Olen liimannut 6mm remonttikipsilevyjä seinille makuuhuoneessa ja aion nyt liimata paperinauhoja saumoihin ennen tasoitusta. Ajattelin käyttää Flügger Vävlim Extra 378 liimatakseni nauhat. Mietin, pitäisikö minun tasoittaa ja hioa tila kipsilevyjen välissä (punaiset viivat kuvassa) saadakseni tasaisen pinnan, johon liimataan paperinauha vai pitäisikö minun liimata paperinauha suoraan ilman tasoitetta?

Gipsilevyjen välinen sauma, jossa näkyy kaksi punaista viivaa korostamassa saumakohtaa.

Tasoitella.

S
Minulla on tapana levittää kunnolla märkää tasoitetta ja sitten kiinnittää teippi siihen. Mutta jos on oikein / helpompaa tasoittaa & hioa ensin, vettitusan.

• Tykkään
Chiippe
  • Laddar…
Siinä pitää olla kittiä raossa. Maalarit yleensä, kuten @SvanteC kirjoittaa, kitittävät nauhan ilman liiman käyttöä. Se käy nopeammin. Mutta on helpompi onnistua, jos kittaa raon, liimaa nauhan ja sitten kittaa päälle. Siitä tulee monta kuivumisaikaa.

Ja liimaan aina ensin nauhan paikalleen ja paklailen sitten:)
Ei ole mitään halkeamia saumoissa.

Paras vastaus

Riski on, että nauha imeytyy rakoon eikä ole sileä, jolloin se voi liikkua epäonnisesti, jos alla on sileää, nauha on kireä, kuten sen pitäisi olla.

• Tykkään
Elnovis ja 1 muu
  • Laddar…
Tasoittele pieni rako niin, että pinta, johon liimaat nauhan, tulee tasaiseksi. Anna tasoitteen kuivua ennen liimaamista.

Tasoitin, hion ja maalaan ennen kuin liimaan paperinauhat saumoihin. Siinä on monta vaihetta ja kuivumisaikaa. Mutta siitä tulee hyvää.

• Tykkään
Johan Gunverth
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sanoi:
Riski on, että nauha imeytyy rakoon eikä ole sileä, silloin se voi liikkua huonolla tuurilla, jos alla on sileä, nauha pysyy pingotettuna kuten pitää.
Kiitos Stefan N ja kaikille muille hyvistä vinkeistä.

P
Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Kittaa pieni rako niin, että pinta, johon liimaat nauhan, on sileä. Anna kitin kuivua ennen kuin liimaat.
Olen alkanut tehdä niin. Tämä toimii todella hyvin ja nauhasta tulee paljon vahvempi kuin jos se asetettaisiin suoraan kittiin.

Tein testin vetämällä nauhan pois. Pelkästään kittiä käyttäen nauha lähti melkein irti koko pituudeltaan. Puu­liimalla liimattu nauha on mahdoton irrottaa.

Puu­liima kuivuu nopeasti. Sekoittin vähän vettä ja sivelsin seinään. Laitoin nauhan paikoilleen ja pyyhin pois liiat liimat kankaalla.

Luulen, että puu­liima on parempi kuin kangasliima tai tapettiliisteri.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käytetään märkätilaliimaa, koska se on vedenkestävä. Olen kokeillut tapettiliimaa kerran, mutta se ei toimi ollenkaan.

P
Puuliima pitää hyvin. Kestää kosteutta riittävän hyvin.

• Tykkään
Svenerik_p
  • Laddar…
Liimaan paperisuikaleita kosteussululla, se on ohut, vedenkestävä ja kiinnittyy todella hyvin. Mielestäni toinen etu on se, että voi "sivellä" suikaleen kiinni ulkopuolelta, jotta kaikki ilma suikaleen alta voidaan helposti poistaa.

Luulen, että suositus liimauksessa on, että EI levitettäisi liimaa yläpinnalle, jotta vältettäisiin sidosten muodostuminen paperin ja liimatun paperin erilaisen kosteudensietokyvyn vuoksi. En ole kuitenkaan huomannut mitään eroa, joten jatkan iloisesti liimaamista vahvalla kangasliimalla (Flügger 378) molemmille puolille, jotta vahvistetaan kunnolla.

Asetetaan märkään norgipsin mukaan.

• Kolme vaihetta kipsilevyn sauman viimeistelyssä; spackeliremmien kostea asennus, ensimmäinen ja toinen hienospacklaus saumoihin, kulmiin ja ruuveihin.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.