14 978 lukukertaa ·
28 vastausta
15k lukukertaa
28 vastausta
Toimiiko sääntöpuut sisäportaissa?
Hei,
Olen rakentamassa L-muotoista porrasta, jossa on lepotaso. Sekä portaat että askelmat ovat siten täysin suorat. Ajattelin käyttää askelmiin sahattua työtasoa, mutta vankatukeen ajattelin käyttää 45x195 runkopuuta. Toimiiko runkopuu tähän tarkoitukseen? Olen kuullut, että pitäisi käyttää liimapuuta, mutta sattumalta minulla on jo runkopuuta.
Ystävällisin terveisin
Erik
Olen rakentamassa L-muotoista porrasta, jossa on lepotaso. Sekä portaat että askelmat ovat siten täysin suorat. Ajattelin käyttää askelmiin sahattua työtasoa, mutta vankatukeen ajattelin käyttää 45x195 runkopuuta. Toimiiko runkopuu tähän tarkoitukseen? Olen kuullut, että pitäisi käyttää liimapuuta, mutta sattumalta minulla on jo runkopuuta.
Ystävällisin terveisin
Erik
Kiitos vastauksesta! Se ei taivu ja kiusaa sitten? Minulla ei ole kokemusta portaiden rakentamisesta, mutta olen kuullut, että tavallinen regelvirke saattaa vääntyä. Ymmärrän, jos askelmien täytyy olla vakaampia..R Rigor sanoi:
Luulen, että kokonaisnousu tulee olemaan 2,4 lattiasta lattiaan. Aion tehdä varaston alle, joten laitan luultavasti jonkin tukipuun alle myös. Yhteensä siis noin metrin nousu per tasanne.R Rigor sanoi:
Kiitos... rakensin sen mökissämme, kun vanha portaikko "ullakolle" oli vessan kautta..
Nyt olen rakentanut ylös huoneen vieraita varten ja vaimo ajatteli, että olisi mukavaa päästä sinne toista kautta ja olen samaa mieltä ;-)
Hieman ahdas, mutta toimii...
Jos tämä olisi ollut vakituinen asunto, olisin katkaissut kantavan palkin ja vaihtanut... ja hieman eri kulma
Nyt olen rakentanut ylös huoneen vieraita varten ja vaimo ajatteli, että olisi mukavaa päästä sinne toista kautta ja olen samaa mieltä ;-)
Hieman ahdas, mutta toimii...
Jos tämä olisi ollut vakituinen asunto, olisin katkaissut kantavan palkin ja vaihtanut... ja hieman eri kulma
Olen rakentanut asioita rakentamispuiskaasta ja kesti noin kuukauden ennen kuin se kutistui loppuun. Ei mitään dramaattista, mutta käytin esimerkiksi puutappeja ja hiotin tasaiseksi pinnaksi rakennuspuut, jotka olivat kuivuneet sisällä kuukauden ajan. Kuten sanottu, ei mikään katastrofi, mutta jonkin ajan kuluttua tapit tuntuivat selvästi, kun puu ympärillä oli kutistunut. Joten rakennus jatkuu, mutta varaudu siihen, että voi tulla rakoja ja vastaavaa jonkin ajan kuluttua.Antwerpen sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Vangpalkit kantavat portaat, joten niiden mitat tulisi valita portaiden pituuden ja kaltevuuden mukaan. Kun portaiden korkeus on 2,4 metriä ja kaltevuus 45°, riittää hyvin 45x195, mutta et tarvitse paljoa vähentää kaltevuutta ennen kuin tarvitset vahvemmat vangpalkit. 30° kaltevuus tulisi mieluiten olla liimapuuta 42x270 vangpalkkeina. Tämä koskee, jos haluaa portaat, jotka eivät huoju liikaa ja vangpalkit, joilla ei ole pylväitä tukena matkalla.
