75 314 lukukertaa ·
38 vastausta
75k lukukertaa
38 vastausta
Painekyllästetty puu terveysriski?
Sivu 1 / 3
Hei kaikille meille, jotka tarvitsevat elää terveellisesti pitkään!
Painekyllästetty puutavara ja lapset/ihmiset eivät ilmeisesti sovi yhteen, jos noudatetaan varovaisuusperiaatetta?
Nyt meillä on jo terassi, jossa on lattia, kaide, katto ja portaat, jotka on rakennettu sellaisesta puutavarasta, ammattilaissnikkarin toimesta, joka ei halunnut käyttää maskia ja sellaisia suojaksi (mutta koki geneettisen tragedian). Puutavaran vaihtaminen ei kuulosta hauskalta, pitäisi kai selvittää mitä on käytetty, ehkä sulkea se vuodeksi tai laittaa matto päälle ja välttää ihokosketusta puuhun, öljytä ja lakata sitten?
Ajattelimme ostaa hiekkalaatikon Bauhausista hintaan 349:- mutta se on tehty painekyllästetystä puusta, onko juuri tämä vaaraton vai pitäisikö se peittää?
Mitä voisi käyttää hiekkalaatikkoon ja terassille jne., käsittelemätön mänty vai jotain muuta?
"Painekyllästetty puutavara on käsitelty puunsuojeluaineella, joka suojaa puuta laholta ja hyönteisten aiheuttamilta vaurioilta.
Se sisältää myrkyllisiä aineita, kuten arseenia, kromia ja kuparia. Siksi painekyllästettyä puuta pitäisi käyttää vain, kun se on todella tarpeellista, eli paikoissa, joissa puu altistuu kosteudelle tai hyönteisten vaaralle.
Rakentaa hiekkalaatikko - minkä puutavaran pitäisi valita?
Vältä painekyllästettyä puuta, koska se sisältää usein vaarallisia metalleja kuten kuparia, kromia ja arseenia, jotka vuotavat hitaasti. Sellaista puutavaraa tarvitaan oikeastaan vain äärimmäisissä olosuhteissa tai kun halutaan, että rakenne kestää jopa 40 vuotta. Ja hiekkalaatikot ovat yleensä purkukunnossa jo kauan ennen sitä.
Vahvista sen sijaan öljyämällä puuta säännöllisesti tai valitse puutavara, joka on kyllästetty ilman raskasmetalleja."
www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Broschyrer/bygga_2003.pdf
Painekyllästetty puutavara ja lapset/ihmiset eivät ilmeisesti sovi yhteen, jos noudatetaan varovaisuusperiaatetta?
Nyt meillä on jo terassi, jossa on lattia, kaide, katto ja portaat, jotka on rakennettu sellaisesta puutavarasta, ammattilaissnikkarin toimesta, joka ei halunnut käyttää maskia ja sellaisia suojaksi (mutta koki geneettisen tragedian). Puutavaran vaihtaminen ei kuulosta hauskalta, pitäisi kai selvittää mitä on käytetty, ehkä sulkea se vuodeksi tai laittaa matto päälle ja välttää ihokosketusta puuhun, öljytä ja lakata sitten?
Ajattelimme ostaa hiekkalaatikon Bauhausista hintaan 349:- mutta se on tehty painekyllästetystä puusta, onko juuri tämä vaaraton vai pitäisikö se peittää?
Mitä voisi käyttää hiekkalaatikkoon ja terassille jne., käsittelemätön mänty vai jotain muuta?
"Painekyllästetty puutavara on käsitelty puunsuojeluaineella, joka suojaa puuta laholta ja hyönteisten aiheuttamilta vaurioilta.
Se sisältää myrkyllisiä aineita, kuten arseenia, kromia ja kuparia. Siksi painekyllästettyä puuta pitäisi käyttää vain, kun se on todella tarpeellista, eli paikoissa, joissa puu altistuu kosteudelle tai hyönteisten vaaralle.
