Minulla on piirustus (katso 2 kuvaa), jota tarvitsen apua tulkitsemisessa.
Tänään minulla on sisäkatto, jossa on kipsilevyt, jotka on naulattu jonkinlaiseen verhoukseen (oikea sana?) cc300:lla.
Ajattelin laskea (alentaa) sisäkattoa ja ajattelin, että on parasta löytää kattokannattimet kiinnitystä varten, jotta uusi sisäkattoni ei vaarannu putoamaan.
Katto on matalasti kalteva "tasakatto".
Mutta en oikein ymmärrä miltä "leikkaustukipalkki" näyttää todellisuudessa.
Kuten minä tulkitsen:
Jos katson suoraan ylös sisäkattoani, minun pitäisi siis nähdä 2 kpl koolinkeja, joiden välissä on vanerilevy "lähimpänä päätäni" juuri kipsilevyn takana.
Vanerilevy menee sitten suoraan ylös seuraavaan pariin koolinkia ja voisi ehkä sanoa, että se toimii jakajana jokaisen kattokannattimen välillä?
Kun katson kuvaa, jossa on merkitty "leikkaustukipalkki", se sanoo 2 kpl 45x95mm + 2 kpl 7mm. Mutta yhteensä 51?
Tämän vieressä on "leikkauspalkki A", jota en valitettavasti saanut mukaan kuvaan huomaan nyt.
Se ilmoittaa 3x22mm + 4 kpl 7mm ja yhteensä 94, mikä pitää paikkansa, joten epäilen, että "leikkaustukipalkki" on väärin merkitty.
Lyhyesti, olenko "oikeassa" siinä, miltä se näyttää, jos katson suoraan "ylös" ja että siellä järkevästi pitäisi olla 2 kpl koolinkeja, joihin voin kiinnittää uuden kattoni?
Lyhyt ehkä tarpeeton tieto:
Aion kiinnittää 3 kpl 45x145 kattokannattimiin (pitkittäin), joihin sitten kiinnitän 11 kpl 45x45 koolinkeja "poikittain".
Eristys tulee kaikkiin kulmiin ja ei oikeastaan paljon painoa lukuun ottamatta hieman MDF:ää muutamissa hyvin valituissa paikoissa. Loput tulee olemaan kangasta, joka peittää katon.
Ehkä minun pitäisi vain jättää leveät koolingit pois ja kiinnittää 45x45 koolingit seiniin ja sitten olla kiinnityskohta katossa teräsnauhoilla tai mikä se nyt onkaan.
Vinkkejä?
Kattotuolit ovat eräänlaisia I-palkkeja, joiden siltakorkeus vaihtelee 300 ja 440 mm välillä luoden hieman kaatoa katolle. Se, mitä kutsutaan palkiksi, on samankaltainen mutta hieman vahvempi rakenne, joka todennäköisesti toimii kantavavana poikittain jossain. Kattotuolit ja palkit on asennettu pystyasentoon, muuten niillä ei ole paljon kantokykyä.
On ihan hyvä kiinnittää puuta kattotuolien alapuolelle. Olen kuitenkin hieman epävarma kattorakenteestasi. 45x45 puutavaralla ei voi olla kovin suuria etäisyyksiä kiinnityspisteiden välillä, vaikka ne olisivat vain kevyesti kuormitettuja. Ylipäätään ei ole suositeltavaa käyttää neliömäistä poikkileikkausta vaakasuorissa kantavissa rakenteissa. Materiaalia hyödynnetään paremmin, jos se on kapeampi ja korkeampi. Tee mitoitettu periaatepiirustus siitä, miten ajattelet alakattoa, niin voit saada konkreettisempaa apua.
Sitä vastoin olen hieman epäröivä kattorakenteesi suhteen. 45x45 puuta ei voi olla kovin suuria etäisyyksiä kiinnityspisteiden välillä, vaikka ne olisivatkin vain lievästi kuormitettuja. Yleisesti ottaen ei ole suositeltavaa käyttää neliön muotoista poikkileikkausta vaakasuorissa kantorakenteissa. Materiaali hyödynnetään paremmin, jos se on kapeampi ja korkeampi. Tee mitoitettu periaatekuva siitä, miten ajattelet kattorakenteen, jotta voit saada konkreettisempaa apua.
