9 153 lukukertaa ·
11 vastausta
9k lukukertaa
11 vastausta
Ulko-kipsi
Yksi kaveri oli työmaapäällikkö eräällä teollisuusrakennuksella muutama vuosi sitten.
He olivat juuri saaneet kaikki ulkogepsilevyt paikalleen eräänä perjantaina, katto oli paikoillaan.
He jättivät työmaan viikonlopuksi, mutta sunnuntaina tuli ukkosmyrsky...
80 % kipsistä oli maassa maanantaina!
Ulkegepsi on "varmasti" vahvempaa nykyään?
He olivat juuri saaneet kaikki ulkogepsilevyt paikalleen eräänä perjantaina, katto oli paikoillaan.
He jättivät työmaan viikonlopuksi, mutta sunnuntaina tuli ukkosmyrsky...
80 % kipsistä oli maassa maanantaina!
Ulkegepsi on "varmasti" vahvempaa nykyään?
Minulla oli vain ulkokipsilevyt (kiinnitettynä liitoslistoilla) laajennusosassani 4-6 kuukauden ajan viime vuonna touko-/kesäkuusta syksyyn ilman ongelmia.
Ne liitokset, joihin minulla ei ollut listaa, ja kulmat, tiivistin rakennusmassalla.
Ulkokipsilevy vaaleni hieman värissään, mutta näyttää muuten selvinneen hyvin.
Asun Skånessa, jossa oli erittäin sateinen kesä viime vuonna.
Ne liitokset, joihin minulla ei ollut listaa, ja kulmat, tiivistin rakennusmassalla.
Ulkokipsilevy vaaleni hieman värissään, mutta näyttää muuten selvinneen hyvin.
Asun Skånessa, jossa oli erittäin sateinen kesä viime vuonna.
Minulla oli ulkolaastia pienemmässä laajennuksessa lokakuusta -07 noin kolme viikkoa sitten asti. Haalistunut, hieman vaurioitunut ja osittain mustahometta kasvanut. Mutta eiväthän ne alas olleet tulleet! Minä kylläkin revin omat pois ja laitoin tilalle paperia. Mutta se oli täydellinen talven yli ennen kuin paneeli tuli paikoilleen. Ja se oli kuiva ja siisti alla. Voin lisätä, että Tukholmassa satoi jonkin verran "talven" aikana.
Ulkogipsini (ja harvat) olivat paikallaan 4 kuukautta, ja paneeli on juuri asennettu. Tulisiko ne irti tuulessa?? Minun on vaikea kuvitella niin käyvän. Ehkä jos tulee myrsky ilman vertaa, kuka tietää.
Kuinka paljon sadetta ne kestävät, en osaa sanoa, mutta tarkoitus ei ole, että ne olisivat täysin ilman suojaa (kattoa), mutta jonkin verran sadetta ne kestävät varmasti. Pahvi voi hieman haalistua ja näyttää rumalta, mutta sillä on vähemmän merkitystä. Kipsi auttaa jäykistämään seiniä, joten mielestäni se on hyvä materiaali.
Kuinka paljon sadetta ne kestävät, en osaa sanoa, mutta tarkoitus ei ole, että ne olisivat täysin ilman suojaa (kattoa), mutta jonkin verran sadetta ne kestävät varmasti. Pahvi voi hieman haalistua ja näyttää rumalta, mutta sillä on vähemmän merkitystä. Kipsi auttaa jäykistämään seiniä, joten mielestäni se on hyvä materiaali.
Viimeksi muokattu:
Ok! Kiitos vastauksistanne!
Eli minun ei tarvitse suojata ulkokipsiä pressulla tai vastaavalla, jos ymmärsin teitä oikein.
Kipsi ei ole "avoinna" kovin pitkään, koska paneeli naulataan vähitellen ylös.
Hmm, sain jatkokysymyksen mieleeni.
Aion kyllästää/öljytä paneelin Tinova V:llä ennen asennusta. Onko siitä haittaa, jos siihen tulee vähän sadetta?
Siis kun se on kuivunut ja asennettu? Sittenhän me tietenkin maalaamme, kun sää sallii.....
Kiitos etukäteen!
Eli minun ei tarvitse suojata ulkokipsiä pressulla tai vastaavalla, jos ymmärsin teitä oikein.
Kipsi ei ole "avoinna" kovin pitkään, koska paneeli naulataan vähitellen ylös.
Hmm, sain jatkokysymyksen mieleeni.
Aion kyllästää/öljytä paneelin Tinova V:llä ennen asennusta. Onko siitä haittaa, jos siihen tulee vähän sadetta?
Siis kun se on kuivunut ja asennettu? Sittenhän me tietenkin maalaamme, kun sää sallii.....
Kiitos etukäteen!
Minun ulkogypsumini (Norgips) on ollut osassa taloa kiinni syksystä 03 ja ei näytä hauskalta kaukaa, MUTTA se on edelleen ehjä!!! Vaihdan sen tietenkin tänä kesänä, kun viimeinen paneeli laitetaan ylös...
katso norgips (www.norgips.se), gyproc (www.gyproc.se), danogips (www.danogips.se) sekä lafarge (www.lafarge.com). On olemassa erilaisia ulkokipsilaatuja - uusi pinkki norgipsistä(?) kestää kauan, jos ne asennetaan ohjeiden mukaan. Erityisen tärkeää lyhyillä reunoilla, joissa sadevesi pyrkii helposti tunkeutumaan paperiin.
Minerit on vielä jäykempi ja kestävämpi, mutta se on kalliimpaa, mutta toisin kuin kipsin vaihtoa tarvitsisi tehdä niin.....
Tarkoituksena ei ole, että kipsi vaihdetaan, joten en voi oikein hyväksyä sitä argumenttia. Se on kuitenkin totta, että se on jäykempi ja kestävämpi, mutta pirun paljon kalliimpi.
Klikkaa tästä vastataksesi