Rakentaa hiekkalaatikko - minkä puutavaran pitäisi valita?
Vältä painekyllästettyä puuta, koska se sisältää usein vaarallisia metalleja kuten kuparia, kromia ja arseenia, jotka vuotavat hitaasti. Sellaista puutavaraa tarvitaan oikeastaan vain äärimmäisissä olosuhteissa tai kun halutaan, että rakenne kestää jopa 40 vuotta. Ja hiekkalaatikot ovat yleensä purkukunnossa jo kauan ennen sitä.
Vahvista sen sijaan öljyämällä puuta säännöllisesti tai valitse puutavara, joka on kyllästetty ilman raskasmetalleja."
www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Broschyrer/bygga_2003.pdf
Hei
Minulla on itselläni lapsia ja olen etsinyt hiekkalaatikkoa, joka ei ole painekyllästettyä puuta. Olen vihdoin löytänyt sellaisen Silvanilta, noin 300 maksaa se. En terveyssyistä antaisi lasteni leikkiä painekyllästetyssä hiekkalaatikossa... mutta "terveellisten" hiekkalaatikoiden valikoima on rajallinen. Jos asuu alueella, jossa on kissoja, on suositeltavaa hankkia hiekkalaatikolle kansi, koska hiekkalaatikosta tulee helposti kissan leikkipaikka, ja jos lapsi sen jälkeen laittaa hiekkaa suuhunsa (mikä tapahtuu..), on suuri riski saada matoja vatsaan...
Minulla on itselläni lapsia ja olen etsinyt hiekkalaatikkoa, joka ei ole painekyllästettyä puuta. Olen vihdoin löytänyt sellaisen Silvanilta, noin 300 maksaa se. En terveyssyistä antaisi lasteni leikkiä painekyllästetyssä hiekkalaatikossa... mutta "terveellisten" hiekkalaatikoiden valikoima on rajallinen. Jos asuu alueella, jossa on kissoja, on suositeltavaa hankkia hiekkalaatikolle kansi, koska hiekkalaatikosta tulee helposti kissan leikkipaikka, ja jos lapsi sen jälkeen laittaa hiekkaa suuhunsa (mikä tapahtuu..), on suuri riski saada matoja vatsaan...
Mitä rakentaja on kokenut on yksityistä, se on tragedia, johon voimme palata myöhemmin, katastrofia en tiedä. En myöskään, onko sillä tekemistä puutavaran kanssa, mutta oma turvallisuusajattelu ei aina ole ollut huipussaan, kun muita töitä on tehty. Kun ajattelen parasta ja vaimo on lääkäri, olemme tarjonneet mahdollisuutta lainata suojaa.
Emme edes ajatelleet, että terassi voisi olla vaarallinen, kun kaikki vaaralliseksi katsottava pitäisi olla kiellettyä, esim. vanha Cuprinol-purkkimme on nykyään vaarallinen. Mutta kun hiekkalaatikko piti hankkia erityisesti pienelle lapselle, suojainstinktit alkoivat herätä uudelleen, ja haluan uskoa siihen, mitä Kemi.se sanoo, kunnes toisin todistetaan. Hiekkalaatikon tai terassin, jossa lapsi on, välillä ei näy suurta eroa tässä suhteessa.
Emme edes ajatelleet, että terassi voisi olla vaarallinen, kun kaikki vaaralliseksi katsottava pitäisi olla kiellettyä, esim. vanha Cuprinol-purkkimme on nykyään vaarallinen. Mutta kun hiekkalaatikko piti hankkia erityisesti pienelle lapselle, suojainstinktit alkoivat herätä uudelleen, ja haluan uskoa siihen, mitä Kemi.se sanoo, kunnes toisin todistetaan. Hiekkalaatikon tai terassin, jossa lapsi on, välillä ei näy suurta eroa tässä suhteessa.
