3 052 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
työpaja aumakatolla
Hei. Meillä on rakennussuunnitelmia ja olemme löytäneet talon, johon olemme ihastuneet. Tavoitteena on myös rakentaa noin 120 neliömetrin autotalli/työpaja. Talossa on valmatkatto, joten tuntuisi yhtenäisemmältä, jos myös työpajassa olisi sellainen. Ehkä tyhmä kysymys, mutta olen uusi tässä, onko mahdollista tehdä valmatkatto sinne? 120 neliömetriä ja noin 4,20 metriä korkeana.
Olen rakentanut Melby-garagen valmilla katolla. Valitsin juuri Melby-garagen, koska ne olivat ainoat, jotka löysin ja joilla oli valmat katot vakiosortimentissaan.
Melby-garagessa lähdetään liikkeelle vakioluvuudesta ja lisätään niin paljon kattotuoleja kuin halutaan, jotta saadaan haluttu pituus autotallille. Mutta leveyttä voi myös lisätä, jos haluaa. Valitsin 7,5x10 metriä.
Mutta yksi asia on tärkeää muistaa valmilla katoilla: pistekuorma on erittäin korkea valmilla kattotuoleilla, ts. sillä kattotuolella, jossa katto alkaa laskea lyhyellä sivulla. Tämä tarkoittaa, että ei voi käyttää reunuselementtejä korotetuilla reunoilla, jotka ovat hyviä nostamaan sokkelin lattiasta, koska ne eivät kestä niin korkeita pistekuormia. On olemassa vaihtoehto korotetulla reunalla olevista reunuselementeistä, joissa itse vahvistetaan ja täytetään korotettu reuna betonilla. Nämä ehkä kestävät pistekuorman. En muista tarkkaan... (ehkä ne olivat Jackson-elementtejä?).
Mutta voi aina muurata yhden kierroksen Leca-harkkoja itse, jos haluaa nostaa sokkelia hieman.
Mellby-garagesta: Valitse niiden esileikatut puutavaravaihtoehdot, koska ne tulevat 145 mm:n lankuilla. Älä valitse esivalmisteita, koska ne tulevat 90 mm:n lankuilla. 90 mm:n lankut ovat aivan liian "sienimäisiä", vaikka ne kestävyysaspektilla ovatkin OK. Seinät alkoivat pullistua tiilien asentamisen jälkeen. Opin tämän kantapään kautta
Melby-garagessa lähdetään liikkeelle vakioluvuudesta ja lisätään niin paljon kattotuoleja kuin halutaan, jotta saadaan haluttu pituus autotallille. Mutta leveyttä voi myös lisätä, jos haluaa. Valitsin 7,5x10 metriä.
Mutta yksi asia on tärkeää muistaa valmilla katoilla: pistekuorma on erittäin korkea valmilla kattotuoleilla, ts. sillä kattotuolella, jossa katto alkaa laskea lyhyellä sivulla. Tämä tarkoittaa, että ei voi käyttää reunuselementtejä korotetuilla reunoilla, jotka ovat hyviä nostamaan sokkelin lattiasta, koska ne eivät kestä niin korkeita pistekuormia. On olemassa vaihtoehto korotetulla reunalla olevista reunuselementeistä, joissa itse vahvistetaan ja täytetään korotettu reuna betonilla. Nämä ehkä kestävät pistekuorman. En muista tarkkaan... (ehkä ne olivat Jackson-elementtejä?).
Mutta voi aina muurata yhden kierroksen Leca-harkkoja itse, jos haluaa nostaa sokkelia hieman.
Mellby-garagesta: Valitse niiden esileikatut puutavaravaihtoehdot, koska ne tulevat 145 mm:n lankuilla. Älä valitse esivalmisteita, koska ne tulevat 90 mm:n lankuilla. 90 mm:n lankut ovat aivan liian "sienimäisiä", vaikka ne kestävyysaspektilla ovatkin OK. Seinät alkoivat pullistua tiilien asentamisen jälkeen. Opin tämän kantapään kautta
Minulla ei ole ongelmia lumen putoamisen kanssa portin eteen valmiskatoltani. Valmiskatot ovat yleensä 22 asteen kulmassa ja jos kaikki on kunnossa, lumi sulaa ennen kuin se liukuu alas. Mutta jos asuu kaukana pohjoisessa, ehkä lunta kertyy niin paljon, että se liukuu alas...pr95 sanoi:
Jos lisäksi rakentaa niin, että ulommat 2-3 tiiliriviä ovat pienemmässä kulmassa, niin lumi estyy tehokkaasti putoamasta alas. Lisäksi katto näyttää paljon kauniimmalta!
Mietin myös autotallin hankintaa, ja meillä on talossa pyramidikatto, joten se olisi selvästi tyylikkäin valinta myös autotallille.
Lumen suhteen se on (valitettavasti) melko harvinaista täällä, mutta muuten kai voi vain asentaa lumisuojan?
Aion tutustua Mellbygarage
Lumen suhteen se on (valitettavasti) melko harvinaista täällä, mutta muuten kai voi vain asentaa lumisuojan?
Aion tutustua Mellbygarage
Lumensuojilla on sekä etuja että haittoja. Etuna on tietenkin se, että ne estävät lunta putoamasta alas. Samalla ne voivat pitää lumen paikoillaan niin, että sitä kertyy paljon, joka sitten ei ehdi sulaa pois asteittain. Jos on huonoa onnea, suuri määrä lunta voi yhtäkkiä romahtaa alas, kun lumensuojat eivät kestä enää. Ja jos on todella huonoa onnea, lumensuojat saattavat tulla alas yhdessä lumen kanssa ja vahingoittaa kattoa ja kattopalkkeja. Juuri näin tapahtui veljelleni... Sen jälkeen hän poisti kaikki lumensuojansa, jotka oli asennettu, koska ne olivat vaatimuksena, jotta talo hyväksyttäisiin, kun se rakennettiin 10 vuotta sitten.mexitegel sanoi:
Se, että lumensuojat ovat vieläpä melko rumia, on toinen miinus
Paska katolla, joukko kattotiiliä uudessa autossa kirpaisee enemmän 
Riskit tällaisille lumimäärille täällä länsirannikolla ovat kuten sanottu enemmän tai vähemmän olemattomat. Lumi sulaa pois nopeasti lisäksi
Riskit tällaisille lumimäärille täällä länsirannikolla ovat kuten sanottu enemmän tai vähemmän olemattomat. Lumi sulaa pois nopeasti lisäksi
Klikkaa tästä vastataksesi