4 555 lukukertaa ·
12 vastausta
5k lukukertaa
12 vastausta
Tulkita piirustus
Hei
Voiko joku auttaa minua tulkitsemaan, mitä piirustukseen/kuvaan liitettyyn ympyrään on merkitty?
Mitä tarkoittaa 45x195 T20 jokaisen kattotuolin väliin? Ymmärrän mitat, mutta en "jokaisen kattotuolin väliin".
Mitä tarkoittaa "tolppa seinässä"? Arvaan, että se on jonkinlainen vahvistus?
Entä nämä seinänauhaukset... 45x120 sivuttain ja sitten pystysuunnassa, mitä ne seinänauhat ovat? (Olen täysin noviisi rakennustekniikassa kuitenkin)
Taloni on rakennettu 1980 ja luulin, että koko talon runko koostuu 45x95 koolauksista. Mutta ehkä vain väliseinät ovat noilla mitoilla? Talon runko voi olla 45x120? Voin liittää lisää piirustuksia, jos niin halutaan.
Voiko joku auttaa minua tulkitsemaan, mitä piirustukseen/kuvaan liitettyyn ympyrään on merkitty?
Mitä tarkoittaa 45x195 T20 jokaisen kattotuolin väliin? Ymmärrän mitat, mutta en "jokaisen kattotuolin väliin".
Mitä tarkoittaa "tolppa seinässä"? Arvaan, että se on jonkinlainen vahvistus?
Entä nämä seinänauhaukset... 45x120 sivuttain ja sitten pystysuunnassa, mitä ne seinänauhat ovat? (Olen täysin noviisi rakennustekniikassa kuitenkin)
Taloni on rakennettu 1980 ja luulin, että koko talon runko koostuu 45x95 koolauksista. Mutta ehkä vain väliseinät ovat noilla mitoilla? Talon runko voi olla 45x120? Voin liittää lisää piirustuksia, jos niin halutaan.
Kattotuolit ovat 120 cm etäisyydellä toisistaan, joten etäisyyden pienentämiseksi 60 cm:iin on laitettu ylimääräinen palkki jokaisen kattotuolin väliin esimerkiksi sisäkaton kiinnittämistä varten.R roband915 sanoi:
45x95 on liian heikkoa kantavien osien rakentamiseen.
Det är hammarband och bärlina. Den på högkant (bärlina) tar upp vertikal last från takstolarna och den liggande (hammarband) tar upp horisontella krafter så inte väggarna trycks utåt.R roband915 sanoi:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband
Viimeksi muokattu:
On tärkeää, että sinulla on perustiedot, jos olet ainoa, joka rakentaa talon. Muuten suosittelen vahvasti ottamaan apua. Kiinnitysmenetelmä on esimerkki, joka on yhtä tärkeä kuin mitoitus, mutta harvoin kaikilla on tietoa siitä.
T20 on eräänlainen lujuusluokka (vanha); osta puutavaraluokassa c24, niin olet turvassa. Tolpat ovat yksinkertaisesti sen vuoksi, että ne ottavat vastaan liimapuupalkin voimat. 2 kpl 45x95 ruuvattu yhteen vs. 2 kpl 45x120 keskellä.
Kaikki ulkoseinät rakennetaan 45x120. Normaalisti 1 pystyasennettu 45x120 upotettuna ja 1 vaakasuuntautunut 45x120. Ikkunoiden ja ovien yläpuolelle asennetaan kaksi kappaletta.
T20 on eräänlainen lujuusluokka (vanha); osta puutavaraluokassa c24, niin olet turvassa. Tolpat ovat yksinkertaisesti sen vuoksi, että ne ottavat vastaan liimapuupalkin voimat. 2 kpl 45x95 ruuvattu yhteen vs. 2 kpl 45x120 keskellä.
Kaikki ulkoseinät rakennetaan 45x120. Normaalisti 1 pystyasennettu 45x120 upotettuna ja 1 vaakasuuntautunut 45x120. Ikkunoiden ja ovien yläpuolelle asennetaan kaksi kappaletta.
Voin melkein luvata kaikille, jotka lukevat tätä keskustelua, että en koskaan tule rakentamaan mitään taloa
Sen sijaan olen parempi piirtämään 3D:nä ja ajatukseni oli piirtää talo niin tarkasti kuin osaan, jotta oppisin samalla jotain siitä, miten talo rakennetaan. Tai ainakin miltä minun taloni näyttää. Kaikki apu on korvaamatonta, joten suuret kiitokset!
Yleensä ulkoseinät ovat paksumpia kuin sisäseinät, ja kun piirustuksessa on mainittu 45x120 matalana ja korkeana, niin todennäköisesti sinulla on 45x120 ulkoseinärunko. Olisi kuitenkin mahdollista, että ulkoseinissä olisi myös 45x95, koska talo on vanha.R roband915 sanoi:
Minun taloni on talviasuttava kesämökki vuodelta 1971 ja seinärungot ovat 56 mm, ja jännemitta (kahden pitkän sivun välinen etäisyys) on 6 m, joten ohuemmalla puutavaralla voi rakentaa, mutta tuskin kukaan sitä tänä päivänä tekee. En tiedä, onko se edes mahdollista, jos pitää täyttää kaikki energiatehokkuusvaatimukset jne.
Minun on hieman vaikea löytää suunnitelmista, miten lattia on rakennettu. Alakerran lattia (Se on kaksikerroksinen talo) ei varmaankaan ole suoraan betonilaatan päälle laitettu, ajattelen. Arvaan, että jonkinlaisilla pystysuorilla puilla säädetään ja sitten lisätään eristettä, jonka jälkeen lopetetaan sillä, mitä kutsutaan lattialastulevyksi (Lastulevy tyyppi?)?