Juuri sitä minä teen nyt, tutkin kriittisesti toimenpiteitä varten, koska emme vielä tiedä sisältöä, joka voi vaihdella kemi's listojen mukaan. Mutta eräs hyvä ympäristöystävä, joka on myös lääkäri ja jolla on monia lapsia, vastasi suunnilleen kuten yllä, että pitäisi valita toisin.
Vesihän voi tappaa, mutta vain tyhmät tekevät niin, kuten joissakin muissa tapauksissa. Riskin arviointi on jotain, jota teen jonkin verran, tomaattien alkuperä pitäisi tarkistaa, espanjalaiset voivat olla myrkyllisempiä kuin ruotsalaiset, mutta niitä pitäisi valvoa. Espanjassa täytyy levittää enemmän myrkkyä kuumuudessa, kun kasvatetaan muovin alla, mutta siellä on halvempia verduros, joista saadaan useita satoja vuodessa.
Puun lahonsuojaus on kuitenkin hieman eri asia ja lapsi on paras mitä meillä on. Ne, jotka eivät suojele lapsia, eivät saisi olla. On olemassa laki, joka koskee Lapsen parasta.
Naurettavaa, koska hiekkalaatikko näyttää yksinkertaiselta koota, mutta juuri tämä valmiiksi rakennettu kalleimmalla hinnalla oli niin mukava ja saisimme sen lahjaksi.
Terassi on vaaleasta tummempaan vihreä, se voi olla veden alla, sanoi joku.
Vesihän voi tappaa, mutta vain tyhmät tekevät niin, kuten joissakin muissa tapauksissa. Riskin arviointi on jotain, jota teen jonkin verran, tomaattien alkuperä pitäisi tarkistaa, espanjalaiset voivat olla myrkyllisempiä kuin ruotsalaiset, mutta niitä pitäisi valvoa. Espanjassa täytyy levittää enemmän myrkkyä kuumuudessa, kun kasvatetaan muovin alla, mutta siellä on halvempia verduros, joista saadaan useita satoja vuodessa.
Puun lahonsuojaus on kuitenkin hieman eri asia ja lapsi on paras mitä meillä on. Ne, jotka eivät suojele lapsia, eivät saisi olla. On olemassa laki, joka koskee Lapsen parasta.
Naurettavaa, koska hiekkalaatikko näyttää yksinkertaiselta koota, mutta juuri tämä valmiiksi rakennettu kalleimmalla hinnalla oli niin mukava ja saisimme sen lahjaksi.
Terassi on vaaleasta tummempaan vihreä, se voi olla veden alla, sanoi joku.
On riskejä antaa lasten istua hiekkalaatikossa riippumatta laatikon materiaalista. Kuten olet aiemmin maininnut, lapset VOIVAT laittaa hiekkaa suuhun, mikä ei ole hyvä. Itse olen sitä mieltä, että sinun ei pitäisi ottaa sitä riskiä, koska on kuitenkin olemassa laki Lasten parhaasta. Lakeja pitää myös noudattaa.Annaman sanoi:
Jos kuitenkin uhmaat tätä lakia, voit harkita muovista hiekkalaatikkoa, tai miksei vain isoa hiekkakasaakin, johon voit laittaa lapsen? Älä unohda tehdä hiekan alkuperätarkastusta, siellä voi olla jälkiä koneiden päästöistä ja muusta, mitä on käytetty valmistuksessa.
Pohdin tehdä hiekkalaatikkon lämpökäsitellystä puusta (löytyy esim. K-Rauta, terassilauta 19,90/m), mutta myyjien kehuista siitä, miten Lundbergsin hiekkalaatikkosarja on käsitelty luonnonmukaisella aineella jne., ostin sellaisen (kansilla, jotka avattaessa muuttuvat kahdeksi pieneksi penkiksi).
