Olen huomannut, että joskus tiivistenauhoja käytetään sisäovissa julkisissa tiloissa, luultavasti äänen eristämiseksi.
Mielestäni se antaa kuitenkin tukevamman tunteen ja ovet eivät kolaise niin pahasti, kun ne suljetaan.
Joten, jos haluaa vaimentaa sisäovia hieman, millaista listaa pitäisi käyttää? Ja kestääkö se pitkällä aikavälillä, vaikka karmissa ei olisi valmiita uria sille?
Jos haluat vain vaimentaa sulkemisääntä, pienet, pehmeät silikonitassut toimivat hyvin karmin lukituspuolella. Yksi tassu ylhäällä, alhaalla ja yksi keskellä lukon kohdalla.
Ajattelin myös tassuja tai pieniä "kumitulppia", mutta minusta tuntuu, että lista antaa vähän paremman tuntuman ja ehkä myös sulkee vähän ääntä, vaikka ei olisi äänieristettyä ovea tai oikeaa sokkelia.
Onko kenelläkään kokemusta niistä, joita löytyy Jula, Classe tai ByggMax? Pitäisikö valita E-profiili? Vai onko P parempi?
Joo, äänen ero on pieni, kun kyse on tassuista ja koko listasta. Minulla on molemmat. Tassut ovissa, jotka paiskataan ja lyödään arkisin, ja lista kellariin (vedon estämiseksi), ruokakellariin (tuholaisten estämiseksi) ja kylpyhuoneeseen (ääntä varten). Tassut ovat hyvin anteeksiantavia, mitä tulee karmiin etäisyydessä, mutta suuri etu on, että ovi "laskeutuu pehmeästi", kun se paiskataan. Täytyy säätää saranat ja vastaraudat, jos on koko lista. P-lista vaahdotetusta PU:sta molemmissa. E-lista oli liian jäykkä.
Ei kuitenkaan hyvä, jos tarvitsee ilmanvaihtoa myös suljettujen ovien kanssa. Esimerkiksi, jos on FTX-ventilaatio.
Meillä oli ovi taloushuoneisiin, joka rämisi usein. Se ärsytti minua, joten laitoin vain palan ikkuna-/ovitiivistettä suoraan vasten lukon kiinnityslevyä. Nyt ovi on hiljainen, samalla kun ilmanvaihto toimii.
Muokkaa: Tavallinen EPDM itsekiinnittyvä E tai P-lista. On toiminut moitteettomasti jo muutaman vuoden.
Ei ole hyvä, jos tarvitsee ilmanvaihtoa myös suljettujen ovien kanssa. Esim. jos on FTX-ilmanvaihto.
Meillä oli ovi taloustiloihin, joka usein kolisi. Ärsytti minua, joten laitoin vain palan ikkuna-/ovitiivistettä lukon vastakappaleen kohdalle. Nyt ovi on hiljainen ja ilmanvaihto toimii.
Edit: Tavallinen EPDM itseliimautuva E tai P-lista. Toiminut moitteettomasti muutaman vuoden ajan.
Meillä on tuuletin ullakolla, joka kierrättää ilmaa sekä kellarissa että sisääntulokerroksessa. Lähes kaikissa huoneissa on seinäventtiili, mutta vain muutamissa on suora kanava tuulettimesta ullakolla. Tarkemmin sanottuna ilmaa lähetetään ulos tuulettimesta wc:ssä, eteisessä ja 3 huoneessa (1 suihkutila) kellarissa. Oletan, että talossa on perinteinen omatoiminen ilmanvaihto.
Kaikissa ikkunoissa sisääntulokerroksessa on ilmanvaihto, kun taas kellarissa vain 2:lla.
Jotkut ovet, jotka aion asentaa, eivät ole kynnyspuiden kanssa, mikä tarkoittaa, että ilma (ja ääni) kulkevat vapaasti oven alla, jossa on lähes 1 cm rako.
Uskotteko, että minun on mietittävä ilmavirtausta?
Tietysti voin tyytyä laittamaan listan pienemmille alueille, mutta se näyttää hieman oudolta, varsinkin jos kyseessä on sisäovi, jossa liikutaan usein.
Ne toimivat erinomaisesti, joissakin tapauksissa ovet olivat vaikeita sulkea, mutta oletan, että lista puristuu hieman kasaan.
Se, mihin olen nyt päätynyt, on todennäköisesti se, että niitä kannattaa käyttää vain oviin, jotka ovat kylmiin tiloihin tai oviin, jotka johtavat vessoihin hieman paremman äänenvaimennuksen vuoksi. Muut ovet ovat todennäköisesti parempia jonkinlaisilla vaimennustyynyillä, esimerkiksi sellaisilla, joita Johan Gunverth näytti viestissään.
Onko kukaan kokeillut Clas Ohlssonin O-listoja? Ne näyttävät melkein samanlaisilta kuin ne alkuperäiset listat, jotka esim. Swedoor toimittaa karmien kanssa.