Hei,

Tarkastaja sanoi, että vettä pääsee ikkunapeltilistan alle, mikä sitten aiheuttaa julkisivun halkeilua ikkunoiden kulmissa. Ymmärtääkseni pitäisi vääntää ikkunapellit ulos ja täyttää hieman tiivistettä täällä? Mitä tiivistettä pitäisi käyttää?

Ikkunalauta läheltä kuvattuna, näkyy tiiliseinä ja ikkunanpieleen liittyvä rako, mahdollinen vedeneristyksen ongelma.

Kuvassa näyttää siltä, että salningslisten (se joka on haljennut - vai onko se vain maali?) seisoo pellillä, mikä saa sen imemään vettä sieltä ja kuivumaan huonommin. Siellä pitäisi olla 5-10 mm tila, en usko lainkaan tiivistämiseen siihen kohtaan, jos se oli mitä tarkastajamies tarkoitti?

Sen sijaan sinun pitäisi laittaa vähän tiivistemassaa (tyyppiä latex byggfox ulkokäyttöön hyvälaatuista, esim. Casco) kohtaan missä sinulla on reikä tiilen takana.

Samaan aikaan kannattaa myös parantaa tiivistystä lasin ja alumiinilistan välissä alareunassa. Minulla on samanlaiset ikkunat ja ajan myötä tiivistys halkeilee ja ikkunaan tuleva vesi valuu alumiinilistalle ja ulos sivuille, missä alumiinilista päättyy. Tämä aiheuttaa kehysten lahoamisen (kokemusta on...).

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Kun kyse on salningslistista, olen käsitellyt sitä toisessa ketjussa, se tulisi lyhentää kuten sanot 5-10 mm. Tässä on kuitenkin kyse itse ikkunapellistä. Tarkastajan mukaan vesi pääsee sisään mustan ikkunapellin ja tiiliseinän välistä ja sitten edelleen pellin alapuolelle. Vesi aiheuttaa julkisivun repeämistä julkisivun reunojen kohdalla ikkunapellin alla kahdessa kulmassa. Tämä koskee myös kellari-ikkunoita.

Joten kyseessä on Casco.

Joo, näin sen viestiketjun myös :)

OK, sitten vain väännä esimerkiksi lastalla niin, että taivutat peltiä vain sen verran, että se joustaa etkä taivuta sitä pysyvästi ja laita tiivisteainetta. Muista hankkia korkeajoustava tiiviste, niin riski halkeamiselle ajan myötä on pienempi.

Viimeksi ostin Bostik silmax, joka kestää 25% sauman liikettä. Bauhausissa se oli selvästi halvempaa, melkein puolet halvemmalla kuin K-raudassa, kun vertasin.

Siliconia vältän yleensä, koska siihen ei voi maalata ja on todella hankala poistaa, jos myöhemmin haluaa maalata (Ehkä ei ole todennäköistä juuri tässä tapauksessa - mutta hyvä tietää :))

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Joo, joku niistä (Tosin cascos oli ruskea - ehkä et halua sitä?) :)). Se, jonka ostin, ei näytä olevan heidän verkkosivustollaan.

Voin suositella tec7, joka toimii mielestäni erinomaisesti tämänkaltaisissa sovelluksissa.

vectrex sanoi:
Voin suositella tec7:ää, joka mielestäni toimii erittäin hyvin samankaltaisiin sovelluksiin.
Miksi pidät sitä parempana kuin muita? Mihin vertaat?

snowjim sanoi:
Miksi pidät sitä parempana kuin muita? Mitä vertaat siihen?
Olen kokeillut vähän kaikenlaisia, halpoja ja kalliita. Jotkut ovat olleet parempia ja toiset huonompia. Vasta ajan myötä huomaa eron. Tec7 ei ole (minulle) koskaan halkeillut ja on toiminut hyvin maalattaessa. Muut samankaltaiset tuotteet ovat jollain tavalla muuttaneet maalauksen väriä ajan kanssa, siis maalin läpi näkee, missä sauma on. Maalaamattomissa saumoissa olen nähnyt, että valkoiset saumat kellastuvat helposti, sitä en ole nähnyt tec7:ssa.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Ostin Bostik Silcon Build & Sanitary (Sealants) jokin päivä sitten, onko se ok? Vai lasketaanko tämä "B-merkiksi"?

Huomasin, että joissakin paikoissa on melko suuria ja syviä reikiä ikkunoiden ympärillä, onko se sama vai pitäisikö ehkä käyttää saumamassaa täällä?

snowjim sanoi:
Kävin ostamassa Bostik Silcon Buld & Sanitary(Sealants) muutama päivä sitten, onko tämä okay? Vai lasketaanko tämä "B-märket"?

Huomasin, että joissain paikoissa ikkunoiden ympärillä on melko suuria ja syviä reikiä, onko tämä sama vai pitäisikö ehkä käyttää tiivistysmassaa täällä?
B-Märket se ei varmaan ole, mutta vaikuttaa siltä, että se on silikonia, mitä välttäisin useimmissa paikoissa.

vectrex sanoi:
Olen kokeillut vähän kaikenlaisia, halpoja ja kalliita. Osa on ollut parempia ja osa huonompia. Eron huomaa ajan myötä. Tec7 ei ole (minulle) koskaan halkeillut ja on toiminut hyvin maalattaessa. Muut samanlaiset tuotteet ovat jollain tavalla värittäneet maalin ajan myötä, eli näkee fugin läpi. Maalaamattomissa fugeissa olen huomannut, että valkoiset fugat helposti kellastuvat, mitä en ole nähnyt Tec7:ssä.
Tarkoitatko, että minun pitäisi käyttää tätä:

https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/lim-och-byggfog-vit-p18051

snowjim sanoi:
Tarkoitatko, että minun pitäisi käyttää tätä:

[linkki]
Joo, juuri sitä, en tiennyt että Byggmaxilla oli sitä!

Silikoni sisältää etikkaa, joka saa pellin ruostumaan, lateksisaumamassa kannattaa käyttää sisätiloissa. Parempi löytää oikea tuote kuin vertailla merkkejä.

Butyyli tai akryyli on sinulle sopiva.

On olemassa useita lateksitiivisteitä, jotka valmistajien mukaan ovat OK ulkokäyttöön. Millä tavoin tarkoitat, että he ovat väärässä?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.