9 784 lukukertaa ·
10 vastausta
10k lukukertaa
10 vastausta
Tukipuut vai ei maantasoisessa terassissa?
Hei,
Olen juuri saanut valmiiksi terassin runkorakenteen rakentamisen ja pohdin, tarvitaanko tukipuita vakauden lisäämiseksi. Terassi on maan tasalla ja palkit (45x120) lepäävät betonilaatoilla, joiden keskipisteet ovat 60 cm etäisyydellä toisistaan. Betonilaattojen välinen etäisyys on noin 1,5 m. Pisimmät palkit ovat 4,20 m. Aion ruuvata trall (28x145), jonka ajattelen toimivan samalla tavalla kuin tukipuut eli estäen palkkien kiertymisen kuormituksen aikana. Kiitollinen teidän viisaista ajatuksistanne tähän liittyen. Olisitko käyttänyt aikaa tukipuiden asentamiseen?
Olen juuri saanut valmiiksi terassin runkorakenteen rakentamisen ja pohdin, tarvitaanko tukipuita vakauden lisäämiseksi. Terassi on maan tasalla ja palkit (45x120) lepäävät betonilaatoilla, joiden keskipisteet ovat 60 cm etäisyydellä toisistaan. Betonilaattojen välinen etäisyys on noin 1,5 m. Pisimmät palkit ovat 4,20 m. Aion ruuvata trall (28x145), jonka ajattelen toimivan samalla tavalla kuin tukipuut eli estäen palkkien kiertymisen kuormituksen aikana. Kiitollinen teidän viisaista ajatuksistanne tähän liittyen. Olisitko käyttänyt aikaa tukipuiden asentamiseen?
Vähän myöhäistä muuttaa perustustyötä. Olen iloinen amatööri, mutta runko vaikuttaa erittäin vakaalta, kun hypin sen päällä. Päätin aikaisin olla laittamatta plintoja. Päätös perustui täysin kolmeen aiempaan puuterassiin, jotka olen rakentanut betonilaattojen päälle. Ne ovat olleet erittäin vakaita.F falkn sanoi:
Ottaen huomioon nykyisen rakenteen, mitä mieltä olet lyhyistä tukipuut, mitä ne saavuttavat, mitä terassi ei tee?
Se on varmasti erittäin vakaa nyt. Mutta miten se näyttää muutaman vuoden jälkeen pakkasen ja sulamisen jälkeen on vaikea taata.U Ulinder sanoi:Hieman myöhäistä muuttaa pohjatöitä. Olen innokas amatööri mutta kehikko vaikuttaa erittäin vakaalta, kun hyppelen sen päällä. Tein aikaisin päätöksen olla asettamatta paaluja. Päätös perustuu täysin kolmeen aiempaan betonilaatoille rakentamaani terassiin. Ne ovat olleet erittäin vakaita.
Kun otetaan huomioon nykyinen rakenne, mitä mieltä olet, mitä poikittaispalkit voivat saavuttaa, mitä terassilauta ei tee?
Poikittaispalkit voivat estää palkkeja vääntymästä tai muuttumasta banaanin muotoisiksi. Toivottavasti ne voivat myös auttaa saamaan hieman tasaisempia painumia.
Kiitos vastauksesta!F falkn sanoi:Se on varmasti todella vakaa nyt. Mutta miten se näyttää muutaman vuoden jälkeen, kun se on altistunut pakkaselle ja sulamiselle, on vaikea taata.
Välipuut voivat estää koolauksia kiertymästä tai banaaninmuotoiseksi muuttumasta. Toivottavasti ne auttavat myös tasaisempien painaumien saavuttamisessa.
Minun täytyy vain pitää peukkuja lauhkeiden talvien ja hyvin salaojitettujen/tiivistettyjen alustojen puolesta.
Laittaisitko kaksi välipuuta/kenno?
Talon omistaja
· Skåne
· 5 393 viestiä
Olin asettanut kortlingar, mutta voi ehkä asettaa 2, jotka lukitsevat 3 yhteen tietyssä kriittisessä kohdassa estääkseen niiden asettumisen.
Se ei ole sidepuun tarkoitus. Ne voidaan asettaa vähentämään hieman heilahdusta kävellessä, jos ollaan koolausten mitoituksen alareunassa. Mutta vähiten työtä on ottaa riittävä mitoitus koolauksille sen sijaan.F falkn sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi