Hei,

Olen äskettäin ostanut talon, jossa edellinen omistaja yhdessä kirvesmiehen kanssa rakensi terassin toiseen kerrokseen. Huomasin äskettäin, että se jousti paljon, joten mittasin palkit ja cc.

Rakenteessa on takalinjassa seinään kiinnitetyt kantavat palkit 45x195, jotka ovat tuettu edessä kolmella pilarilla (luulen, että pilarit ovat 2 kpl 45x90, mutta ne on päällystetty terassilaudalla, joten en ole varma).
Kantavilla palkeilla on 600 cc palkkeja, jotka on sahattu 45x145 kiiloiksi vedenpoistoon, mitta 45x120 julkisivun kohdalla, laskeutuu 45x100 kantavan palkin päälle etureunassa ja kannattelee raakapontin+paperin, sitten takaisin 45x25-45x45 kiiloilla ja päälle terassilaudat.

Kiilat (ruuvipalkit) jännittävät 2,6 metriä. En ole tehnyt täydellisiä laskelmia, mutta tuolle jännevälin tulisi palkkimittojen mukaan olla 45x170 puuoppaan mitoitustyökalun mukaan, jossa on laskettu pelkillä terassilaudoilla 0,3 kN/neliömetri.

Nyt minun täytyy jäykistää välipohjaa, ja kysymykseni on, miten teen sen parhaiten.
Yksinkertaisin ratkaisu lienee lisätä yksi kantava palkki kahden olemassa olevan väliin ja tukea pilareilla, mutta sitten tulee paljon pilareita, joten haluaisin välttää sen.

Pitäisikö lisätä palkkeja, jotta cc väheni 300 mm:iin?

Toisaalta ajatukseni on, että poikittaisjäykistän välipohjan keskeltä 45x120 tukiosilla ja liimaruuvitan terassilaudat/harvalaudoitus/tms., jotta niistä tulee integroidut palkit ja kuorma jakautuu useammille palkeille, mutta en löydä mistään, miten se lasketaan. Sehän oikeastaan vain vähentää välipohjan antamaa periksiantavuutta, kun kävelee, mutta lumikuorma jakautuu silti tasaisesti kaikille palkeille.

• Toisen kerroksen talon terassirakennelma, jossa näkyvät tukipylväät ja puinen runkorakenne. Tumma talon seinä taustalla.
Viimeksi muokattu:
Ehkä tarvitaan kolmio-elementtejä pylväiden väliin? En oikein ymmärrä, mikä antaa vakautta sivusuunnassa (oikea vasen katsottuna kuvassa).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.