes tuulenpitävä. Ainakaan Icopals windy, joka on kuin t-paita tuulessa. Pohjoistuuli ei hidastu ennen kuin se saavuttaa höyrynsulun ...Sitten samalla tuulensuojakankaalla on vaikeuksia pitää eristettä poissa ulkopaneelista, ainakin jos kankaan takana on 45-mm eristettä.