Olen nyt ottanut yhteyttä Lundbergsiin saadakseni selville, mikä kyllästysaine on kyseessä. Tässä on vastaus:
"Suuri hiekkalaatikko on kyllästetty Wolmanit CX:llä ja pieni Tanalith E:llä. Tämä ei ehkä kerro teille paljon, mutta jos teillä on faksi, voin mielelläni lähettää hieman tietoa näistä aineista faxilla."
Hmm... meidän on käsitelty Tanalith E:llä. Tutkiessani sitä vähän enemmän, näen ensin sen, mitä myyjät kertovat:
http://www.tanalith-e.com (tunnen itseni yhä rauhalliseksi, onhan kyseessä ihana, terve vauva, joka ryömii terassilla...)
Jatkan http://www.ntr-nwpc.com/sverige/sti/gdkn.htm, missä näen, että Tanalith E sisältää muun muassa jotain nimeltä tebukonatsoli... etsin lisää tietoa ja löydän tämän: http://cf.vgregion.se/miljo/miljosamverkan/dokument/kemtills05_traskydd_handledn_hela.pdf
"On myrkyllistä vesieläimille ja kasveille ja on aiheuttanut sikiövaurioita eläinkokeissa"... juokse ulos ja poista hiekkalaatikko.
Valitsen sen sijaan lämpökäsiteltyä puuta... olen myös ottanut yhteyttä Lundbergsiin tämän järkyttävän tiedon kanssa, katsotaan mikä vastaus tulee...
Olen nyt ottanut yhteyttä Lundbergsiin saadakseni selville, mikä kyllästysaine on kyseessä. Tässä on vastaus:
"Suuri hiekkalaatikko on kyllästetty Wolmanit CX:llä ja pieni Tanalith E:llä. Tämä ei ehkä kerro teille paljon, mutta jos teillä on faksi, voin mielelläni lähettää hieman tietoa näistä aineista faxilla."
Hmm... meidän on käsitelty Tanalith E:llä. Tutkiessani sitä vähän enemmän, näen ensin sen, mitä myyjät kertovat:
http://www.tanalith-e.com (tunnen itseni yhä rauhalliseksi, onhan kyseessä ihana, terve vauva, joka ryömii terassilla...)
Jatkan http://www.ntr-nwpc.com/sverige/sti/gdkn.htm, missä näen, että Tanalith E sisältää muun muassa jotain nimeltä tebukonatsoli... etsin lisää tietoa ja löydän tämän: http://cf.vgregion.se/miljo/miljosamverkan/dokument/kemtills05_traskydd_handledn_hela.pdf
"On myrkyllistä vesieläimille ja kasveille ja on aiheuttanut sikiövaurioita eläinkokeissa"... juokse ulos ja poista hiekkalaatikko.
Valitsen sen sijaan lämpökäsiteltyä puuta... olen myös ottanut yhteyttä Lundbergsiin tämän järkyttävän tiedon kanssa, katsotaan mikä vastaus tulee...
on helppoa mennä rakennusliikkeeseen kuten byggmax ja ostaa 45x170 lankkuja, sahata ne 2 metrin pituisiksi ja tehdä melko yksinkertainen hiekkalaatikko... se vei minulta vähemmän aikaa kuin kaivaa maahan saadakseni lisää hiekkaa ;D
kustannus, alle 400pix... ja se on juuri niin tukeva kuin halusin... (voin ottaa siitä kuvan tänä iltana)
kustannus, alle 400pix... ja se on juuri niin tukeva kuin halusin... (voin ottaa siitä kuvan tänä iltana)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 viestiä
Näyttäisi olevan puutavaraa, joka on painekyllästetty pellavaöljyllä nykyään. Kuulostaa siltä, että voisi päästä eroon tylsästä harmaanvihreästä väristä.
Tietääkö joku, kuka toimittaa?
Tietääkö joku, kuka toimittaa?
Kun lapseni olivat pieniä, minulla oli hiekkalaatikko kuten TiGGrE kuvailee.
