6 601 lukukertaa ·
13 vastausta
7k lukukertaa
13 vastausta
Traktorinrenkaat hiekkalaatikolle
Hieman vaikea tietää, mihin tämä pitäisi sijoittaa, mutta ajattelimme ottaa traktorinrenkaan ja tehdä siitä hiekkalaatikon pojille (2 vuotta vanhoja).
Itse asiassa se on sama traktorinrengas, joka minulla oli takapihalla, kun olin pieni 80-luvulla, se oli hiekkalaatikkoni, joka on ollut olemassa kaikki nämä vuodet, ja nyt ajattelimme maalata sen uudelleen, se on ollut punainen ja kellertävä, mietimme, pitäisikö maalata se samoilla väreillä vai ehkä siniseksi ja valkoiseksi kuten talomme.
Mietin, millaista maalia pitäisi käyttää. Ja onko se turvallista? Olen lukenut, että vanhat traktorinrenkaat sisältävät vähemmän miellyttäviä aineita. Mutta ehkä jos se maalataan? Ja käytin samaa rengasta koko lapsuuteni... Ja monet keinut ja sellaiset on ja on tehty rengas vielä tänäkin päivänä.
Itse asiassa se on sama traktorinrengas, joka minulla oli takapihalla, kun olin pieni 80-luvulla, se oli hiekkalaatikkoni, joka on ollut olemassa kaikki nämä vuodet, ja nyt ajattelimme maalata sen uudelleen, se on ollut punainen ja kellertävä, mietimme, pitäisikö maalata se samoilla väreillä vai ehkä siniseksi ja valkoiseksi kuten talomme.
Mietin, millaista maalia pitäisi käyttää. Ja onko se turvallista? Olen lukenut, että vanhat traktorinrenkaat sisältävät vähemmän miellyttäviä aineita. Mutta ehkä jos se maalataan? Ja käytin samaa rengasta koko lapsuuteni... Ja monet keinut ja sellaiset on ja on tehty rengas vielä tänäkin päivänä.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 724 viestiä
Onpa outoa, että käytetään vanhoja renkaita leluina. Mutta onhan leikkipaikoilla myös käytetty kreosootilla kyllästettyjä puhelinpylväitä ja ratapölkkyjä vastoin parempaa tietoa. Ylimaalattuina riski vähenee ainakin jonkin verran, jos maali toimii esteenä vaarallisten aineiden siirtymiselle iholle. On epävarmaa, onko nykyisillä vesipohjaisilla maaleilla tällainen ominaisuus.
Nyt joku saa mielellään kertoa minulle, mikä on vaarallista renkaassa, ja miten se tappaa pieniä lapsia.
Sisältävätkö sen ajan traktorinrenkaat HA-öljyjä? Tiedän, että kuorma-autonrenkaissa on paljon vähemmän HA-öljyjä kuin henkilöautonrenkaissa niiden koostumuksen/rakenteen vuoksi. Miten on asian laita traktorinrenkaiden kanssa, en tiedä.
HA-öljyt haihtuvat. Joten kysymys on, onko renkaassa, vaikka se sisälsi HA-öljyjä valmistusvaiheessa, enää sellaisia jäljellä tänään?
HA-öljyt haihtuvat. Joten kysymys on, onko renkaassa, vaikka se sisälsi HA-öljyjä valmistusvaiheessa, enää sellaisia jäljellä tänään?
Näyttää siltä, että Strömsö on samaa mieltä kanssasi: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/20/ladodla-i-dack
Haluan korostaa, että en tiedä. Yritän vain tarkastella ongelmaa eri näkökulmista. Jos Byggahus-asiantuntijat (he tulevat pian, usko minua) esittävät todisteita siitä, että öljyt ovat ongelma traktorin renkaassa, joka on ollut kuivumassa ainakin 80-luvulta lähtien, hyväksyn sen mielihyvin.
Huvikseni googlasin nopeasti, mutta en löydä öljyille "puoliintumisaikaa" tai milloin ne otettiin käyttöön. Olisi kiva tietää, koska itsellänikin on joukko traktorin renkaita, jotka ovat peräisin 60- ja 70-luvuilta.
Huvikseni googlasin nopeasti, mutta en löydä öljyille "puoliintumisaikaa" tai milloin ne otettiin käyttöön. Olisi kiva tietää, koska itsellänikin on joukko traktorin renkaita, jotka ovat peräisin 60- ja 70-luvuilta.
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Sulaa! Kolmen vuoden päivänä voit ottaa yhteyttä johonkin kaivokseen vanhasta renkaasta.
Se tulee menemään hyvin, noin 20 metriä halkopinon takana on pieni leikkipuisto, jossa on jättimäinen hiekkalaatikko. Tämä on varmaan vain niin, että heillä on myös "oma". Se, mitä minun pitäisi tehdä, on siivota siellä halkopinon luona ja päästä eroon kaikesta pellistä...
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Minulla ei ole aavistustakaan, mutta koska vanhat autonrenkaat ovat standardi (joita tuskin analysoidaan yksittäin syöpää aiheuttavien aineiden varalta) kaikilla maan leikkikentillä keinuissa, se tuntuu turvalliselta. Jos markkinoilla olisi ollut rengasvaihtoehtoja viimeisten 30-40 vuoden aikana, näitä keinuja ei luultavasti olisi hyväksytty.Norrhyttan sanoi:Haluan korostaa, etten tiedä. Yritän vain tarkastella ongelmaa eri näkökulmista. Jos Byggahus-asiantuntijat (he tulevat pian, usko minua) esittävät todisteita siitä, että öljyt ovat ongelma traktorin renkaassa, joka on maannut kuivumassa ainakin 80-luvulta lähtien, hyväksyn sen iloisesti.
Viihdytin itseäni googlaamalla nopeasti, mutta en löydä "puoliintumisaikaa" öljyille tai milloin ne otettiin käyttöön. Olisi hauska tietää, sillä minulla itselläni on joukko traktorin renkaita, jotka ovat 60- ja 70-luvuilta.
Kasvattaisin ruokaa suuria määriä renkaassa tai kreosotilla kyllästetyissä/painekyllästetyissä laatikoissa olisin varovaisempi. Tuntuisi turhalta nauttia, jos siinä sattuisi olemaan jotain.
Klikkaa tästä vastataksesi