Hei, pahoittelut viivästyneistä vastauksista toistaiseksi.

Olen juuri vaihtanut vanhempaan taloon, joten en tunne sitä kovin hyvin enkä voi siten vastata, kuinka vetoisa se on tai mihin suuntaan ilma kulkee. Tämä talo lämmitetään maalämmöllä, mutta siinä on avotakka, jota käytetään talviaikaan, joten savupiippu lämpenee ainakin talvella. Yleisesti ottaen talo on huonosti eristetty ja ikkunat ovat alkuperäiset, joten sen pitäisi olla riittävä ilmanvaihdon näkökulmasta. Pesutuvassa ja kellarin kylpyhuoneessa on pax-tuulettimet, muuten ei ole aktiivista ilmanvaihtoa. Joka tapauksessa, asiaan liittyy, että sanomanne poistoilmakanavat olivat eterniittiä, joten olemme poistaneet ne ja korvaamme ne jollakin. Millä?

Savupiipussa on 9 piippua ulos savupiipusta, kaksi suurempaa nokista, jotka oletan olevan kytketty uuniin ja aiempaan öljy/hiilipannuun. Loput ovat suhteellisen 'puhtaita' ja mitä tähän mennessä olen nähnyt, ne menevät makuuhuoneisiin ja kylpyhuoneeseen.

50-luvun talossa on öljylämmitys (siellä ei ole usein ketään talviaikaan) ja siellä olen kokenut, että poistoilmakanavat kesällä (viileä ulkona) antavat korvausilmaa (olen myös tarkistanut pitämällä tulitikku ylhäällä), minkä vuoksi ajattelin, että se oli 'fiksu' ratkaisu korvausilmalle, kun ulkona on viileää, vähän kuin yöjäähdytys isommissa laitoksissa. Erityisesti koska näyttää siltä, että savupiipussa on sekä aukot sivulla että ylhäällä.

Pitkä vastaus, joka toivottavasti johtaa vastakysymyksiin ja vinkkeihin siitä, millä meidän pitäisi korvata eterniittikanavat. (Yrittäjä ehdotti muovisia spiraaliputkia (haluaisin mieluummin metalliset siinä tapauksessa))

Kiitos etukäteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.