Kiitos vastauksesta!
Tein karkean luonnoksen. Syynä 45x45 palkkeihin on juuri se, että ainoa paino, jonka haluan ripustaa, on 3 MDF-nauhaa (noin 20x200x 5900mm) sekä 1 MDF-levy, johon tulee laatikko projektorille. Seinän/katon reunoilla tulee olemaan eristys (190x400x5900 eli seinää pitkin).
Sen tulisi mieluiten olla mahdollisimman avoin, sillä riippuen huoneen akustiikasta (bioteatterihuone), haluan pystyä asentamaan difuusoreita tai enemmän vaimennusta. Kaikki peitetään kankaalla. Eli, itse kantorakenteeseen ripustetaan (kiinnitetään) erittäin kevyitä tuotteita. Jos tarvitaan jotain enemmän, kiinnitän sen kattopalkkeihin useammilla kiinnityspisteillä.
Edit: Ajattelin käyttää 3 kantavaa palkkia (45x145) ja 11 toissijaista (45x45) rimat siten, että se on CC 60 cm
En ole ehdottomasti mikään ammattilainen, joten kaikki palaute on toivottavaa!
Se, mikä on mielenkiintoista, on sekä kiinnityspisteiden välinen etäisyys 45x45-koolaustukillesi että se, miten niitä kuormitetaan ja missä. Ei tarvita paljoa, jotta 45x45-koolaustukit alkavat roikkua kiinnityspisteiden välillä.
Se, mikä on mielenkiintoista, on osittain etäisyys kiinnityspisteiden välillä 45x45 palkeille, osittain miten ne kuormittuvat ja missä. Ei vaadi paljon, että 45x45 palkit alkavat notkua kiinnityspisteiden välillä.
Ymmärrän.
Koska kattopalkit kulkevat joka 1,2 m, kiinnityspisteet 45x145 ovat pitkin seinää. Sitten se jakautuu huoneen leveyden mukaan.
Tällä hetkellä siellä on jonkinlainen lankku (glespanel?) cc300 poikittaisilla kattoparruilla, joihin kipsilevyt on kiinnitetty. Voisin kiinnittää 45x45 palkit näihin käyttämällä asennusteippiä tai jotain kulmaraudaa "välitykselle", jos se nyt on oikea termi. Ajattelin, että 45x45 palkit toimisivat jäykempinä kuin esimerkiksi 28x70 glespanel.
Mutta ehkä minun pitäisi pienentää 45 palkkien cc-etäisyyttä 450:een. Sitten sen pitäisi olla melko kestävä eikä notkua ollenkaan, jos tulevaisuudessa päätän asentaa enemmän MDF:ää tai kipsilevyä.
Ei ole c/c-etäisyys 45x45 rimojen välillä, joka on mielenkiintoinen, vaan etäisyys niiden kiinnityspisteiden välillä. 28x70, joka on asetettu pystyasentoon ja sisältää yhtä paljon materiaalia kuin 45x45, on huomattavasti jäykempi taipumiselle. 45x45, joka ottaa vastaan jopa pienen kuorman, on 1,2 metriä kiinnityspisteiden välillä liian pitkä. Ajan myötä siitä voi tulla selkeästi aaltoileva, erityisesti jos se on huonolaatuista puutavaraa (mikä suurin osa 45x45:sta on).
Ei ole 45x45 koolinkien c/c-väli, joka on kiinnostava, vaan niiden kiinnityspisteiden välinen välimatka. 28x70, joka asetetaan pystyasentoon ja joka sisältää yhtä paljon materiaalia kuin 45x45 on huomattavasti jäykempi taipumista vastaan. 45x45, joka ottaa vastaan edes pienen kuorman, 1,2 metrin väli kiinnityspisteiden välillä on liian pitkä. Ajan myötä se voi tulla selvästi aaltoilevaksi, erityisesti jos se on huonolaatuista puutavaraa (mikä useimmat 45x45 ovat).
Onko sinulla ehdotusta mitä minun pitäisi tehdä?
Haluaisin mieluiten puukoolinkeja.
Ehkä vaihdan primäärikoolinkeja 45x120:ksi ja sitten sekundääriset 45x70:ksi. Molemmat pystyasennossa. Ja samalla ehkä lisään yhden primäärikoolingin lisää tukipisteiksi.