kiitos tiedosta! Aion kiinnittää toisen puolen portaista seinää vasten, jonka en ole vielä rakentanut. Portaat kiertävät sen seinän ympäri. Pitäisikö minun rakentaa se 45x95-reglarilla vai riittääkö 45x70?J justusandersson sanoi:Vangstyckena kantavat portaat ja niiden mitoitus tulisi valita portaiden pituuden ja kaltevuuden huomioon ottaen. Kun portaan korkeus on 2,4 metriä ja kaltevuus 45°, riittää hyvin 45x195, mutta sinun ei tarvitse vähentää kaltevuutta kovin paljon, ennen kuin tarvitset vahvempia vangstycken. 30° kaltevuuteen on suositeltavaa käyttää liimapuuta 42x270 vangstyckeninä. Tämä koskee, jos haluaa portaat, jotka eivät heilua liikaa ja vangstyckenit, jotka eivät tarvitse tukipylväitä matkalla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Portaat ovat hieman monimutkainen geometria. Paras tapa on ensin päättää askelkorkeus ja askelsyvyys ja siten laskea portaiden pituus vaakatasossa. Usein näitä lukuja joutuu hieman pallottelemaan edestakaisin. Portaiden toiminta on myös tärkeää. Ullakon tai kellarin portaat voivat olla jyrkemmät kuin pääportaat. Vasta kun kaikki askelmitat on määritelty, voidaan alkaa miettiä vangstycken mittoja. Vaikka toinen vangstycke olisi kiinnitetty seinään, molemmissa tulisi olla samat mitat. Kun mietitään askelmien mittoja, tulisi lähteä liikkeelle niin sanotusta porraskaaavasta. 2*H + D =60 - 63. H on askelkorkeus ja D on askelsyvyys mitattuna cm. Jos askelkorkeus on 17 cm, askelsyvyyden tulisi olla 63 - 2*17 = 29 cm, jos kyseessä on pääportaat. Kellariportaissa askelsyvyys voi sen sijaan olla 60 - 2*17 = 26 cm. Jos portaiden korkeus lattiasta lattiaan on 2,4 metriä, voi olla sopivaa, että on 14 askelkorkeutta, jotka näin ollen ovat 17,15 cm. Askelsyvyys on sitten 28,7 cm ja portaiden pituus 13*28,7 = 3,73 metriä. Jos sinulla on kierteinen portaat, kulmassa olevat askelmat on tehtävä kiilamaisiksi. Kiilamaisella askelmall' mittaa askelsyvyyden kävelylinjasta, joka on 40 cm seinästä. Jotta askelmia voidaan jyrsiä portaisiin kierteisessä portaassa, on usein tarpeen käyttää melko korkeita vangstycken. Suosittelen etsimään mukavan kierteisen portaikon kävellä, tutkimaan sen huolellisesti, kuvaamaan sen ja merkitsemään mitat.
kiitos tosi hyvästä vastauksesta! Minulla tulee olemaan kierreporras, mutta välitasanteella keskipisteessä, toisaalta koska se on ihan tyylikäs ja toisaalta koska vältyn erisuuruisilta askelmilta. Se on kuin kaksi pientä suoraa portaikkoa, jonka kaltaiseni maallikko toivottavasti osaa tehdäJ justusandersson sanoi:Portaat ovat hieman monimutkaisen muotoisia. Parasta on ensin päättää askelmien korkeus ja syvyys ja laskea sen avulla portaiden pituus vaakatasossa. Usein näitä lukuja pitää hieman säädellä edestakaisin. Portaiden toiminta on myös tärkeää. Ullakon- tai kellariporras voi olla jyrkempi kuin pääporras. Vasta kun kaikki askelmitat on määritetty, voidaan alkaa miettiä tukipalojen mittoja. Vaikka toinen tukipala on kiinnitetty seinään, molempien tulisi olla samankokoiset.
Kun mietitään askelmien mittoja, kannattaa lähteä liikkeelle niin kutsutusta porraskaalasta: 2*H + D = 60 - 63. H on askelmakorkeus ja D on askelmansyvyys mitattuna cm. Jos askelmakorkeus on 17 cm, askelmansyvyys tulisi olla 63 - 2*17 = 29 cm, jos kyseessä on pääporras. Kellariporaita varten askelmansyvyys voi sen sijaan olla 60 - 2*17 = 26 cm. Jos poraskorkeus laskettuna lattiasta lattiaan on 2,4 metriä, voi olla sopivaa käyttää 14 askelmakorkeutta, jotka ovat kukin 17,15 cm. Askelmansyvyydestä tulee silloin 28,7 cm ja portaiden pituudesta 13*28,7 = 3,73 metriä. Jos sinulla on kiertyvät portaat, on kulma-askelmat tehtävä kiilamaisiksi. Kiilamaisen askelman syvyys mitataan kulkulinjasta, joka on 40 cm seinästä. Jotta askelmat voidaan jyrsiä tukipaloon kiertyvässä portaikossa, tarvitaan usein melko korkeat tukipuut. Suositukseni on etsiä hyvä käveltäväksi oleva kierreporras, tutkia se huolellisesti, valokuvata se ja merkitä mitat muistiin.
Yksi kysymys: Miten vakautan helpoiten välitasanteen? Tarvitsenko tukipalkkeja alareunassa vai onko tähän vielä fiksumpi ratkaisu?
terv.