Hei!
Olemme tekemässä kattokorotusta/kerroksen lisäystä ja saimme äskettäin rakennuspiirustukset. Minulla ei ole lainkaan tietoa rakennuksesta, piirustuksista tai rakentamisesta, joten olen täysin ammattilaisten varassa.
Kuitenkin; Kun katson piirustuksia, minulle tulee tunne, että joko minä tai suunnittelija on unohtanut jotain. Luulin (ehkä tyhmästi), että rakennuspiirustus selittäisi periaatteessa katon rakenteen. Olemme olleet selkeitä siitä, että katolle tulee myös aurinkopaneeleja, mikä oletettavasti muodostaa suuren kuorman. Mutta kuinka tämä voi kestää? Lattia näyttää vankalta, mutta katto? Tyyliin viiden asteen kulmalla, 8 m jänneväli 45x195 C24 jaolla 1200...
Olenko ymmärtänyt kaiken väärin? Maalaisjärkeni sanoo, että tämä EI VOI ikinä kestää vai olenko aivan hakoteillä? Kiitollinen avusta!
Se on hyvin piirrettynä kattotuolit, joissa on 45x195 päällyslauta? Kuten se on piirretty, niiden tarvitsee vain kestää ≈1/3 jännevälin. Miten kattotuolien tulisi olla mitoitettuja, siitä niiden valmistajat ovat todella taitavia.
Onko katto-orret piirretty 45x195 yläpuolisilla? Kuten se on piirretty, niiden tarvitsee kestää vain 1/3 jännevälillä.
Eikö rakennepiirustuksen pitäisi sisältää katto-orret tai laskelmat? Mikä kantaa katto-orren? Kuten sanoin; minulle mikään tässä ei ole itsestäänselvää...
Kyllä se voi olla ajateltu niin ja vähän epäselvästi piirretty. Mutta siinä tapauksessa ei olisi pitänyt antaa puutavaran laatua, koska kattoristikoiden toimittaja määrittää sen. Entä lattiaregelit? Onko siellä seinää, jossa ei ole palkkia?
Eikö rakennepiirustuksen pitäisi sisältää kattotuolit tai laskelmat? Mikä tulee kantamaan kattotuolit? Kuten sanoin; Minulle mikään tässä ei ole itsestäänselvyys...
Ulkoseinät kantavat kattotuolit, tarkalleen miten se muotoillaan yleensä määräävät kattotuolin valmistajan omat rakennesuunnittelijat.
Näet koko kattotuolin piirroksessa, alaosa on piilossa eristyksessä mutta se on todennäköisesti vain ehdotus sille, miltä se voisi näyttää.
Jo det kan vara tänkt såoch lite otydlugt ritat. Men då borde inte virkeskvalitet angivits eftersom takstolsleverantören tar fram det. Golvreglarna då? Finns det en vägg där det inte finns en balk?
Ei, ei ole seinää, joten arvaan, että tarvitaan lisää palkkia. Ei ole kantavaa seinää HEA-palkin vastakkaisella puolella.
Ulkoseinät kantavat kattoristikoiden, tarkalleen miten se suunnitellaan, päättää tavallisesti kattoristikkojen valmistajan omat suunnittelijat.
Näet koko kattoristikon piirustuksessa, alatuki on piilossa eristeessä, mutta se on todennäköisesti vain ehdotus, miten se voi näyttää.
Ok! Ulkoseinät kantavat siis kaiken. Toisaalta tuntuu vähän oudolta olla kantava seinä talon keskellä ja vahvistaa HEA-palkilla, jos kuormana on vain vähän lattialankkua. Kuten sanottu; Yritän vain ymmärtää, miten asiat toimivat
Kattotuoli on paljon vahvempi kuin pelkät koolaukset. Lattiaan kohdistuva paino ei ole itse rakenne, vaan huonekalut ja ihmiset, jotka liikkuvat sen päällä, tuntuva joustavuus ei ole hyväksyttävää.
En ole asiantuntija tässä asiassa, mutta en ymmärrä, miten lattiarakenne voi toimia ilman enemmän kantavia seiniä/palkkeja alla.
Se on amatöörimäisesti tehty piirros. Olen täysin samaa mieltä @witten:n kanssa. Rakenne ei kestä, ei katto eikä uusi välipohja. Puuttuu höyrynsulkukalvot ja tuulensuoja on väärin sijoitettu. Vaarallinen koristeellisuutensa vuoksi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.