Tämä oli täysin käsittelemätön. Noin 4 vuoden jälkeen poistimme sen, kun lapset olivat kasvaneet liian isoiksi pysyäkseen siellä, he leikkivät mieluummin rakennuksen jälkeen jääneessä multakasassa. Ainoastaan maassa ollut osa oli lahonnut. Jos olisin öljynnyt sen alareunasta, se olisi kestänyt lasten hiekkalaatikko kiinnostuksen.
Painekyllästetyt hiekkalaatikot antavat valmistajille mahdollisuuden pienentää puutavaran mittoja ja siten säästää rahaa, on minun johtopäätökseni. Koska ei ole selkeitä ohjeita painekyllästetystä puusta ja hiekkalaatikoista, on jokaisen oma asia, miten haluaa tehdä.
Tämä oli täysin käsittelemätön. Noin 4 vuoden jälkeen poistimme sen, kun lapset olivat kasvaneet liian isoiksi pysyäkseen siellä, he leikkivät mieluummin rakennuksen jälkeen jääneessä multakasassa. Ainoastaan maassa ollut osa oli lahonnut. Jos olisin öljynnyt sen alareunasta, se olisi kestänyt lasten hiekkalaatikko kiinnostuksen.
Painekyllästetyt hiekkalaatikot antavat valmistajille mahdollisuuden pienentää puutavaran mittoja ja siten säästää rahaa, on minun johtopäätökseni. Koska ei ole selkeitä ohjeita painekyllästetystä puusta ja hiekkalaatikoista, on jokaisen oma asia, miten haluaa tehdä.
Riskinä, että vaikutan typerältä: On olemassa jotain, joka tunnetaan nimellä "lämpöpuu"? Puukappaleita lämmitetään jollain tavalla niin, että ominaisuudet muuttuvat (niistä tulee kestävämpiä). Olen nähnyt tätä esimerkiksi Fredellsillä, paloja tarkoitettu esimerkiksi terassin rakentamiseen. En muista linkkiä valmistajaan (suomalainen sellainen).
Se voisi ehkä olla jotain....
Se voisi ehkä olla jotain....
Ostin hiekkalaatikon - rakennussarja - lehtikuusesta pojille, kun he olivat pieniä. Se puu oli täysin käsittelemätön ja sanotaan, että lehtikuusi on melko kestävä myös ilman käsittelyä. 5-6 vuoden jälkeen puu alkoi lahota niistä osista, jotka olivat kosketuksissa maahan, ja siksi laitoin puutavaran saunan kiukaaseen jatkokäyttöä varten...
Eikö sellaisia lehtikuusesta tehtyjä hiekkalaatikoita ole enää saatavilla? ??? :
Eikö sellaisia lehtikuusesta tehtyjä hiekkalaatikoita ole enää saatavilla? ??? :
Vaarallisinta mitä voi tehdä, on hengittää, joten ehkä pitäisi lopettaa se turvallisuuden vuoksi. 
Olen itse kasvanut painekyllästetyssä hiekkalaatikossa sekä painekyllästetyllä terassilla, missä olen leikkinyt pienenä. Silti olen elossa ja minulla on terve lapsi.
Rehellisesti sanottuna luulen, ettei tarvitse olla liikaa huolissaan, lapsi ei istu suoraan 8 tuntia päivässä, 365 päivää vuodessa hiekkalaatikossa, kuten sanottu, ei varmaan halua tietää, mitä meidän "raikkaassa" ilmassa on........
Olen itse kasvanut painekyllästetyssä hiekkalaatikossa sekä painekyllästetyllä terassilla, missä olen leikkinyt pienenä. Silti olen elossa ja minulla on terve lapsi.
Rehellisesti sanottuna luulen, ettei tarvitse olla liikaa huolissaan, lapsi ei istu suoraan 8 tuntia päivässä, 365 päivää vuodessa hiekkalaatikossa, kuten sanottu, ei varmaan halua tietää, mitä meidän "raikkaassa" ilmassa on........