Vai olenko minä se, joka ei osaa tulkita piirustusta taas?
Vai olenko minä se, joka ei osaa tulkita piirustusta taas?
Vaikea nähdä mitä lukee lattian kohdalla, mutta tulkitsen että betonilaatan ja lastulevyjen välillä on jotain, joka on 60 cm korkeaa. En kuitenkaan ole varma siitä.R roband915 sanoi:Minun on hieman vaikea löytää piirustuksista tietoa siitä, miten lattia on rakennettu. Ajattelen, että alakerran lattia (Se on kaksikerroksinen talo) ei varmaan ole suoraan betonilaatan päällä. Arvelen, että se on rakennettu pystysuorilla lankuilla johonkin tapaan ja sitten laitetaan eristys ja sen jälkeen viimeistellään niin kutsutulla golvspånilla (Lastulevy tyyppinen?).
Vai enkö osaa taas tulkita piirustusta?
Seinien osalta näyttäisi siltä, että siellä on runko 45x95 ja 45x70 ulkopuolella. Epäilen, että se on siirretyt seinärangat kylmäsiltojen vähentämiseksi
Katson puhelimesta, joten on vaikea sanoa, mutta mielestäni molemmat ovat pystysuuntaisia. Toivottavasti niitä ei ole yhdistetty toisiinsa, vaan ne ovat siirretty niin, että 70-reglat ovat cc 60 cm ja 95-reglat myös, mutta jos katsot seinää vasten, ne ovat esimerkiksi cc 30 cm, jolloin näet vuorotellen 70 ja vuorotellen 95.R roband915 sanoi:
Kunnioitukseni teitä kohtaan, jotka osaavat rakentaa, kasvaa vain suuremmaksi ja suuremmaksi. Taloni runko alkaa näyttää enemmän hieman jäsennellyltä plockepinniltä, joten meidän tulisi olla iloisia siitä, että se on vain 3D:ssä 
Onko pohjapuu ja palkki aina samankokoisia? Minun tapauksessani esim. vaikuttaa siltä, että minulla on runko, joka perustuu 45x95 ja 45x70, mutta samalla minulla on palkki, jonka koko on 45x120. Voiko tämä pitää paikkaansa?
Ja liitetyssä kuvassa minulla on kaksi palkkia (arviolta 45x120) päällekkäin (!). Tämä aukkojen ja ikkunoiden yläpuolella, oletan. Rakennetaanko näin?
Onko pohjapuu ja palkki aina samankokoisia? Minun tapauksessani esim. vaikuttaa siltä, että minulla on runko, joka perustuu 45x95 ja 45x70, mutta samalla minulla on palkki, jonka koko on 45x120. Voiko tämä pitää paikkaansa?
Ja liitetyssä kuvassa minulla on kaksi palkkia (arviolta 45x120) päällekkäin (!). Tämä aukkojen ja ikkunoiden yläpuolella, oletan. Rakennetaanko näin?
Kyllä, se näyttää vähän rakenteelliselta plockepinnilta, kunnes kaikki on valmistaR roband915 sanoi:

Nyt olen itsekouluuttettu harrastelija, mutta luulisin, että periaatteessa aina on samat mitat holkkilauta- ja vasaravyöt, jos se on rakennettu kuten talosi, koska se olisi helpompaa, jos koko runko on saman kokoinen samalla seinän osalla.R roband915 sanoi:
Tällä piirustuksella näyttää siltä, että sinulla on 45x70+45x120 seinissä, kun taas edellinen piirustus näytti 45x70+45x95 seinissä sekoittaaksesi vielä enemmän.
Yksi piirustus on vuodelta -77 ja toinen vuodelta -80, joten minulla on neljä arvuutusta riippuen siitä, rakennettiinko kaikki samaan aikaan ja onko se yksi- vai kaksikerroksinen talo.
Vaihtoehto 1. Vuoden -77 piirustus on ennakkopäätös tai vastaava, mutta taloa ei rakennettu ennen vuotta -80 ja silloin heillä oli ollut aikaa muuttaa joitakin talon osia
Vaihtoehto 2. Alakerta rakennettiin -77 ja yläkerta rakennettiin -80. Sitten alakerta on voitu rakentaa 45x70+45x95 ja yläkerta rakennettiin 45x70+45x120, koska se luultavasti lepää osittain vanhojen kattoristikoiden päällä.
Vaihtoehto 3. Ensimmäinen osa talosta rakennettiin -77 45x70+45x95 seinillä ja sitten taloa laajennettiin -80 45x70+45x120 seinillä
Vaihtoehto 4. Eri seinät talossa on rakennettu eri paksuisiksi niin, että ulkoseinä voi olla 45x70+45x95, kun taas toinen on 45x70+45x120. Arvelisin, että pitkillä seinillä, joihin kattoristikot nojautuvat, tulisi olla 45x70+45x120 ja loput 45x70+45x95
Olen rakentanut vain "autotallini" ja siinä en ole tehnyt sitä, mutta sen sijaan minulla on upotettu kantopalkki vasaravyön alla kattoristikoiden painon paremman jakautumisen edistämiseksi koko seinälle. Autotallini on lisäksi eristämätön peltikatolla, joten se muistuttaa enemmän latoa rakennustavastaan. Mutta jos rakennetaan suurempia ja raskaampia rakenteita, ei minua yllättäisi, jos on kaksi palkkia pystyssä päällekkäin ovien ja ikkunoiden päällä, koska silloin on kyse aivan eri kuormista kuin minun tapauksessani.R roband915 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi