Hei kaikki

Olen laajentamassa 1 1/2 kerroksen taloani, jota voi nähdä muissa ketjuissa.
Nyt olemassa oleva kantava seinä uudessa osassa korvataan HEB-palkilla, jonka koko on 180 tai 200 mm, ja ihmettelen, mikä olisi sopiva perusta sille.

Olen ajatellut kovertaa muutamia yhteen naulattuja/ruuvattuja 45x195-palkkeja niin, että palkilla on noin 15 cm tila kummassakin päässä.

Onko se liikaa vai liian vähän, mikä olisi sopivaa?

Olen hyvin kiitollinen neuvoista ja vinkeistä

2-3 kpl 45x120 on suositeltu aikaisemmissa keskusteluissa palkkeihin, jotka ovat hieman suurempia kuin olet ajatellut (HEA, HEB 220-240) pituudelta 5,5-6 metriä.

Liimaa ja naulaa/ruuvaa.

Kuinka suuri varasto sinun täytyy olla, määräytyy periaatteessa siitä, minkä kuormituksen puutanko kestää. Palkin vuoksi tarvitaan erittäin pieni pinta-ala.

Magnus_Nordmark sanoi:
Kuinka suuren kannatuksen tarvitset, määräytyy periaatteessa sen mukaan, minkä kuormituksen puupylväs kestää. Palkin kannalta tarvitaan hyvin vähän pinta-alaa.
Terve Magnus, en oikeastaan tiedä, mitä 15 cm yhteen liimattua & ruuvattua 45x195 kestää, mutta jos Mathiaksen mukaan tämä riittää tukemaan karkeampia teräspalkkeja, uskon amatöörinä, että se riittää myös minun hieman kevyemmälle palkilleni.

Ja niissä mitoitusohjelmissa, joita olen käyttänyt liimapuupalkille, ohjeistetaan, että ohuimman liimapuupalkin (vastaa minun teräspalkkiani) tuen on oltava vähintään 87 mm, joten jos teräspalkki saa 150 mm, pitäisi sen riittää logiikkani mukaan.

Tai olenko ajatellut väärin ja onko minulla syytä epäillä?

Vastaan, vaikka en olekaan magnus.

Muistaakseni lujuusopin opinnoistani, tilanteessasi ei pitäisi olla mitään vaaraa.

Syy siihen, että tarvitset 87 mm liimapuussa, on estää liimapuupalkkia ja alla olevia sääntöjä puristumasta yhteen yläpuolelta tulevan paineen vuoksi.

Yleisesti ottaen teräs kestää huomattavasti suurempaa painetta ilman että se muotoutuu, joten on vain varmistettava, että alla oleva puu kestää paineen ja 150 kanssa näyttää sinulla olevan reilut varat.

Olen samaa mieltä mats_o:n kanssa.

Kun kyseessä on pilarien dimensionointi, harvoin päälle tulevan palkin vaikutus on rajoitteena, vaan pilarin taipumisvaikutus. Mitä pidempi pilari on, sitä helpommin se taipuu. Minulla ei ole lukuja siitä, mikä olisi tällaisen puupilarin inertiaaliulusäksemomentti, mutta olisi mielenkiintoista tehdä laskelma tästä, jos saan tietoa puun lujuusominaisuuksista (me koneinsinöörit laskemme enimmäkseen teräksellä ja alumiinilla).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.