Olen juuri ostanut vuonna 1910 rakennetun talon Skånesta. Se on rapattu tiilitalo, jonka seinissä on 10 cm eristystä. Rakennettu suoraan maahan betonilaatan päälle. Talossa ei ole näkyviä venttiilejä, ei ulkopuolella eikä sisäpuolella. Talon yläkerrassa on avoin tila katonharjassa tuntemattomalla eristyksellä. Alakerrassa on suuri avotakka, johon on asennettu kamiina.
Taloa aiotaan remontoida ja haluan tehdä oikeat asiat oikeassa järjestyksessä.
Tällä hetkellä suurin ongelma on, että vetoa tuntuu niin monesta kohdasta. Kun avaan lattialaudan, puhaltaa sieltä raikas kylmä ilma lattialta. Keittiökaappien alla sokkelissa on reikä, josta vetää niin että ...
Raoissa ja kulmissa, joissa ei ole tiiviyttä eteisessä, vetää samoin. Vedon sanominen on ehkä aliarviointia. Puhaltamista on enemmän oikea sana.
Olen hieman huolissani siitä, että tiivistäisin sisältä, koska se saattaisi aiheuttaa kosteutta ja kondensaatiota. Onko tämä ajattelu oikein?
Samalla olen asentanut lämpöpumpun, joten nyt talossa on lämpöä, mutta ... ilman venttiilejä onko pelastus siinä, että talo ei ole tiivis. Samalla kun kylmä ilma vetää joka puolelta, VP puhaltaa sisään lämmintä ilmaa, joka kuitenkin pitäisi päästä jonnekin ulos ...
Mitä mieltä olisitte, onko vain odotettava, että lumi sulaa, jotta talo voidaan tarkastaa ulkoa, vai pitääkö minun avata venttiilejä heti ...
Lumen sulaminen voi kestää, sillä puutarha vetää puoleensa kaiken pyörivän lumen ja siellä on lunta 1,2 - 2,2 metriä, mikä on aivan kovaa eikä "lapioitavaa". Lumi seisoo korkeana julkisivua vasten puutarhan puolella.
Kuinka huono asia on, että julkisivun vasten on niin paljon lunta?

• Luminen maisema ikkunan läpi katsottuna, ikkuna huurussa. Yönäkymä, joka näyttää paksun lumikerroksen ja jääkiteitä ikkunassa.
  • Vau
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
Ensimmäiseksi, jos se on ollut paikallaan vuodesta 1910, ilmanvaihto toimii. Se, että venttiilejä ei ole, ei ole tietenkään sattumaa, se on suunniteltu niin. Olisin varovainen mitä muuttaisin, kun jokin on ilmeisesti toiminut yli 100 vuotta...🤔

• Tykkään
oveåfasa
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Ensinnäkin, jos se on seissyt vuodesta 1910, toimii ilmanvaihto. Että ei ole mitään venttiilejä, ei tietenkään ole mikään sattuma, se on suunniteltu niin. Olisin varovainen, mitä muuttaisin, kun jokin ilmeisesti on toiminut yli 100 vuotta...🤔
Tosin yli 100 vuotta sitten ei ollut sisäänrakennettua takkaa tai lämpöpumppua. Silloinen avotakka riitti varmasti tuulettamaan talon, mutta uudella putkella savupiipussa ja takka on tuo reitti nykyään enemmän tai vähemmän suljettu. Se veto, joka minulla on, viilentää lisäksi talon kunnolla, mikä näkyy sähkölaskussa.
Siksi kysymykseni... mutta ehkä olet oikeassa, että on normaalia, että lattianiskassa tuulee niin paljon kuin se tekee, en tiedä mutta pidän sitä kummallisena. Olen omistanut vanhoja taloja aiemminkin, mutta en ole koskaan kokenut sitä niin paljon.

• Tykkään
Allman
  • Laddar…
O oveåfasa sanoi:
joten VP lähettää sisään lämmintä ilmaa, joka on tarkoitus mennä ulos jostain ...
En usko, että sinulla on kovin ainutlaatuinen malli.
Lämpöpumppu imee ilmaa sisältä, lämmittää sen ja puhaltaa sen takaisin sisälle taloon. Ulkoilmaa ei puhalleta sisään.

• Tykkään
Svenno 55 ja 6 muuta
  • Laddar…
O oveåfasa sanoi:
onko vain odotettava, että lumet sulavat, jotta talon voi tarkistaa ulkoapäin, vai pitääkö minun avata venttiilit heti ...
Odota vain. Ongelmasi ei ole todennäköisesti ilmanvaihdon puute. Pikemminkin liikaa ilmanvaihtoa ja väärässä paikassa..

• Tykkään
sturnus ja 3 muuta
  • Laddar…
O oveåfasa sanoi:
Lumen puute voi kestää jonkin aikaa, koska puutarha vetää puoleensa kaiken pyörivän lumen ja minulla on 1,2–2,2 metrin lumi.
Onko sinulla 1 m lumi julkisivua vasten koko talon ympäri ja vieläkin vetoa lattian tasolla? Se oli kyllä hiukan erikoista. "Ennen" lumet lapioitiin perustuksen ympärille eristämään ja estämään vedon tuntemista.

• Tykkään
jukkan ja 3 muuta
  • Laddar…
O [old rusty] sanoi:
Uskon, että ei ole mitään mahdollisuutta, ellet omista todella uniikin mallin.
Lämpöpumppu imee ilmaa sisältä, lämmittää sen ja puhaltaa sen takaisin taloon. Ulkoilmaa ei puhalleta sisään.
😆 ei, sitä en usko minulla olevan, se on varmasti aika normaali. Mutta ilman venttiilejä olen huolissani siitä, että se karkottaa lämmön rakenteisiin, mitä ei varmasti ole hyvä. Minne lämpö muuten menee, mutta en ole todellakaan mikään asiantuntija. Haluan vain tietää ...

O [old rusty] sanoi:
Onko sinulla 1m lunta seinän vieressä koko talon ympäri ja silti vetoa lattian tasolla? Se oli kyllä aika erikoista. "Ennen" kolattiin lunta perustuksen ympärille eristämään ja välttämään vetoa.
Ok, sitä en tiennyt.
Ei minulla ole sitä koko talon ympäri, vaan vain kahdella sivulla ja muilla ehkä 3 dm.
Ehkä kannattaisi kolata sinnekin lisää?
😀

O oveåfasa sanoi:
😆 ei, en usko, että minulla on, se on varmaan aika normaali. Mutta ilman venttiilejä olen huolissani, että se työntää lämpöä rakenteeseen, mikä en ajattele olevan hyvää. Minne lämpö muuten menee, mutta en todellakaan ole asiantuntija. Haluan vain tietää...
Lämpö menee ehdottomasti seinien sisään, sitä ei voi välttää ja se ei ole vaarallista. Mutta se ei luo ylipainetta sisällä. Se olisi ollut huonoa.

Ei missään nimessä saa päästää kylmää ilmaa perustuksesta/palkistosta. Jos niin tapahtuu, se osoittaa, että se ei ole ilmatiivis ulkopuolelle.

Mutta, talo on seissyt vuodesta 1910, joten ei ole mitään akuuttia paniikkia. Odota kevääseen ja tutki talo sekä sen rakenne/toiminta. Ensin täytyy selvittää, mitä on, ennen kuin alkaa korjaamaan. Kun tietää, mitä on, voi alkaa miettiä tarpeita sekä priorisoida niitä.

Olisin kuitenkin tiivistänyt lattian vedolta tiivistämällä niin hyvin kuin mahdollista heti. Vaikka kuinka tiivistäisit, on melkein mahdotonta saada vanha vetoisa talo täysin tiiviiksi.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Meillä on 30-luvulta peräisin oleva talo, ja meillä lattiat alakerrassa tulivat jäätävän kylmiksi, kun talvella puhalsi edes vähäsen. Minulla oli aavistus, että eristys palkistossa ei ehkä ollut paras mahdollinen, joten aloitin kellarin sisäkaton purkamisen pois. Silloin saatoin todeta, että eristeenä oli vanha turve, joka oli painunut kasaan, jolloin oli syntynyt 3-5 cm ilmarako lattian alle, mistä veti kunnolla harvaan rakennetuista ulkoseinistä.

Vanha torvieristys lattian alla paljastettuna; puutteellinen eristys aiheuttaa kylmyyttä talvella.

Nyt olen asentanut lattialämmityksen alapuolelle ja eristänyt kunnolla, tuli iso ero. Seuraavana ovat keittiön ulkoseinät, jotka vaikuttavat olevan eristetty jonkinlaisella kartonkilevyllä.

• Tykkään
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa sanoi:
Suurin ongelma tällä hetkellä on, että vetää vähän liikaa sekä täällä että tuolla. Kun avaan lattialaudan, puhaltaa raikas kylmä ilma lattiasta. Keittiökaappien alla on kynnyslistassa reikä, josta vetää niin
On syy siihen, miksi vanhoissa taloissa oli ryijymattoja kaikkialla 😉
Ne auttoivat paljon talvella.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 2 muuta
  • Laddar…
J jhall sanoi:
Meillä on talo 30-luvulta ja meillä lattiat alakerrassa muuttuivat jääkylmiksi kun talvella tuuli vähääkään. Minulla oli aavistus, että eristys palkkien välissä ei ehkä ollut parhaassa kunnossa, joten aloitin kellarin sisäkaton poistamisen. Huomasin sitten, että eristys oli vanhaa turvetta, joka oli painunut kasaan niin, että lattian alle oli muodostunut 3-5cm ilmarako, josta vedettiin reippaasti harvojen ulkoseinien kautta.

[kuva]

Nyt olen laittanut lattialämmityksen alapuolelle ja eristänyt huolellisesti, ja ero oli suuri. Seuraavana vuorossa ovat keittiön ulkoseinät, jotka näyttävät olevan eristetty pahvilevyllä.
Olen miettinyt, että kun remontoin keittiötä, nostaisin lattian ja katsoisin miltä se näyttää ja tarvittaessa laittaisin uuden eristyksen.

Kuulostaa vähän oudolta, että nostat lattialautoja ja tulee vetoa, kun talo on rakennettu maanvaraisella laatalla. Kirjoitat, että ulkoseinät ovat rapattua tiiltä ja niissä on 10 cm eristettä. Minkälainen eristys on kyseessä ja missä kohtaa se on sijoitettu?

Kamina, käytetäänkö siinä sisäilmaa vai ulkoilmaa palamiseen? Jos käytetään sisäilmaa, se luo alipaineen, joka vetää ulkoilmaa sisään rakojen ja kolojen kautta.

• Tykkään
b8q
  • Laddar…
G gaffelriggad sanoi:
Takka, käyttääkö se sisäilmaa vai ulkoilmaa palamiseen. Jos se käyttää sisäilmaa, se aiheuttaa alipaineen, joka saa ulkoilman virtaamaan sisään rakojen ja aukkojen kautta.
Lisäksi tuo. Intissä Bodenissa opimme nopeasti, kuinka suuri lämpötilaero syntyi, kun otimme mukaan ylimääräisiä takkatorvia, joita laitettiin takan alta teltan kankaan alle, jotta takka käytti ulkoilmaa teltan sisäilman sijaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.