Hei kaikille. Suunnittelen toimistoa kellarin varastoon. Nykyisessä tilanteessa näyttää siltä, että kaikki seinät on maalattu joskus muinoin jollakin muovimaalilla. Ulkoseinä näyttää saaneen kosteutta ennen kuin se salaojitettiin, minkä vuoksi, kun naputtaa seinää, se kuulostaa ontolta ja alhaalta irtoaa suuria paloja rappausta. Katso liitetty kuva

Kysymykseni siis ovat:
Kuinka edetä, kun rappaa seinät?
Onko tämä asia, jonka kotinikkari voi itse ratkaista?
Mitä tuotteita tulisi käyttää?
Miten toimia muiden seinien kanssa, jotka on maalattu samalla muovimaalilla? Hiekkapuhalletaanko ne?

• Seinän alaosa, josta irtoaa suuria laastikappaleita, vihreä muovimaalikerros ja paljas betoni alla, metallipöydän jalka vieressä.
Todennäköisesti tämä on kalkkilaasti. Se muuttuu huokoiseksi ajan myötä, erityisesti siellä missä on kosteutta. Kuvasta ei tietenkään paljastu, onko se kostea vai ei, mutta mielestäni se näyttää melko normaalilta. Tämä on yleistä kellarin seinän alaosassa. Erityisesti siellä missä lattiat on maalattu. Silloin kosteus pakotetaan ylös sinne, missä seinä kohtaa lattian. Valitettavasti voi olla, että on muita paikkoja, joissa on "bom". Sen kuulee melko selvästi, jos koputtaa kevyesti seinään. Se kuulostaa ontolta verrattuna siihen, missä rappaus pysyy hyvin. Valitettavasti ei ole suoria oikoteitä, ja sinulla on pölyinen työ edessäsi. Sinun täytyy koputtaa pois ne paikat, joissa rappaus on löysää, ja rapata uudelleen. Ja kalkkilaasti pölyää kuin f*n. Voin sanoa, että minulla on TÄSMÄLLEEN sama ongelma. Olemme samassa veneessä, jos se yhtään lohduttaa. Yritin hioa pois maalin - ei onnistunut. Sitten koitin lämpöpistoolia, mutta se ei myöskään toiminut. En ole kuitenkaan kokeillut kaasua. Ainoa vaihtoehto oli vain raaputtaa pois se roska. Ja hitto vieköön, kuinka likainen olin. Jos päätät poistaa kaiken rappauksen, niin ainakin minä en voi suositella kalkkirappauksen laittamista uudelleen kuten itse tein ajattelematta asiaa. Nyt vaimollani on nimittäin halu saada laattaa seinälle. Käytä sen sijaan sementtipohjaista laastia. Silloin voit esimerkiksi laatoittaa suoraan ilman, että tarvitsee miettiä kestääkö se vai ei. Sitten VAIKUTTAA siltä, että tietotaso sekä laatoittajien että täällä foorumilla on melko alhainen JUURI kalkkilaastin suhteen. Olen ollut yhteydessä useisiin laatoituksen ammattilaisiin ja saan vain lisää ja lisää erilaisia vastauksia. Jotkut sanovat, että revitä pois ja aloita alusta, toiset sanovat, että säilytä. Sinun pitäisi käyttää hydraulista kalkkilaastia. Maxit Serpo 148 tai vastaavaa. Rappaaminen on alussa sotkuista, mutta lopulta tekniikka paranee ja laasti pysyy seinässä ja tasoittuu. Osta iso, litteä rappauslevy (tai mikä se onkaan) ja aseta se 45 asteen kulmaan seinästä ylöspäin ja pitele molemmilla käsillä. Aloita alhaalta. Sitten joku (esim. puoliso) voi laittaa kunnon kasan laastia. Vedä ylöspäin ja tasoita. Kestää muutaman kauhallisen ennen kuin sen saa kuntoon. Sitten vaimo voi mennä tekemään jotain muuta.

• Tykkään
Saggitarius76
  • Laddar…
Hei Knecke,

Tämä on tosiaan pölyinen työ, mutta se on tehtävä, jotta seinä ei pahentuisi. Suosittelisin hiomaan seinät saneerausjyrsimellä tai timanttihiomakoneella, jossa on pölynpoistaja, jotta saisit poistettua maalin. Samalla saat irti myös seinässä olevat löysät kohdat, niin kutsutut bom-kohdat.

Sen jälkeen täytetään suuret reiät ja levitetään uusi pintakerros seinille tai vain levitetään uusi ohut kerros jollain sopivalla rappausaineella. Tämä pätee, ellei pohja ole aivan liian huono, jolloin sinun on poistettava kaikki rappaus esimerkiksi talttavasaralla ja rappattava uudelleen alusta alkaen, mutta tämä on, kuten sanottu, paljon työtä.

On mainiota käyttää teräslastaa vedotessa laastia, josta erber puhui edellisessä viestissä, mutta että tarvittaisiin hydraulista kalkkilaastia tähän työhön, näen sen olevan liioittelua. Tavallinen Kalkkisementti C toimii täydellisesti. Ja jos haluat todella ohuen kerroksen, markkinoilla on monia erityisvariaatioita.

Ole tarkka, se kannattaa rappausvaiheessa.. ja laastissa on aina vähän ekstraa karismaa, kun siinä on hieman eloa! :)

pidä huolta!!

Lainaan vähän ketjuasi

Minäkin olen muuttamassa osaa kellarista toimistoksi. Kellarissa on nykyisin tapetti kaikilla betoniseinillä, ja ne poistetaan höyrykoneella. Mutta sitten tapetin alla seinä on hieman epätasainen, mutta hyvin vähän.
Mitä minun pitäisi käyttää seinien korjaamiseen? Minulla on myös muutama pieni kupla toisella kellarin seinällä, jotka täytyy myös korjata. Luulen, että siinä seinässä on jotain muovimaalia. Ei näytä ihan yhtä pahalta kuin sinulla, Knecke.

kun laasti on levitetty ja se on kuivunut, millaiseksi pinta silloin tulee? tuleeko siitä karkea vai hieno? täytyykö/voiko sen päälle levittää tasoitetta saadakseen sileän pinnan, vai käytetäänkö muita menetelmiä?

Knecke sanoi:
Hej allesammans. Jag planerar kontor i ett förråd i källaren. Som läget är nu så verkar det vara målat med någon plastfärg en gång i tiden på alla väggar. Ytterväggen verkar då ha fått sig en omgång fukt innan det dränerades vilket gör att om man knackar på väggen så låter det ihåligt samt nertill så lossnar det stora bitar av putsen. Se bifogad bild

Mina frågor är då:
Hur går man tillväga när man putsar väggarna?
Är det någon en hemmameckare löser själv?
Vilka produkter ska användas?
Hur gör man med de andra väggarna som är målade med samma plastfärg. Slipar man dessa?
Minulla oli samanlaisia vaurioita kellarissani. En ollut kokeillut aikaisemmin rappausta, mutta päätin kuitenkin kokeilla. Ensin koputa alas kaikki vanha rappaus, jotta seinä tulee näkyviin. Sitten hankin laastin C ja aloitin. Tahmeaa mutta hauskaa!

• Tykkään
Saggitarius76
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.